اعتیاد در نوجوانان| درمان و مشاوره در مهمید

معضل اعتیاد به حدی بزرگ و گسترده شده که همه اقشار جامعه در هر رده سنی را در برگرفته است. اعتیاد در نوجوانان، تنها بخشی از این معضل می باشد که خانواده های زیادی را نگران و داغ دیده کرده است. موضوع اسیب اعتیاد در نوجوانان، موضوعی جدید نیست. اما با این حال هنوز زوایای آن به صورت کامل بررسی نشده است. بروز اعتیاد در نوجوانان نشانه های مشخصی دارد و به دلایل مختلفی نیز امکان ایجاد اعتیاد در این رده سنی بیشتر از سایر افراد است. مشاوره اعتیاد در نوجوانان می تواند یک از راه های اصلی درمان اعتیاد نوجوان ها باشد که در انتهای این مقاله آن را بررسی می کنیم.

متاسفانه، آثار مخرب اعتیاد جبران ناپذیر است و در صورتی که فرد در این مسیر غرق شود، نجات آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل، درمان اسیب اعتیاد در نوجوان به مواد مخدر بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه این مقاله به موضوع اعتیاد در نوجوانان به مواد مخدر خواهیم پرداخت.

اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

قطعا اعتیاد در نوجوانان، دلایلی دارد که بایستی برای درمان اسیب اعتیاد در نوجوانان از طریق مشاوره، ابتدا این دلایل را مورد بررسی قرار داد. گرایش نوجوانان به مواد مخدر در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و دلیل آن هم عوامل و شرایط زندگی امروزی نوجوانان است. دسترسی راحت به هر چیزی در دنیای امروزی و همچنین کنجکاوتر شدن نوجوانان نسبت به گذشته و نظارت کمتر والدین از علل اصلی افزایش اعتیاد در نوجوانان امروزی می باشند به طوری که بسیاری از نوجوانان به نوشیدن الکل و کشیدن سیگار روی آورده‌اند. اما برخی از عوامل، به صورت کلی با اعتیاد در نوجوانان در ارتباط هستند. (در قسمت مشاوره نوجوانان می توانید به صورت مفصل درباره خدمات مهمید برای نوجوانان بخوانید)

علل ایجاد اعتیاد در نوجوانان

به طور کلی اعتیاد در نوجوانان، به دو دلیل عوامل محیطی و انگیزه های درونی ایجاد می شود. نوجوانان به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاصی، ممکن است به مواد مخدر روی بیاورند که می توان به زمینه خانوادگی در خصوص اعتیاد، وسوسه های همسالان خود، اضطراب و … اشاره نمود. هر یک از این عوامل، خود نیاز به بررسی کامل و تحقیقات گسترده دارند. اما به توضیحاتی مختصر در خصوص هر یک از این عوامل بسنده خواهیم کرد.

زمینه خانوادگی

در گزارشات و مصاحبه هایی که با نوجوانان در خصوص اعتیاد آنها به مواد مخدر انجام شده موضوعی قابل توجه وجود دارد. آن هم به ارتباط میان، اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر با خانواده آن ها مربوط می شود. همیشه خانواده مبنای رفتاری برای فرزندان است. نوجوانانی که والدین آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. زیرا مواد به سادگی در دسترس آنها بوده و چون والدین خود را به مواد وابسته می بینند آنها نیز به تبعیت به فکر استفاده از مواد مخدر می افتند.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب، مسبب بسیاری از بیماری های روحی و روانی و همچنین سرچشمه برخی از ناهنجاری های اجتماعی نیز می باشند. نوجوانانی که والدینشان آنها را تحت فشارهای تحصیلی می گذارند یا در مشکلات خانوادگی قرار دارندبه اعتیاد مبتلا شوند زیاد است. اسیب های اعتیاد در نوجوانان، بسیار زیاد است.

کنجکاوی نوجوانان

کنجکاوی نوجوانان، در مواردی منجر به ایجاد مشکلاتی می شوند؛ که نوجوان در مورد مصرف مواد مخدر کنجکاو باشد.تمامی افراد در این سن، میل مفرطی به لذت و تجربه کردن غیر ممنوعه ها دارند؛ به همین دلیل ممکن است نوجوانان به دلیل کنجکاوی و ارضای این حس به مواد مخدر روی بیاورند.

وسوسه دوستان از مهم ترین علت اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

شاید وسوسه همسن و سال ها بیشترین عامل کشیده شدن به مواد مخدر در میان نوجوانان باشد. مهم ترین موضوعی که در اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر مورد بحث است، وسوسه دوستان است. نوجوانان بیشتر از هر سنی از سوی دوستان و همسالان خود تشویق به انجام کاری می شوند.

بیشتر مواقع، افراد در این سن برای به اصطلاح کم نیاوردن پیش دوستانشان و یا همرنگ شدن با آنان هر کاری می کنند.

عدم آگاهی در خصوص مهارت های زندگی

نوجوانان سخت محیط اطراف خود را درک می کنند. آنان درک خاصی در مورد کنترل هیجان خود ندارند. همچنین قادر به حل مسائل مهم و خاصی نیستند. به همین جهت است که بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

مواردی که گفته شد تنها بخشی از دلایل گرایش نوجوانان به مواد مخدر است و علاوه بر آن‌ها مسائل دیگری نیز وجود دارند که باید به صورت اساسی و ریشه‌ای بررسی شوند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید به صفحه مشاوره نوجوان در سایت مهمید مراجعه کنید.

راهکارهای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

مسلما برای مصون ماندن فرزندان خود از دام اعتیاد، راه های زیادی وجود دارند. اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر خطرناک و همزمان اسفناک است. والدین و معلمان و هر کسی که به نوعی با نوجوانان در ارتباط هستند با استفاده از راهکارهایی می توانند از اعتیاد آنها جلوگیری کنند.

افزایش آگاهی در خصوص اعتیاد و عوارض آن، افزایش اعتماد به نفس آنها، ایجاد رابطه صمیمی با نوجوانان و افزایش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان از راهکارهای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر می باشند. عوارض روحی و جسمی اعتیاد به حدی خطرناک است که پیشگیری از آن حتی از درمان این بیماری مهم تر می باشد.

مواد مخدر مصرفی محبوب در میان نوجوانان

ماریجوانا و قرص های روان گردان و توهم زا در میان نوجوانان متاسفانه از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. همچنین مواد مخدر گل، ترامادول، شیشه و مشروبات و انواع آن از مواد مخدر محبوب و پر مصرف در میان نوجوانان هستند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

چگونه بفهمیم نوجوان ما به اعتیاد مواد مخدر دچار شده است؟ اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر قطعا دارای علائمی است.

  • بروز رفتار های منفی مانند دزدی از اعضای خانواده
  • افت شدید درسی
  • دروغ گفتن های مکرر
  • تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی
  • فرار از مدرسه
  • گشادی مردمک و قرمزی سفیدی چشم ها
  • خماری
  • استفاده زیاد از عطر و ادکلن

عوارض جسمی، روحی و اجتماعی اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

فشار خون بالا، حملات قلبی، آسیب کبدی، علائم حیاتی غیر طبیعی، بیماری کلیه‌ای، مشکلات ریوی و ضعیف شدن سیستم ایمنی از عوارض جسمی اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر می باشند. خشم و پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، عدم تمرکز و کاهش توانایی های ذهنی، شکاکی و تحریک پذیری از مشکلات روحی اعتیاد هستند. از دست دادن دوستان، از دست دادن اعتماد دیگران، ایجاد مشکلات قانونی و مشکل در ارتباط برقرار کردن نیز از مشکلات اجتماعی اعتیاد در نوجوانان می باشند.

مشاوره اعتیاد نوجوانان

جمع بندی

اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر دردناک است و هر جامعه ای را به سمت نابودی خواهد کشاند. والدین بایستی در دنیای امروزی بیشتر با نوجوان خود وقت بگذرانند. فرزندانشان را بیشتر از قبل درک کرده و رابطه خوبی با آنها برقرار کنند. در این صورت نوجوانان کمتر به انحرافات کشیده می شوند.

  • بروز رفتار های منفی مانند دزدی از اعضای خانواده
  • افت شدید درسی
  • دروغ گفتن های مکرر
  • تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی
  • و …

هزینه جلسات مشاوره اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر متغیر بوده و به عوامل گوناگونی از جمله مرکز مشاوره، روانشناس و … بستگی دارد. هزینه هر جلسه مشاوره در مرکز مشاوره مهمید به نسبت سایر مراکز مشاوره پایین‌تر بوده و از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

  • زمینه خانوادگی

  • استرس و اضطراب

  • کنجکاوی نوجوانان

  • وسوسه دوستان

  • عدم آگاهی در خصوص مهارت های زندگی

معمولاً مدت زمان این جلسات متغیر بوده و بین 45 تا 60 دقیقه می‌باشد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب