مشاوره تحصیلی و تعیین (انتخاب) رشته نهم و دانشگاه

مشاوره تحصیلی و تعیین رشته نهم و دانشگاه به دلیل اهمیت کنکور و دانشگاه و موفقیت دانش آموزان به یکی از مهم ترین مسائلی تبدیل شده است که در جلسات مشاوره به آن می پردازند. در همه مقاطع تحصیلی لزوم این مشاوره نیاز می شود. دلیل آن اهمیت تحصیل دانش آموزان و ارتباط آن با موفقیت آنها در آینده می باشد.

برخی از اشتباهات و یا کم کاری های تحصیلی و یا شرایط و وجود مشکلاتی منجر به کاهش کیفیت تحصیل دانش آموزان خواهند شد. در نتیجه ورود به جلسات مشاوره برای رفع همه موارد فوق الذکر ضروری می باشد. بسیاری از خانواده ها وجود مشکلاتی در تحصیل فرزندانشان و همچنین ترس و دلهره از ایجاد مشکلاتی در راه تحصیل فرزندانشان آنها را وادار به شرکت در جلسات مشاوره تحصیلی کرده است.

هر مقطعی از تحصیل ممکن است برای دانش آموز استرس و اضطراب آور باشد. ممکن است در هر یک از مقاطع تحصیلی برای آنها مشکلاتی به وجود بیایند. در نتیجه مشاوره تحصیلی مربوط به مقطع و یا سن مشخصی نیست و از کلاس اولی تا انتهای تحصیلات آکادمیک را در بر خواهد گرفت.

منظور از مشاوره تحصیلی چیست ایا تعیین رشته را هم شامل می شود؟

مشاوره تحصیلی و تعیین (انتخاب) رشته

مشاوره تحصیلی جلسات مشاوره ای است که دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت تحصیلی و تبعا برای موفقیت در آینده در آن شرکت می کنند. در جلسات مشاوره برای دانش آموز به سادگی برنامه ریزی های عالی تهیه می شود تا بر اساس آن مطالعه و جریان خود را ادامه بدهند.

مشاور فردی با تجربه است که بار ها در این شرایط با هزاران نفر که به موفقیت های عالی تحصیلی رسیده اند روبرو شده اند. برای آنها برنامه ریزی تحصیلی کرده است و دانش آموزان را به لحاظ روانی حمایت می کند. مشاور حتی تجربه افراد موفقی که با آنها به موفقیت رسیده اند را در اختیار دارد. این مهم یک امتیاز محسوب می شود. مشاور به دانش آموز روش های صحیح درس خواندن را آموزش می دهد. به وی انگیزه می دهد و ساعات مناسب مطالعه را برای وی مشخص خواهد کرد.

مشاوره تعیین یا انتخاب رشته (نهم و دانشگاه)

یکی از مهم ترین زیر شاخه های مشاوره تحصیلی، مشاوره برای تععین رشته است. رشته تحصیلی با بچه ها می ماند و اگر غلط یا نادرست انتخاب شود می تواند نارضایتی آنها را در اینده داشته باشد. مشاوره تعیین رشته تحصیلی با تجربه سال های سال مشاوره در این راستا، به مردم کمک می کند تا بهترین انتخاب را برا ساس شخصیت و علاقه شان انجام دهند.

اهمیت مشاوره تحصیلی

استفاده از مشاوره تحصیلی چه اهمیتی دارد؟ هر روز تحصیل و درس خواندن سخت‌تر از سال‌های قبل می‌شود. سطح رقابت افزایش یافته و رشته‌های تحصیلی گسترش پیدا کرده‌اند. قبولی در کنکور و در دانشگاه خوب بسیار سخت شده است. سوالات کنکور هر بار حرفه‌ای‌تر طراحی می‌شوند. در نتیجه دانش آموز به درس خواندن و برنامه ریزی اصولی نیاز دارد تا بتواند از عهده همه این مسائل بربیاید. مشاوره تحصیلی تمام مسیر را برای دانش آموز مشخص می کند تا با خیالی آسوده به مسیر کنکور و تحصیلات عالیه وارد شوند.

برنامه ریزی اصولی و مبتنی بر رشته و سطح دانش آموز مهم ترین مسئله ای است که قطعا مشاور تحصیلی از عهده آن بر خواهد آمد. مشاوره تحصیلی خود دارای زیر مجموعه های مختلفی است که رشته های تحصیلی و مقاطع را شامل می شود. دانش آموزان با شرکت در جلسات مشاوره از حالت سردرگمی و استرس دور می شوند و تمرکز خود را بر درس خواندن معطوف می کنند. در میان مجموعه های متنوع مشاوره تحصیلی مهم ترین جلسات مربوط به مشاوره تحصیلی کنکور می باشد.

مسائل قابل مطرح در جلسات مشاوره درسی

مشاوره تحصیلی و تعیین رشته نهم و دانشگاه

مشاوره تحصیلی از اول ابتدای و پیش دبستانی تا انتهای مسیر کسب علم ادامه دارد. ممکن است والدین از اینکه فرزندشان وارد محیط جدیدی مانند مدرسه می شود مضطرب و نگران باشند. با شناختی که از فرزند خود دارند شرکت در این جلسه بسیار مفید خواهد بود.

مطرح کردن مشکلاتی از جمله عدم ارتباط با یکی از دروس یا برخی از آنها در همه مقاطع و همچنین عدم ارتباط خوب با معلمین و یا یکی از آنها در جلسات مشاوره نتیجه مطلوب به دانش آموز و والدین آنها خواهد داد.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته یکی دیگر از مسائل مهم و قابل طرح در این جلسات می باشد. مشاور با توجه به علاقه، استعداد و پارامتر های دیگر رشته مناسب فرد را معرفی می کند. او را در مورد این رشته تحصیلی آگاه می سازد و اطلاعاتی در مورد آن به دانش آموز خواهد داد. مشاوره تحصیلی کنکور سراسری در همه مقاطع نیز از موارد مهم قابل طرح در این جلسات می باشند. برای شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و… با کمک مشاوره می توان به نتایج برتر رسید.

به طور کلی در این جلسات مشاوره می‌توان همه مشکلات تحصیلی موجود را مطرح کرد. توصیه این است که بسیاری از نوجوانان و جوانانی که دچار مشکلات تحصیلی هستند به مشاور تحصیلی مراجعه کنند.

مشاوره تحصیلی کنکور

کنکور سالی یکبار در ایران برگزار می شود. دانش آموزان واجد شرایط در کنکور شرکت می کنند. آنان برای موفقیت و گذر از این مرحله باید به جلسات مشاوره تحصیلی روی بیاورند. رقابت در کنکور بسیار شدید و نفس گیر می باشد. در نتیجه باید با برنامه ریزی عالی برای شرکت در این رقابت حاضر شد. دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور را دارند و خواهان کسب رتبه برتر هستند بایستی در جلسات مشاوره تحصیلی کنکور شرکت کنند. هر یک از دانش آموزان برنامه ریزی های مختص به خود را دارند.

قطعا هیچ برنامه ریزی با برنامه ریزی دیگری قابل قیاس نیست. زیرا دانش آموزان هر یک در سطح های مختلفی قرار دارند و گیرایی و سبک متفاوتی در درس خواندن دارند. به همین جهت دانش آموزان و والدین آنها برای دریافت برنامه ریزی عالی و مختص به خود بایستی جلسه مشاوره ها را از دست ندهند.

مشاوره تحصیلی و آکادمیک

جمع بندی

مشاوره تحصیلی و تعیین (انتخاب) رشته پایه نهم و دانشگاه، از جلسات مشاوره می باشد که مشاوران برای راهنمایی به دانش آموزان و دانشجویان آماده ارائه برنامه ریزی برای آنها هستند. مشاوران برای این کار تحصیل کرده اند و آموزش دیده اند. به خوبی می دانند که هر یک از مراجعه کننده ها به چه برنامه ریزی نیاز دارند. به صورت حرفه ای برنامه تحصیلی برای هر یک از آن ها تهیه می شود. سپس آنها را تا رسیدن به هدف خود حمایت می کنند. ایجاد انگیزه و حمایت های روانی چیزی است که هر دانش آموزی و یا پشت کنکوری به آن نیاز دارد. مشاور بهتر از هر کسی می تواند این احساس را در دانش آموزان و دانشجویان به وجود بیاورد. حمایت های روانی به دانش آموزان حتی بسیار مهم تر از ارائه برنامه ریزی درسی است. پس بنابراین هیچگاه نباید اهمیت جلسات مشاوره و اثرات آن را در امر تحصیل نادیده گرفت.

هزینه این جلسات به خواسته فرد متقاضی، مشاور و مرکز مشاوره بستگی دارد. در مرکز مشاوره مهمید هزینه مشاوره از 200000 هزار تومان شروع می‌شود که نسبت به سایر مراکز مناسب است.

بسته به نیاز فرد و تشخیص مشاور تعداد جلسات متغیر است و نمی‌توان در این مورد پاسخ قطعی داد.

این جلسات معمولاً در طول مدت تحصیل و در مقاطع خاصی مانند کنکور، انتخاب رشته سال نهم و… مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما اینکه در این دوران چه مدت طول بکشند به عوامل مختلفی مثل نیاز فرد و… بستگی دارد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب