مشاوره استرس و اضطراب

مشاوره استرس و اضطراب چیست؟ استرس و اضطراب، حالات روحی و هیجانی هستند که برای همه مردم به صورت طبیعی پیش خواهد آمد. اما ممکن است در بسیاری از مردم، این اضطراب و نگرانی همیشگی و شدید باشد. به همین جهت مراکزی برای مشاوره استرس بی دلیل و یا اختلال های اضطرابی، برای رفع این حالت شدید رفتاری و روحی به وجود آمده اند. زیرا اضطراب و نگرانی عوارض های جسمی و روحی زیادی را برای افراد در پی خواهد داشت.

مشاوره استرس واضطراب چیست؟

استرس و اضطراب

همیشه مردم در زندگی خود، درگیر احساسات متنوع و عواطف مختلفی می شوند که ممکن است توانایی مدیریت آن را نداشته باشند. در نتیجه دچار اضطراب و استرس شدید و مداوم خواهند شد. در مراکز مشاوره اختلال اضطراب با بررسی عوامل بیرونی و درونی مردم در شرایط های مختلف، سعی در مدیریت اضطراب و احساسات می کنند.

استرس واضطراب، به معنی آشفتگی و نا آرامی است که با دلواپسی فرد همراه است. این حالت با توجه به موقعیت های مختلف، در مردم ایجاد می شود که در رفتار و ظاهر آن کاملا نمایان است. علت بروز استرس و نگرانی شدید در افراد ممکن است مربوط به عوامل های اجتماعی و محیطی باشد.

همچنین ممکن است به دلیل عوامل ارثی و ژنتیک همیشه مردم دچار اضطراب و نگرانی باشند. در جلسات مشاوره استرس دلیل  همه این عوامل مورد بررسی قرار می گیرند و راهکار هایی برای کاهش استرس نیز آموزش داده می شوند.

درمان انواع اضطراب در مشاوره استرس بی دلیل

در جلسات مشاوره اختلال اضطرابی، نوع اضطراب و استرس فرد را مورد بررسی قرار می دهند و بر اساس آن، درمان و راهکار های درمانی را آموزش می دهند. ممکن است استرس و اضطراب افراد مراجعه کننده از نوع حاد و یا از نوع مزمن باشد.

استرس حاد، استرسی است که افراد به دلیل بروز اتفاقات به آن دچار می شوند که این حالت، در مردم به صورت موقت است و مسلما دلیل به وجود آمدن استرس، اتفاق مشخصی می باشد. استرس به خاطر تصادف و یا مصاحبه کاری و یا رفتن به جلسه مهم نمونه های برای استرس حاد می باشد.

اضطراب مزمن، نوعی از اضطراب است که فرد در آن دارای حالت ها و فشار های روانی بلند مدت است که به دلیل قرار گرفتن در شرایط طولانی مدت به آن دچار می شود. مثلا ممکن است فرد در زندگی مشترک خود، دچار اضطراب مزمن باشد وبه دلیل وجود  امدن این استرس، مشکلات با همسر باشد.

افسردگی، خشونت، اقدام به خودکشی، بی حوصلگی های مداوم، سکته قلبی و مغزی از نشانه های اضطراب مزمن می باشند که به شدت خطرناک می باشد. بنابراین برای درمان اضطراب مزمن هرچه سریع تر اقدام کرد.

درمان اختلال اضطرابی

شناسایی نوع اضطراب فرد در درمان آن تاثیر گذار است. در جلسات مشاوره روانشناسی اضطراب و اختلال اضطرابی، برای درمان استرس راهکار های مختلفی پیشنهاد و ارائه می شود. با توجه به فرد و موقعیت اجتماعی و زیست شناختی وی تکنیک مناسب برای وی انتخاب خواهد شد.

در بسیاری مواقع استفاده از تکنیک های حرفه ای و البته ساده باعث می شود تا عوارض اضطراب به شدت در حالات افراد کاهش بیاید. همچنین تمرین و تمرکز نیز از راهکار های درمانی برای کنترل استرس و هیجانات می باشند. سردرد های مزمن، بی خوابی و وسواس و اضطراب از اختلالات و مشکلاتی هستند که بدون نیاز به داروی خاصی به خوبی با انجام تکنیک های روانشناسی درمان می شوند.

عملکرد مشاوره روانشناسی اضطراب

در مشاوره روانشناسی اضطراب ابتدا عامل های محیطی و یا درونی فرد را که منجر به ایجاد اضطراب شده اند شناسایی می شود. سپس در مورد هر یک از این موقعیت ها بحث و گفت و گو انجام می شود.

مشاور های حرفه ای برای هر فردی با توجه به روحیات و شخصیت و موقعیت اجتماعی راهکاری را پیشنهاد خواهند داد. آنها عوامل زیست محیطی و عوامل بیرونی را طبقه بندی کرده و در خصوص هر یک راهکاری ارائه خواهند داد. برای مثال درمان استرس و اضطراب در کودکان با بزرگسالان متفاوت است و مشاور باید هر یک را به روش مختلفی درمان کند. شرایط کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری دارد و آن‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارند که در مطلب مشاوره کودک به آن‌ها پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که مشاوره اضطراب مختص سن خاصی نیست و همه سنین به خصوص نوجوانان را شامل می‌شود. در صفحه اضطراب و استرس در نوجوانان این موضوع به طور کامل بررسی شده است.

مشاور به کسانی که دارای اضطراب مزمن هستند پیشنهاد می دهد تا به یادداشت موضوعی که باعث استرس آنها شده است، بپردازند. فرد با نوشتن موضوعی که از آن رنج می برد بهتر می تواند در مورد آن فکر و صحبت کند.

راهکار های درمانی مشاور اضطراب

در جلسات مشاوره روانشناسی اضطراب به افراد مراجعه کننده پیشنهاد می شود تا لیست کاملی از موقعیت ها و مورد هایی که باعث به وجود آمدن اضطراب در آنها می شود را بنویسند. در این حالت افراد بر روی توانایی های خود بیشتر تمرکز می کند.

تهیه لیستی از اهداف در زندگی و یا آرزوهای دست یافتنی و عملی یکی دیگر از قدم های مهم در درمان اضطراب مزمن است. لازم است افراد گذشته ای که در آن رنج و ناراحتی داشته اند را فراموش کنند و یا دست کم کمتر به آن فکر کنند.

برنامه ریزی برای روز های آینده خود و نوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر مهمی در کنترل موقعیت ها دارد. در پایان روز به کارهای آن روز خود فکر کنید و سعی کنید فردای روز بهتر از امروز خود عمل کنید.

انجام ورزش در کاهش عوارض اضطراب بسیار مهم می باشد. به ظاهر خود توجه کنید و به سلامت پوست و موی خود بیشتر برسید. انجام سرگرمی های مورد علاقه و گذراندن اوقات فراغت با دوستان در کاهش اضطراب نیز کمک خواهند کرد.

نکته مهم و یکی از راهکار های بسیار مهم در درمان اضطراب قبول کردن دیگران به صورتی که همانگونه هستند. لازم نیست دیگران را تغییر دهید تا به آرامش برسید انرژی خود را صرف روان و سلامت خود کنید.

فشار های روانی از جمله اضطراب باعث بروز بیماری های روانی و جسمی زیادی می شوند و افرادی که در معرض اضطراب زیادی هستند در خطر انواع بیماری های روحی و جسمی قرار می گیرند. احساس درماندگی، بی اعتمادی به محیط، افسردگی و کاهش عزت نفس همگی از عوارض استرس شدید می باشند.

کنترل آثار فشار روانی در مشاوره روانشناسی اضطراب بسیار با اهمیت می باشد. مشاور در سه مرحله مراجعه کننده خود را درمان خواهد کرد. اول سرچشمه و علت های فشار های روانی وارد شده را شناسایی می کند. سپس راه های تاثیر گذار بر اضطراب متناسب با شخصیت فرد انتخاب می کند و در آخر سعی در کنترل آثار فشار روانی خواهد کرد.

اهمیت جلسات مشاوره به دلیل درمان اضطراب و از بین بردن عوامل های ایجاد کننده بسیار زیاد است.

جمع بندی

مشاوره روانشناسی اضطراب در درمان استرس بی دلیل و اختلال های اضطرابی بسیار موثر می باشد. فشار روانی وارد شده بر افراد مانند اضطراب و استرس به حدی مخرب هستند که کیفیت زندگی افراد را به شدت کاهش می دهند. سلامت روحی و روانی افراد نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهند. پس لازم است برای از بین بردن اضطراب های مزمن در زندگی و بهبود کیفیت زندگی حتما اقدام به درمان از طریق مشاوره روانشناسی کرد.

در جلسات مشاوره روانشناسی اضطراب به افراد مراجعه کننده پیشنهاد می شود تا لیست کاملی از موقعیت ها و مورد هایی که باعث به وجود آمدن اضطراب در آنها می شود را بنویسند. در این حالت افراد بر روی توانایی های خود بیشتر تمرکز می کند.

هزینه این جلسات متغیر بوده و در هر مرکز مشاوره با مرکز دیگر متفاوت است. در موسسه مهمید هزینه این جلسات از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

بله، مرکز مشاوره مهمید امکان مراجعه به هر دو صورت آنلاین و حضوری را برای مراجعان خود فراهم کرده است.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب