بررسی مشکلات تحصیلی نوجوانان

در این نوشتار می‌خواهیم راجع به مشکلات تحصیلی نوجوانان با همدیگر صحبت کنیم. مسئله تحصیل همواره اهمیت بسیار زیادی برای والدین دارد و یکی از دغدغه‌های مشترک آن‌ها به شمار می‌رود. موضوع تحصیل در سنین نوجوانی به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی روی آینده فرد و ورود او به دانشگاه دارد، مسئله‌ای حائز اهمیت است. آموزش و تحصیل به قدری مهم است که سازمان‌های بین المللی به دنبال ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای همه کودکان و نوجوانان در سراسر جهان هستند. با این حال بسیاری از نوجوانان در این دوران حساس با مشکلات تحصیلی مواجه می‌شوند که در ادامه به دلایل و راهکار‌ها برای رفع این موضوع خواهیم پرداخت. یکی از این راهکار‌ها استفاده از مشاوره نوجوان است که می‌تواند کمک زیادی به بهبود شرایط نوجوان بکند.

بررسی مشکلات تحصیلی نوجوانان

ریشه مشکلات تحصیلی در نوجوانان

مشکلات تحصیلی نوجوانان به شکل‌های مختلفی بروز و ظهور پیدا می‌کنند. برای مثال برخی از آن‌ها ممکن است دیگر تمایلی به حضور در مدرسه و کلاس‌های درس نداشته باشند. برخی احتمال دارد دچار افت تحصیلی شوند و نمرات نامطلوبی به دست آورند. گروهی نیز تمایلی به ادامه تحصیل و برنامه ریزی برای ورود به دانشگاه ندارند. هم‌چنین تعداد زیادی از نوجوانان با مشکل تمرکز برای مطالعه مواجه هستند. مشکلات تحصیلی نوجوانان ممکن است علل مختلفی داشته باشند. این مشکلات باید به کمک یک مشاور با تجربه شناسایی و ریشه‌یابی شوند. اگر به مشکلات تحصیلی فرزندان خود بی توجه باشیم، این مشکلات اثرات منفی بر روی آینده آنان خواهند گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص علل و ریشه‌های این مشکلات با همدیگر صحبت کنیم‌.

ریشه‌ها و علل مشکلات تحصیلی

اگر مشکلات تحصیلی نوجوانان به یکباره خود را نشان دهند معمولا ناشی از تجربیات و تحولات جدیدی در زندگی فرد هستند. برای مثال ممکن است‌ فرزند شما سال‌ها بهترین عملکرد را از خود در مدرسه نشان داده باشد؛ با این وجود مدتی است که نمرات او افت پیدا کرده‌اند یا اینکه تمایلی از جانب او برای شرکت در فعالیت‌های تحصیلی دیده نمی‌شود‌. در این شرایط مشخص است که مشکلی در زندگی فرد ایجاد شده که احتمال دارد اصلا ارتباطی هم به درس نداشته باشد. نوجوانان در سن و سالی هستند که می‌توان هر احتمالی را در نظر گرفت. برخی مشکلات عاطفی پیدا می‌کنند و در روابط خود شکست می‌خورند. پس از شکست‌های عاطفی نیز معمولا زندگی آن‌ها متحول شده و توانایی کنترل احساسات خود را از دست می‌دهند.

البته همیشه ریشه مشکلات تحصیلی به شکست‌های عاطفی برنمی‌گردد. گاهی اوقات ممکن است معاشرت با دوستان ناباب، نوجوانان را از درس و مدرسه دور کند‌. داشتن دوستان نامناسب در این سن یکی از بدترین مخاطراتی است که می‌تواند بر سر راه یک نوجوان قرار گیرد. دوستان ناباب تمایلات خطرناکی در فرد ایجاد می‌کنند. آن‌ها ممکن است نوجوان را به مصرف مواد مخدر، الکل و… ترغیب و تشویق کنند. تجربیات جدید منفی در این سن بسیار خطرناک هستند و سلامت روانی و جسمانی نوجوان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. البته همیشه ریشه مشکلات تحصیلی به محیط بیرونی زندگی فرد ارتباط ندارد. گاهی اوقات این مشکلات ناشی از مسائل خانوادگی است. نوجوانانی که در محیط خانه خود آرامش ندارند نمی‌توانند عملکرد قابل قبولی در مدرسه از خود نشان دهند. مشکلات خانه ممکن است به اختلافات میان نوجوان و خانواده برگردد. این موضوع به دلیل شکاف بین نسل‌ها است. گاهی هم اختلاف میان والدین، نوجوان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

راهکار حل مشکلات تحصیلی نوجوانان

مشکلات تحصیلی نوجوانان و علل آن را مورد بررسی قرار دادیم. این مشکلات اگر مورد شناسایی و توجه قرار گیرند، قابل حل هستند. اگر نوجوان شما برای کنکور آماده می‌شود، مسلماً با حجم زیادی از دروس مواجه شده که توانایی اولویت بندی و برنامه ریزی درست برای مطالعه آن حجم را ندارد. در این موارد نباید نوجوان را تنها رها کرد. مشاور تحصیلی می‌تواند برای برنامه ریزی دروس کمک زیادی به نوجوان شما کند. سعی کنید در این زمان از تبلیغات واهی پرهیز کنید.

افراد زیادی، از مشکلات تحصیلی نوجوانان سوء استفاده کرده و با رویا فروشی قصد دارند که در آشفته بازار کنکور برای خودشان سود کلانی به جیب بزنند. بنابراین در انتخاب مشاور هم باید هوشمندانه عمل کنید. به هیچ عنوان نباید نوجوانان را در مسئله تحصیل تحت فشار قرار داد. گاهی اوقات والدین برای رسیدن به رویاهای خود فرزندانشان را وسیله قرار می‌دهند. اینکار فقط آینده فرزند شما را نابود می‌کند و از او یک فرد افسرده می‌سازد. بنابراین باید به نوجوانان حق انتخاب داد تا بتوانند در رشته‌ای که به آن علاقه دارند تحصیل کنند. اگر ورود به یک رشته با علاقه صورت گیرد، مسلماً آینده درخشانی در انتظار فرد خواهد بود‌.

کلام آخر

در این مقاله سعی ما بر این بود که به اختصار در مورد مشکلات تحصیلی نوجوانان، ریشه‌ها و راهکارهای مرتبط با همدیگر صحبت کنیم. به عنوان والدین یک نوجوان باید بدانید که در هر شرایطی حمایت از فرزندتان را فراموش نکنید‌. حتی زمانی که فرزند نوجوان شما با مشکلات تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کند، در کنار او باشید و با جلب اعتماد او، به ریشه یابی مشکل و پیدا کردن راه حل مناسب بپردازید. در این مسیر حضور یک مشاور هم بسیار کمک کننده است.

4/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *