صفر تا صد مشاوره روانکاوی توسط مشاور روانکاو

روانکاوی یکی از مهم ترین روش ها در روان درمانی است که اغلب برای درمان و رفع مشکلات و معضلات روانشناختی از آن استفاده می کنند. در حقیقت این روش درمانی یک دانش و علمی جذاب است که به مطالعه‌ جنبه های روانشناختی افراد می پردازد. همچنین بسیاری این علم را یکی از زیرشاخه‌ های روان ‌شناسی می دانند. در ادامه این مقاله به شرح کاملی از این عمل خواهیم پرداخت.

مشاوره روانکاوی چیست؟

مشاوره درمانی روانکاو چیست؟

روانکاوی شاخه ‌ای از علم روانشناسی است که جنبه های مختلف روان و رفتار را به صورت کاملا تخصصی و علمی مورد بررسی قرار می دهد. این عمل جذاب و هیجان انگیز عمیق ترین و ناشناخته ترین ضمیر ناخودآگاه بشر را مورد بررسی قرار می دهد.

مشاوره روانکاو کیست؟

روانکاو روانشناسی است که با استفاده از روش های مختلف به درمان اختلالات روانی افراد می پردازد. این روانشناس برای درمان اختلالات روانی افراد به تحلیل و بررسی ذهن انسان می پردازد.

در صفحه روان درمانگر کیست و چه کاری انجام می دهد به صورت کامل ویژگی‌ها و مسئولیت‌های روان درمانگر (روانکاو) بررسی شده است؛ لطفاً در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع از این صفحه دیدن کنید.

جلسات درمانی چگونه برگزار می شوند؟

جلسات این گونه برگزار می شود که شخص روانکاو ابتدا باید تمامی سخنان بیمار را به خوبی گوش دهد. سپس اظهارات او را بررسی و تحلیل نماید. در مرحله بعدی وارد قسمت ناخودآگاه و غیر هوشیار ذهن او شود. طی کردن این مراحل باعث می شود تا فرد بیمار به دیدی جدید و مثبت درباره افکار و احساسات خود برسد. در حقیقت در این جلسات روانکاو به افکار و احساسات منفی و ناخوشایند و تمایلات بیمار دسترسی پیدا می کند. سپس با بررسی این احساسات قسمت ناخودآگاه را به بخش خودآگاه او داخل می کند. در این حالت فرد بیمار به درک نوینی درباره افکار و احساسات خود دست می یابد.

روند جلسات مشاوره روانکاو توسط مشاوره درمانی روان کاوی چگونه است؟

این یک درمان بلند مدت است. بنابراین لازم است بیماران برای مدت ها تحت درمان قرار بگیرند. به طور کلی درمان مشکلات روحی با این روش حدودا ۲۰ جلسه می باشد. لازم به شرح است هر چه مشکل افراد حادتر و عمیق تر باشد مدت زمان درمان نیز طولانی تر و زمان بر تر می باشد.

بهترین روش برای پیدا کردن یک مرکز تخصصی و مطمئن برای درمان کدام است؟

بهترین راه برای یافتن یک مرکز تخصصی و مناسب جهت انجام روانکاوی پرس و جو از افراد با تجربه است. جست و جو در اینترنت نیز می تواند روشی مناسب برای این کار باشد. ‌لازم به ذکر است که باید در یافتن یک مشاور باتجربه و یک مرکز معتبر نهایت دقت را به کار برد. زیرا این روش درمانی روشی کاملا تخصصی و البته پیچیده است. بنابراین انجام آن از عهده هر شخصی ساخته نیست.

 یک مشاور روانکاو باید دارای چه ویژگی ای باشد؟

یک روانکاو جهت انجام درمان باید دارای ویژگی ها و مشخصه های بارزی باشد. داشتن مدرک تحصیلی، تجربه بالا در درمان افراد با مشکلات روانی و روحی، گذراندن دوره های تخصصی از جمله این ویژگی ها هستند. برخورداری از گوش های شنوا برای شنیدن سخنان بیمار، صبوری، رازداری و داشتن وجدان کاری از دیگر مشخصه های  مشاور روانکار می باشند.

چه افرادی می توانند بهترین نتیجه را از مشاور روانکاو ببرند؟

معمولا برای افرادی که در رفتار و تفکرات شان از نابسامانی و آشفتگی رنج می برند مناسب است. نباید فراموش کرد که این افراد با تمام مشکلات شان باید تحمل درمان بخصوص شنیدن سخنان مشاور را داشته باشند. به طور کلی این روش درمانی برای افرادی که دارای اختلالات و مشکلاتی مانند روانی و روحی هستند مفید می باشد.

معمولا برای افرادی که در رفتار و تفکرات شان از نابسامانی و آشفتگی رنج می برند مناسب است. نباید فراموش کرد که این افراد با تمام مشکلات شان باید تحمل درمان بخصوص شنیدن سخنان مشاور را داشته باشند. به طور کلی این روش درمانی برای افرادی که دارای اختلالات و مشکلاتی مانند روانی و روحی هستند مفید می باشد.

روش درمانی ارائه شده توسط مشاور روانکاو چگونه می تواند کمک کننده باشد؟

با انجام می توان افکار و احساسات منفی و مضر موجود در ناخودآگاه را برای همیشه رها کرد. همچنین ذهن خود را از وجود آن ها پاک کرد. این عمل که در اصطلاح تخلیه هیجانی گفته می شود سبب خودباوری فرد و پی بردن او به نقاط قوت و مثبت خود می شود. به طور کلی در صورتی که نیروهای قدرتمندی بر افکار، احساسات و رفتار انسان در ضمیر ناخودآگاه حاکم باشند انسان قادر به کنترل این نیرو ها نمی باشد.

به این صورت که قدرت تصمیم گیری در موقعیت های مختلف به دست این نیروها خواهد بود. بنابراین این نیروها و افکار منفی سکان دار و کنترل کننده زندگی می شوند. به نحوی که سبب ایجاد استرس و احساسات منفی می شوند. از این رو این نوع درمان موجب شناخت بهتر انسان نسبت به خود می شود. در نتیجه افراد می توانند مناسب ترین تصمیمات را در موقعیت های مختلف برای زندگی خود اتخاذ کنند.

مزایای استفاده از جلسات مشاوره درمانی روان کاوی توسط مشاوره روانکاو

مهم ترین مزایای استفاده از  جهت درمان بیماران شامل موارد ذیل می باشند:

۱. رسیدن به بینشی عمیق:

این روش درمانی باعث می شود تا افراد به یک درک و بینش عمیق نسبت به احساسات درونی خود برسند. این مزیت باعث می شود تا افراد بتوانند احساسات، تفکرات و رفتارهای خود را کنترل و مدیریت کنند.

۲. تاثیر بالای درمانی:

گاهی اوقات مشکلات روحی و روانی افراد به حدی حاد هستند که با دارو و سایر روش های دیگر قابل درمان نیستند. با این حال نسبت به این روش درمانی پاسخ و واکنش مثبت نشان داده اند. بنابراین می توان گفت این روش یکی از موثر ترین روش ها ی درمانی برای بیماران با ناراحتی های روحی و روانی است.

۳. درمان مشکل به صورت ریشه ای:

مهم ترین مزیت استفاده از این روش درمان ریشه ای و عمیق مشکلات است. به این صورت که ابتدا علائم بیماری و مشکل به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد. سپس به شکل ریشه ای درمان و راه حل متناسب با آن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین این روش درمانی باعث می شود تا بیماران کنترل بیماری و مشکلات خود را در دراز مدت در دست بگیرند.

۴. ایجاد ترقی و رشد بیمار:

یکی دیگر از مزیت های مهم این روش رشد فردی بیمار در جهت مثبت است. زیرا فرد به مرور زمان مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد. در نتیجه حال او رو به بهبودی میرود و از زندگی با کیفیتی برخوردار می شود.

از مشاور روانکاوی برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

1. فوبیا.

۲. مشکلات عاطفی.

۳. مشکلات و اختلالات وسواس عملی و فکری.

۴. مشکلات و رفتارهای خود تخریبی.

۵. افسردگی حاد و مزمن.

۶. مشکلات مربوط به استرس و اضطراب.

۷. اختلالات مرتبط با ایجاد رابطه.

۸. اختلال یا بیماری روان تنی:

بیماری روان تنی در اثر مشکلات روحی و روانی به وجود می‌آید و می‌تواند برای افراد مشکلاتی را به وجود آورد؛ از این رو دانستن دلایل و راه‌های درمان آن امری ضروری به شمار می‌آید. مطلب اختلال یا بیماری روان تنی در سایت مهمید به طور کامل به این موضوع پرداخته است که در صورت نیاز به آگاهی بیشتر در این باره می‌توانید به آن مراجعه کنید.

۹. اختلالات هویتی.

10. عدم کنترل بر ذهن ناخود آگاه:

مشاوره روانکاوی می‌تواند به کنترل بر ذهن (ضمیر) ناخود آگاه کمک کند و باعث شود که فرد بتواند ذهن خود را کنترل کند. کنترل ضمیر ناخود آگاه می‌تواند باعث بهبود عملکرد فرد و کمک به او بشود تا بتواند راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا کند. در مقاله ضمیر (ذهن) ناخود آگاه راه‌های کنترل بر ذهن ناهشیار به صورت کامل بررسی شده است که می‌تواند اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما بدهد.

اصول و نکات مهم در انجام جلسات مشاوره روانکاوی  

۱: مهم ترین اصل در این روش درمانی رشد فردی است. این رشد معمولا به وسیله‌ اتفاقات و رخداد های فراموش ‌شده در دوران کودکی ایجاد می شود. رشد فردی که با این نوع مشاور روانکاو برای افراد ممکن می شود به وسیله مشخصه های ارثی انجام خواهد گرفت.

۲: نوع رفتار و شناخت کامل بشر به طور معمول به وسیله تمایلات و تفکرات غیرمنطقی موجود در ناخودآگاه مشخص می شوند. این تمایلات و افکار دارای ریشه ای عمیق در ضمیر ناخودآگاه هستند.

۳: سعی در جهت خارج کردن تمایلات و افکار منفی از بخش غیر هوشیار به بخش هوشیار سبب به وجود آمدن مکانیزم های دفاعی در افراد می شود. مهم ترین مکانیزم به وجود آمده مکانیزم دفاعی واپس رانی است.

۴: ایجاد اختلال میان خود آگاه و محتویات ناخودآگاه انسان سبب ایجاد اختلالات عمده از جمله افسردگی، استرس و اضطراب و ترس می شود.

۵: آن چیزی که در ضمیر ناخودآگاه انسان وجود دارد را می توان گاهی در رفتارهای او مشاهده کرد. در بسیاری مواقع رویاها و لغزش های زبانی محتویات ناخودآگاه را برملا می کنند.

۶: بهترین راه برای خلاص شدن از تاثیرات و جنبه های منفی ناخودآگاه داخل کردن محتویات ناخوداگاه به قسمت آگاهانه یا هشیار است. این کار توسط روانکاو و با تکنیک های خاص مقدور می باشد.

استفاده از مشاور درمانی روانکاوی به صورت حضوری بهتر است یا آنلاین؟

جلسات حضوری و آنلاین هر کدام دارای مزایا و فواید مختص به خود هستند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. تنها تفاوتی که در این دو روش وجود دارد نحوه اجرای مشاوره روانکاو  است. در غیر این صورت تکنیک ها و راه کارهای ارائه شده در هر دو روش یکی هستند. روش آنلاین اغلب برای افرادی مناسب است که سخن گفتن درباره مشکلات در برابر شخصی دیگر برایشان سخت است. البته صرف هزینه اندک، صرف زمان کم تر و بی پرده سخن گفتن از مزایای مهم جلسات آنلاین هستند.

 جلسات حضوری نیز دارای مزیت های بیشماری است که مهمترین آنها ایجاد ارتباطی نزدیک میان مشاور روانکاو و بیمار است. این امر باعث می شود تا بیمار به راحتی به بیان مشکلات خود بپردازد. همچنین پنهانی ترین و خصوصی ترین مسائل را در جهت درمان بهتر و سریع تر در اختیار مشاوره روانکاوی قرار بدهد.

تعداد جلسات مشاور روانکاوی چقدراست؟

تعداد جلسات مشاور روانکاوی بستگی به شدت مشکل مراجعه کننده و همچنین به مشاور روانکاو بستگی دارد . تا زمانی ادامه پیدا می کند که مشاور درمانی روان کاوی تشخص دهد تمام مسائل مراجعه کننده بصورت اساسی و ریشه ای حل شده باشد.

هزینه جلسات حضوری و غیرحضوری یکسان است؟

همانطور که گفته شد با در نظر گرفتن طولانی مدت بودن مشاور روانکاو، هزینه جلسات حضوری و غیر حضوری متفاوت نمی باشد و هزینه جلسات مشاوره روانکاوی، بستگی به مدت زمان و تعداد جلسات و تجربه مشاور روانکاو دارد، که البته تیم مهمید از تعرفه پیروی می کنند.

کلام آخر

روانکاوی یکی از بهترین و موثر ترین راه حل ها برای درمان انواع بیماری های روانی و روحی افراد است. زیرا در این روش به طور جدی از سطحی درمانی دوری می شود و اختلالات  توسط مشاور روانکاو به صورت ریشه ای و اساسی درمان می شوند. بعد از پایان این دوره درمانی افراد به درک درستی از خود و زندگی خود دست پیدا می کنند. از این رو با شور و نشاط بیشتری به زندگی ادامه میدهند در نتیجه از سطح زندگی بهتر و با کیفیتی برخوردار می شوند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب