بلوغ و نشانه‌های (علائم) بلوغ در نوجوانان (دختران و پسران)

در مقاله پیش رو بلوغ و نشانه‌های (علائم) بلوغ در نوجوانان (دختران و پسران) را بررسی می‌کنیم. بلوغ دورانی است که همگان آن را به عنوان دوره تحول در زندگی می‌شناسند و سرآغاز انواع تغییرات جسمی، روانی، جنسی و… است. تغییرات بلوغ یک دفعه رخ نمی‌دهند؛ بلکه به آرامی در طول زمان خود را ظاهر می‌کنند. باید بدانید که به عنوان والدین چگونه در دوران بلوغ همراه فرزند خود باشید و از او حمایت کنید.

بیشتر دخترها دوران بلوغ خود را مابین سنین ۸ الی ۱۳ سالگی شروع می‌کنند. این تغییرات در پسران نیز حوالی ۱۴ سالگی آغاز می‌شوند. اما ممکن است افرادی زودتر یا دیرتر از زمان‌های مذکور نیز وارد دوران بلوغ شوند. هورمون‌هایی در مغز انسان هستند که منجر به شروع بلوغ می‌شوند. هورمون‌هایی که در این سن ترشح می‌شوند در زنان و مردان موجب آزاد شدن تخمک و اسپرم خواهند شد. سایر هورمون‌های بلوغ نیز از غدد فوق کلیه ترشح می‌شوند که در نتیجه منجر به رشد مو‌های زائد، بوی بدن و آکنه می‌شوند.

تغییرات فیزیکی بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان از نظر جسمی

بلوغ و علائم بلوغ در دختران و پسران

جا دارد راجع به تغییرات بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان نکاتی را مطرح کنیم‌. در این دوران شاهد وقوع بیشترین تغییرات فیزیکی در بدن دخترها و پسرها هستیم. در واقع در سن بلوغ، بدن دختران و پسران به بدن زنانه یا مردانه شبیه تر می‌شوند. شکل بدن دختران در این دوران کم کم تغییر می‌کند و اندام جنسی آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود. دختران با پدیده عادت ماهیانه مواجه می‌شوند و پسران نیز ممکن است با حالت انزال در خواب روبرو شوند.

تغییرات روانی بلوغ و نشانه‌های آن در نوجوانان از نظر عاطفی

تغییرات بلوغ فقط فیزیکی نیستند. در این قسمت تغییرات روانی بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان از نظر عاطفی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یکی از چالش برانگیزترین تغییرات در دوران بلوغ، همین تغییرات عاطفی هستند. تغییرات عاطفی همواره نگرانی‌های زیادی برای والدین ایجاد می‌کنند. در این دوران نوجوان به شدت روی ظاهر خود حساس می‌شود. بیشتر تمایلات به عمل‌های زیبایی هم از این دوران شروع می‌شوند. تمرکز نوجوانان بر روی ظاهر و لباس پوشیدن می‌رود. همچنین برایشان بسیار مهم است که دیگران چه فکری در مورد آن‌ها دارند و خلق و خوی آن‌ها نسبت به گذشته تغییر می‌کند.

نیاز بیشتری به داشتن حریم خصوصی پیدا می‌کنند. بیشتر دلشان می‌خواهد به جای خانواده با هم سن و سال‌ها و دوستان خود وقت بگذرانند و تفریح کنند. به همین جهت هم ممکن است محبت آن‌‌ها به خانواده کم شود. تمایلات خطرناکی هم ممکن است برای نوجوانان ایجاد شوند؛ تمایل به کشیدن سیگار، مصرف مواد مخدر، مسکرات و… همگی از مخاطراتی هستند که در این سن نوجوانان را بیش از پیش تهدید می‌کنند. اگر نوجوانان در این سن با شکست‌های عاطفی مواجه شوند احتمال ارتکاب رفتارهای خطرناک مثل اقدام به خودکشی و… نیز به اقتضای سن آن‌ها بیشتر است. بنابراین اهمیت زیادی دارد که بدانید چگونه باید تمایلات بعضا خطرناک نوجوانان خود را خنثی کنید.

نگرانی‌های دوران بلوغ نوجوانان و راه‌حل‌های آن‌ها

سن بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان گستره‌ی وسیعی دارند. نوجوانان در این سن ممکن است سوالات غیر قابل پیش بینی از بزرگ‌ترهای خود بپرسند. در بسیاری از موارد والدین با سوالات جنسی فرزند خود دچار بهت و حیرت می‌شوند. اگر والدین نتوانند به درستی پاسخ فرزند خود را بدهند، او به دنبال پاسخ سوال خود، در منابع دیگر به جست و جو خواهد پرداخت. بنابراین اگر والدینی نمی‌دانند که در مواجهه با چنین پرسش‌هایی چگونه عمل کنند بهتر است از یک مشاور یا روانشناس خوب کمک بگیرند.

از دیگر ظواهر بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان آکنه است. آکنه نیز با توجه به پیشرفت علم و توسعه محصولات مراقبت از پوست جای نگرانی ندارد. صابون‌ها، محلول‌ها و کرم‌های مختلفی هستند که باعث کمتر شدن آکنه و آثار آن در این دوران می‌شوند‌. گاهی ممکن است نوجوانان دچار تغییرات وزنی هم بشوند. معمولا تغییرات وزنی خود را به صورت افزایش وزن ظاهر می‌کنند. افزایش وزن مخصوصا در دخترها می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی اعتماد به نفس آن‌ها بگذارد. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است نوجوان به صورت مرتب و با برنامه اصولی ورزش کند. هم‌چنین یک رژیم غذایی خاص را در پیش گیرد.‌

نتیجه گیری

در این نوشتار به اختصار در خصوص بلوغ و نشانه‌های بلوغ در نوجوانان صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم دوران بلوغ دوران ظهور انواع تغییرات جنسی، فیزیکی و عاطفی در دختران و پسران است. حساسیت‌های نوجوانان در این دوران نسبت به احساسات دیگران در مورد خودشان بیشتر می‌شود. هم‌چنین تمایل به ارتکاب رفتارهای پرخطر نیز در دوران بلوغ به وجود می‌آید. بنابراین نحوه مدیریت این دوران تاثیر بسزایی در آینده فرد نوجوان خواهد داشت. در این مسیر همواره شرکت در جلسات مشاوره نوجوان می‌تواند کمک کننده باشد تا میزان مخاطرات این مسیر پر پیچ و خم به حداقل ممکن برسند.

5/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب