مشاوره درمان وسواس فکری و عملی

مشاوره و درمان وسواس (چه فکری چه عملی) تا چه میزان می تواند در درمان این بیماری موثر باشد؟ قطعا مشاوره درمان وسواس دارای علائم و عوارضی است که زندگی مردم مبتلا را مختل می سازد. بنابراین روانشناسان برای مشاوره و درمان وسواس فکری و عملی، راه های متنوعی را با توجه به نوع آن، توصیه داده می کنند. در ادامه به راه های مشاوره و درمان وسواس فکری و عملی خواهیم پرداخت.

مشاوره درمان وسواس چیست؟

وسواس فکری

در واقع مشاوره درمان وسواس فکری و عملی، اختلالی شایع است که به صورت طولانی مدت و مزمن در فکر و عمل ادمها بروز می کند. کسایی که دارای تردید در رفت ادار می کند تا یک کار را چند بار انجام دهند و همیشه درگیری ذهنی داشته باشند. وسواس فکری یا عملی نوعی اختلال روانی است که برای درمان آن، راه های مختلفی توسط روانشناسان استفاده شده است. این راهکارهای درمانی در جلسات مشاوره درمان وسواس فکری وعملی به مردمی که دچار وسواس هستند، توصیه می شود.

مشاوره وسواس فکری

مشاوره وسواس فکری شامل؛

به صورتی که مردم مدام درحال نظافت خود می باشد.

  • وسواس فکری آسیب

ترس شدید و همیشگی از آسیب دیدن دیگران و خود، به صورتی که مردم مدام ترس آسیب دیدن فرزندش را در محیط بیرون از خانه دارد.

  • وسواس فکری ممنوعه ها

به این معنی فرد در ذهن خود به ممنوعه ها فکر می کند به عبارتی در فکر خود به کسی پرخاشگری می کند و یا در ذهنش با فامیل خود رابطه جنسی دارد و از این افکار ناراحت است.

  • وسواس فکری تقارن

کسی که مدام وسایل خانه و روی میز و حتی داخل کابینت را تقارن سازی می کنند.

مشاوره وسواس عملی

در واقع مشاوره درمان وسواس یک نوع وسواس رفتاری است که در وسواس عملی، یک کار را چندین بار انجام می دهد. مثلا در زمان بیرون رفتن از خانه، چندین بار بسته بودن شیر آب و یا قفل شدن درب را چک می کند. این دسته از مردم، همواره استرس دارند که آیا در، به خوبی قفل شده است یا نه. وسواس عملی به وسواس فکری مربوط می شود.

وسواس در دوران کرونا

همانطور که می دانیم در چند سال اخیرتمام مردم دنیا با بیماری کرونا مبارزه کردند و در این دوران به علت ویروس کرونا مردم از الکل وانواع  شوینده ها بیش از حد استفاده کردند که این ویروس باعث بروز وسواس و حتی بیماری های تنفسی و پوستی شد که مردم را از جنبه های دیگر درمانی هم درگیر کرد.

اهمیت مشاوره و درمان وسواس عملی (فکری)

داشتن وسواس فکری و عملی، شخص را دچار اضطراب و استرس می کند و مسلما زندگی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد، وسواس، زندگی کسی را که دچار این مشکل است مختل می کند. مشاوره درمان وسواس فکری و عملی می تواند آنها را ریشه یابی و کم رنگ کند یا حتی آنها را از بین ببرد

محتویات وسواس های فکری و عملی با یکدیگر متفاوت می باشند. افکار وسواسی خیلی آزار دهنده هستند و کسی که دارای وسواس است علاوه براینکه خود را اذیت می کنند بلکه دیگران را هم  ناراحت می کنند. وسواس های عملی عموما به دست و پا درد و یا به بیماری هایی چون واریس و حساسیت های پوستی و … منجر می شوند. بنابراین لازم است کسانی که دارای وسواس هستند و یا این اعمال را در اطرافیان و خانواده خود می بینند به مشاوره درمان وسواس مراجعه کنند.

چه افرادی به مشاوره درمان وسواس نیاز دارند؟

مسلما کسانی که به نظافت خانه خود بیشتر از سایر افراد اهمیت می دهند دچار وسواس نیستند. برچسب وسواس را نمی‌توان به هر کسی چسباند و یا نسبت داد. مشاوره و درمان وسواس فکری و عملی  برای کسانی است که به این اختلال دچار شده اند. افرادی که دچار این اختلال روانی شده اند بایستی ویژگی های زیر را داشته باشند:

کسانی که برای انجام کارهای خود، رفتار وسواس گونه دارند و وقت زیادی را صرف می کنند. به طور مثال کسانی که قبل ازغذا خوردن حتما دست های خود را می شویند، دارای وسواس نیستند. اما چنانچه نیم ساعت را فقط صرف شستن دست ها کنند مسلما دارای این نوع از اختلال روانی هستند.

رفتارهایی که شخص دارای وسواس از خود نشان می دهد منجر به ناراحتی آن‌ها و اطرافیانشان می‌شود. مثلا کسانی که دارای آسیب وسواس است هر ده دقیقه یکبار فرزند خود را چک می‌کنند و با او تماس برقرار می‌کنند.

رفتار‌های وسواسی تکراری، بر اصول و قوانینی استوار هستند. مثلا فرد شاید ده بار شیر‌های آب را ببندد و هر بار بسته بودن آن‌ها را چک کند. یا مثلا فرد دارای وسواس عملی و فکری قبل از ورود به خانه، ابتدا آشپزخانه، سپس اتاق‌ها و نشیمن و زیر مبل‌ها را به ترتیب چک می‌کند که کسی درخانه نباشد. چنین فردی هر بار به ترتیب این مکان‌ها را چک خواهد کرد.

افکار وارد شده به ذهن مردم ناخواسته هستند و به یکباره به وجود خواهند آمد. اگرچه سعی می‌کند این افکار را نادیده بگیرد. اما در نهایت موفق نخواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که وسواس فکری محدود به سن خاصی نیست. وسواس فکری در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ممکن است اتفاق بیفتد.

روش های مشاوره درمان وسواس فکری و عملی

ریشه وسواس عملی، وسواس فکری است که در هر یک ازمردم به حالتی، خود را نشان خواهد داد. مشاوره درمان وسواس فکری و عملی راهی موثر برای از بین بردن این اختلال در افراد می باشد. روش های درمانی به دو صورت روان درمانی و درمان دارویی توسط روانشناس خبره اجرا می شوند.

قطعا در جلسات درمانی، اولویت و تمرکز بر روی درمان روانشناسی است. به این صورت روانشناس با فرد دچار وسواس صحبت می کند و او را به لحاظ روانی حمایت می کند. مشاور و یا روانشناس تست های طراحی شده را به فرد داده و از او می خواهد تا با فکر تست را جواب دهد.

پس از اینکه نوع درمان وسواس و درجه آن توسط مشاوردرمان وسواس تشخیص داده شد راه های درمانی برای بیمار تعیین می شوند. به طور مثال قرار دادن بیمار در حالت و موقعیتی که به آن وسواس دارد. مثلا فرد به محیط آلوده وسواس دارد پس او را در این حالت قرار می دهند.

به صورت کلی مواجه شدن با موارد وسواس در مشاوره ودرمان وسواس افراد بسیار موثر است. در مشاوره وسواس فکری مردم کنترل رفتار خود را از دست می دهد. افراد وسواسی با تکرار مداوم اعمال و افکار خود سعی در کنترل رفتار خود دارند. اما زمانی که از آنها خواسته می شود مثلا در محیط آلوده قرار بگیرند آنها این کنترل را از دست می دهند و باعث اضطراب آنها خواهد شد. در نهایت با چندین بار تکرار این مسئله، اضطراب آنان نیز کاهش پیدا می کند.

سایر روش های مشاوره و درمان وسواس فکری و عملی

حمایت یکی از اعضای خانواده و یا دوستان و کمک کردن به کسی که وسواس دارد، در تمرین ها بسیار مهم می باشد. در جلسات مشاوره وسواس فکری در مورد علت بروز این افکار بحث می شود. مثلا کسی  که در کودکی خود در محیط آلوده و عمومی زندگی کرده ممکن است در بزرگسالی به محیط ها و لوازم عمومی وسواس داشته باشد. آنها در جلسات مشاوره درمان وسواس فکری وعملی در مورد این موضوعات بحث می کنند. راه های درمانی، تمرین ها و راهکارهای خیلی زیادی در جلسات مشاوره وسواس فکری برای رفع این اختلال وجود دارند که توسط مشاوره درمان وسواس در اختیار مردم قرار می دهد.

جمع بندی

مشاوره درمان وسواس (فکری و عملی ) به دلیل عوارض خطرناک این اختلال خیلی مهم است. افرادی که به هر نوع وسواس دچار شده اند بایستی به این جلسات مشاوره مراجعه کنند.

 

این مشاوره شامل وسواس نظافت، وسواس فکری آسیب، وسواس فکری ممنوعه ها و وسواس فکری تقارن است.

کسانی که برای انجام کارهای خود، رفتار وسواس گونه دارند و وقت زیادی را صرف می کنند. به طور مثال کسانی که قبل ازغذا خوردن حتما دست های خود را می شویند، دارای وسواس نیستند. اما چنانچه نیم ساعت را فقط صرف شستن دست ها کنند مسلما دارای این نوع از اختلال روانی هستند.

مدت زمان و هزینه این جلسات به شرایط مرکز مشاوره و متخصص مرتبط است؛ اما در مهمید به طور معمول مدت زمان هرجلسه بین 45 تا 60 دقیقه است و هزینه هر جلسه از دویست هزار تومان شروع می‌‌شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب