مشاوره برای ترک و درمان (اعتیاد) خود ارضایی

داشتن غریزه و میل جنسی در انسان ها امری طبیعی است و خود ارضایی نیز مربوط به این امر طبیعی است. اما خود ارضایی، ممکن است باعث به وجود آمدن پیامد هایی منفی و اختلال در زندگی و رابطه عاطفه آدمها باشد، که در این صورت نیاز به مشاوره برای ترک و درمان اعتیاد به خودارضایی احساس می شود. در ادامه این مطلب درباره کیفیت این مشاوره در مهمید صحبت می کنیم.

خود ارضایی چیست؛ مشاوره برای ترک و درمان خودارضایی

مشاوره ترک و درمان خود ارضایی

پدیده خود ارضایی ناشی از میل جنسی انسان است که نیاز های جنسی را برآورده کرده و منجر به لذت بردن جسمی افراد می شود. اما چرا موضوع مشاوره ترک و درمان (اعتیاد)خودارضایی برای کنار گذاشتن این عمل و مشکلات آن به وجود آمده است؟

ممکن است خود ارضایی جزئی از کار روزانه برخی از افراد باشد. مسلما تاثیرات منفی بر روابط جنسی فرد و همچنین باعث ایجاد عدم هماهنگی کار های روزانه وی خواهد شد. چنانچه فرد در انجام کارهای روزانه خود به دلیل خود ارضایی، دچار اختلال شود و یا تاثیر منفی بر روابط عاطفی وی گذاشته باشد به مشاوره برای ترک خودارضایی نیاز پیدا خواهد کرد.

خود ارضایی و روش های متفاوتش در ایین های مختلفی، منع شده است. دلیل آن هم تاثیراتی منفی است که بر بدن و روح ادمها باقی می گذارد.

بررسی اعتیاد به خود ارضایی از دید روانشناسی

خود ارضایی یکی از حالات انحرافات جنسی است که در میان افراد مختلف مخصوصا جوانان و نوجوانان و حتی کودکان رایج می باشد. مشاوره ترک و درمان خود ارضایی و اعتیاد به آن، به دلیل دید منفی روانشناسی و پزشکی بر روی این عمل به وجود آمده است. در واقع افرادی که مدام عمل خود ارضایی را انجام می دهند به نوعی درگیر اعتیاد می باشند.

خود ارضایی در افراد باعث به وجود آمدن احساس های ناخوشایند مانند حقارت، گناه و از دست دادن آرامش می شود. هر کاری که در افراد این احساس را به وجود آورند در علم روانشناسی نوعی اختلال شناخته می شود. این عمل باعث ایجاد آرامش در افراد نخواهد شد. جسم فرد ارضا خواهد شد اما روح او خیر. به همین جهت باعث ایجاد تنش های ذهنی و ناآرامی های روحی در افراد شده و در نهایت موجب بروز اختلال در روان افراد خواهد شد. افراد درگیر این موضوع، از دید علم روانشناسی لازم دارند که برای مشاوره ترک و درمان اعتیاد خود ارضایی مراجعه کنند.

بررسی خود ارضایی از دید پزشکی/ مشاوره برای ترک خود ارضایی

خود ارضایی در افراد باعث ایجاد عفونت واژینالی در زنان، وارد شدن آسیب به اندام تناسلی در زنان و مردان، زود انزالی و کمر درد خواهد شد.

همچنین بررسی های پزشکی نشان داده که این عمل باعث کاهش وزن، عدم تعادل در سوخت و ساز بدن و ایجاد مشکلات پوستی در افراد خواهد شد. همه این عوارض ها از مضرات خود ارضایی است که دلایل معتبری برای ترک خود ارضایی خواهند بود.

موارد مورد بررسی در جلسه مشاوره ترک و درمان خود ارضایی

مشاور حرفه ای در جلسات مشاوره، تکنیک هایی را به افراد آموزش می دهد که تاثیر مهمی در ترک این عمل دارد. در این جلسات به افراد یادآوری می کنند که ترک این عمل باعث بهبودی روان و همچنین سلامت جسم می شود. مواردی که در این جلسه به افراد یادآور می شوند به شرح ذیل می باشند:

  • بررسی دلیل انجام این عمل در جلسات مشاوره

مشاور به فرد مراجعه کننده تاکید دارد که به تمام دلایلی که فرد را به این کار وا می دارند، فکر کند. در مشاوره ترک خود ارضایی از فرد خواسته می شود که این دلایل را بر روی کاغذ بنویسد.

  • توقف سرزنش خود

افرادی که خود ارضایی می کنند پس از انجام این کار احساس گناه می کنند سپس خود را سرزنش می کنند. مشاور به آنها تاکید می کند که نباید خود را سرزنش کنند زیرا این کار هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد.

  • بررسی اعمال و افکار در جلسات مشاوره ترک خود ارضایی

عمل و یا افکاری که همیشه باعث تحریک فرد می شود باید مورد بررسی قرار داده شود. فرد یاد میگیرد که این افکار را از خود دور کند و در معرض این رفتار ها قرار نگیرد. لازم است افراد دیدن فیلم های پورن و یا صحنه های تحریک آمیز را متوقف کنند.

  • بررسی اختلالات روحی و روانی

ممکن است افراد به دلیل افسردگی و یا استرس این کار را انجام دهند. بایستی افراد برای درمان این اختلالات به مشاور مراجعه کنند تا به عمل خود ارضایی اعتیاد پیدا نکنند.

  • تخلیه انرژی با ورزش

ورزش منظم و هفتگی موجب می شود تا افراد از تنش های عصبی و احساسات منفی به دور شوند. در نتیجه فرد انرژی اضافی خود را صرف ورزش کردن می کند و انرژی اضافی برای صرف عمل خود ارضایی نخواهد داشت.

  • پر کردن اوقات فراغت با کارهای مفید

فرد در جلسه مشاوره برای ترک و درمان خود ارضایی یاد می گیرد که اوقات فراغت خود را با دیدن دوستان، پیاده روی، سینما رفتن و یا کتاب خواندن و یا هر عملی دیگر پر کنند تا انرژی منفی خود را از دست بدهند. همچنین به فرد توصیه می شود که بیشتر با افراد خانواده و دوستان سپری کند. معمولا ندیدن افراد خانواده و دوستان دلیلی بر اضطراب و استرس خواهد بود.

  • پوشیدن لباس های تنگ ممنوع

ممکن است پوشیدن لباس های تنگ در هنگام شب باعث تحریک فرد شود. در نتیجه از پوشیدن لباس های تنگ در زمان خواب بایستی پرهیز شود.

  • مشخص کردن راهکار در زمان تحریک

مشاوره ترک خود ارضایی به افراد نحوه بررسی زمان تحریک را یاد می دهد. در چه زمانی از روز تحریک می شوید؟ چه عاملی باعث تحریک شما می شود؟ مثلا در زمان دوش گرفتن یا چه عمل دیگری تحریک خواهید شد؟ با بررسی این موارد می توان راهکاری متناسب با زمان تحریک و فعالیت را مشخص کرد.

مثلا اگر در زمان خواب تحریک می شوید مشاور به شما تکنیکی یاد خواهد داد که در این زمان چگونه افکار خود را به سمت دیگر منحرف کنید.

چرا مشاوره ترک خود ارضایی؟

شاید بسیاری از افراد با این عارضه و یا عمل خود ارضایی هیچ مشکلی نداشته باشند که در این صورت این احساس به صورت موقت است. در دراز مدت احساسات منفی و همچنین صدمات جسمی بر فرد وارد می شود.

زمانی که افراد از حل این مشکل ناتوان شوند بایستی به مشاوره ترک خود ارضایی روی بیاورند. همیشه صحبت کردن در مورد مشکلات سبب می شود تا فرد با ذهنی آماده و باز نسبت به حل مشکلات خود اقدام کند. به همین جهت انجام جلسات مشاوره بسیار مهم بوده و برای افراد ضرورت پیدا می کند.

مشاوره جنسی

مشکلات جنسی بین زوجین می تواند باعث رو اوردن به سمت خود ارضایی شود. بنابراین یکی از مواردی که مشاور بررسی می کند، شرایط جنسی است. در رابطه با کیفیت این مشاوره در مهمید، در بخش مشاوره جنسی مهمید، مفصلا صحبت می کنیم.

جمع بندی

مشاوره برای درمان و ترک (اعتیاد) خودارضایی، حیطه ای از جلسات مشاوره روانشناسی است که در آن افراد به حل مشکل خود ارضایی می پردازند. بسیاری از افراد به این عمل وابسته هستند و عوارض آن را در زندگی و جسم خود احساس کرده اند. برای ترک اعتیاد خود ارضایی و بهبود سلامت جسم و روح و برگشت زندگی به حالت عادی، رفتن به جلسات مشاوره به شدت توصیه می شود.

در جلسه مشاوره ترک و درمان خود ارضایی چه مواردی بررسی می‌شود؟

در این جلسات مواردی همچون دلیل انجام این عمل، توقف سرزنش خود، اعمال و افکار، اختلالات روحی و روانی و … بررسی می‌شود.

هزینه جلسات مشاوره ترک و درمان خود ارضایی چقدر است؟

هزینه این جلسات بسته به مرکز مشاوره و روانشناس مربوطه متفاوت است. در مهمید هزینه این جلسات بسیار مناسب بوده و از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

مدت زمان جلسات مشاوره درمان و ترک خود ارضایی چقدر است؟

مدت زمان این جلسات نیز همانند سایر جلسات مشاوره بین 45 تا 60 دقیقه می‌باشد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب