مشکلات روحی، روانی و عاطفی در نوجوانان

افسردگی و مشکلات روحی، روانی و عاطفی در نوجوانان از معضلاتی هستند که اکثر افراد در طول زندگی خود آن‌ها را تجربه می‌کنند‌. عشق در دوران نوجوانی اغلب چالش برانگیز و پیچیده است. متاسفانه شکست‌های عاطفی در این دوران موجب می‌شوند تا فرد عزت نفس خود را از دست بدهد و از طرف دیگر حس اعتماد او به دیگران از بین برود. سردرگمی در این دوران به دلیل کمبود تجربه امری طبیعی است. بزرگترها و خانواده هم به جای اینکه نوجوان را راهنمایی کنند، او را مورد قضاوت قرار می‌دهند و نسبت به احساساتش بی‌توجه هستند‌. نوجوانان غالبا زمانی که در محاصره هم سن و سال‌های خودشان باشند، احساس می‌کنند که تحت فشار قرار دارند و به هر قیمتی به دنبال تجربه کردن چیزهای مشابه با آنان هستند‌. گاهی برخی از نوجوانان برای اینکه در رقابت با هم سن و سال‌های خود کم نیاورند، وارد روابط عاطفی می‌شوند و طبیعتا شکست‌های عاطفی و روحی بزرگی را تجربه می‌کنند.

عواقب مشکلات عاطفی در نوجوانان

افسردگی و مشکلات عاطفی در نوجونان

مشکلات عاطفی در نوجوانان می‌توانند منجر به وقوع پیامدهای منفی زیادی در زندگی آنان شوند. همان‌طور که در مقدمه بحث هم ذکر شد، شکست عاطفی می‌تواند عزت نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. کسانی که در دوران نوجوانی دچار شکست عاطفی می‌شوند، اغلب به دلیل روابط پنهان خود، حمایت والدین را هم از دست می‌دهند. البته بسیاری از خانواده‌ها نیز روابط عاطفی فرزندان نوجوان خود را نمی‌پذیرند و به این جهت فرزندان این خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا روابط پنهانی را تجربه کنند. شکست عاطفی مسئله‌ای است که نیازمند مدیریت می‌باشد. متاسفانه در این زمینه هیچ آموزشی به نوجوانان در محیط مدرسه و خانواده داده نمی‌شود. از این جهت هم بسیاری از نوجوانان نحوه مدیریت شکست را نمی‌دانند‌. حتما شما هم در اطرافیان خود نوجوانانی را دیده‌اید که پس از یک شکست عاطفی سخت، دچار افسردگی می‌شوند یا تمایلات خطرناکی مثل تمایل به خودکشی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

عدم مدیریت صحیح مشکلات عاطفی در نوجوانان، منجر به اختلالات روانی مثل افسردگی خواهد شد. از دیگر عواقب منفی شکست‌های عاطفی، احساس بی‌اعتمادی و بدبینی است. نوجوانان پس از تجربه شکست ممکن است فکر کنند که دنیا به آخر رسیده و دیگر قرار نیست عشق واقعی را تجربه کنند. این افراد حتی اگر گزینه‌های مناسبی هم برای پیوند عاطفی و ازدواج سر راهشان قرار بگیرد، قبول نخواهند کرد. این بی‌اعتمادی و بدبینی یک باور منفی است که خانواده، دوستان، مشاوران و… می‌توانند در جهت تغییر آن به باورهای مثبت، یاری‌گر نوجوان باشند. برخی از نوجوانان هم که فکر می‌کنند از سوی شریک عاطفی خود مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، به دنبال این هستند که از همه انتقام بگیرند تا بتوانند درد خود را تسکین دهند.

نحوه برخورد درست والدین حین بروز مشکلات عاطفی در نوجوانان

مشکلات عاطفی در نوجوانان عجیب نیستند و با مدیریت درست این دوران می‌توان میزان آسیب‌های وارده به نوجوانان را به حداقل ممکن رساند. در این قسمت توصیه‌هایی را مطرح می‌کنیم که والدین نوجوان بهتر است با آن‌ها آشنا شوند. والدین باید تلاش کنند تا در مسئله عشق برخورد درستی با فرزند خود داشته باشند. والدین اگر دوست نوجوان باشند، خیلی راحت‌تر می‌توانند برای عبور از این بحران به فرزند خود کمک کنند. البته منظور ما از این دوستی و صمیمیت، شکافته شدن مرز حریم خصوصی نیست. نوجوان باید حمایت بی قید و شرط والدین خود را از صمیم قلب احساس کند. اگر بترسد یا نگران قضاوت شدن از سوی والدین باشد، مسلم است که نمی‌تواند به پدر و مادر خود اعتماد کند. صمیمیت بین والدین و نوجوان باعث می‌شود تا والدین قبل از اینکه نوجوان روابط نادرستی را تجربه کند، از تجربیات و آموزه‌های پدر و مادرش استفاده کرده و آن‌ها را در زندگی خود پیاده کند.

والدین نباید به دلیل روابط ناپایدار و شکست خورده، فرزند خود را تنبیه کنند. اگر والدین علم و آگاهی کافی در برخورد با مسائل عاطفی را نداشته باشند، بهتر است که در جلسات مشاوره نوجوان شرکت کنند. والدین می‌توانند نقش مهمی در شکل گیری اعتماد به نفس و رشد عزت نفس فرزند خود داشته باشند. به همین جهت هم بهتر است او را وارد فعالیت‌هایی کنند که حس لیاقت و مفید بودن به نوجوان دست دهد. کارهایی که با پاداش همراه هستند نیز در این مسیر می‌توانند نتیجه مثبتی داشته باشند. والدین لازم است تا این پذیرش را در خود به وجود بیاورند که تغییرات نوجوانی طبیعی است و این تغییرات عواطف نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین باید در این مسیر بدون هیچ قضاوت و سرزنشی همراه فرزند خود باشند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *