مشاوره نحوه ارتباط (رفتار) و حل مشکلات والدین با نوجوانان (فرزندان)

مشاوره نحوه ارتباط و رفتار والدین با نوجوانان، مؤثرترین راه برای ایجاد ارتباطی صحیح و مناسب و حل مشکلات میان نوجوانان و والدین آن ها است. قطع به یقین والدین به عنوان نزدیک ترین افراد به نوجوان، تأثیر مستقیمی بر روی حالات روحی و روانی و شخصیتی آنان دارند. به همین دلیل لازم است والدین از یک استراتژی مناسب و کارآمد برای برقراری رابطه با فرزندان نوجوان خود استفاده کنند.

مشاوره ارتباط و حل مشکلات والدین با نوجوانان چیست؟

مشاوره نحوه ارتباط و حل مشکلات والدین با نوجوانان

مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان، شامل جلساتی مفید برای تشویق والدین به احترام گذاشتن به نوجوانان است. همچنین این نوع مشاوره می کوشد تا نیازها و احساسات نوجوانان را به پدر و مادرها بشناساند و والدین را مجاب به پذیرش فرزند نوجوان خود، با هر خلق و خو و روحیاتی کند.

اهمیت انجام مشاوره نحوه ارتباط و رفتار والدین با نوجوانان

مشاوره نحوه رفتار والدین با نوجوانان، از جهات بسیاری حائز اهمیت بوده و لازم است والدین نسبت به انجام آن اقدام کنند. زیرا فرزندان با پا گذاشتن به دوره نوجوانی، از نیازهای فیزیولوژیکی و روانی متفاوتی برخوردار خواهند شد. لذا نیاز مبرمی به درک شدن و مورد حمایت قرار گرفتن از طرف والدین خود دارند. نوجوانان ممکن است در این دوره پاسخی کاملاً متفاوت نسبت به برآوردن نیازهای خود توسط پدر و مادر نشان دهند. در چنین موقعیتی است که راهکارها و رهنمودهای مفید مشاوره تأثیر فوق العاده خود را بر روابط والدین و نوجوانان می گذارد. مشاوره باعث می شود تا نوجوانان و والدین این موقعیت و زمان حساس را به سلامت طی کنند، بدون آنکه کوچک ترین آسیب روحی و جسمی متوجه آنان شود. در سایت مهمید هم صفحه‌ای در مورد مشاوره نوجوان وجود دارد که مراجعه به آن می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد نیاز‌های نوجوانان و نحوه پاسخ به آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

همچنین نحوه رفتار والدین با کودکان هم بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این رفتار بر کودک تأثیر زیادی دارد و می‌تواند نوجوانی او را هم تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین والدین باید بدانند که چگونه باید با کودک خود برخورد کنند تا بتوانند او را به بهترین نحو تربیت کنند. صفحه مشاوره کودک نکات مفیدی را در مورد نحوه رفتار با کودکان و نیاز‌های آن‌ها بیان کرده است که می‌توانید با مراجعه به آن، از این نکات بهره‌مند شوید.

تأثیر مشاوره نحوه ارتباط والدین با نوجوانان در ایجاد ارتباط با دوستان

مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان، در راستای کمک به خانواده ها در جهت گذراندن بدون مشکل دوره نوجوانی فرزندان، اقدام به آموزش والدین در همه زمینه ها می کند. یکی از موارد مهمی که لازم است والدین درباره آن آگاه شوند، تأثیر دوستان بر نوجوانان است. نوجوانانی که خواسته یا ناخواسته در دام دوستان ناباب قرار می گیرند، متأسفانه با مشکلات رفتاری بسیاری روبه‌رو می شوند. اعتیاد، رفتارهای کینه‌توزانه و انتقامی، قانون شکنی و مشکلات یادگیری از جمله این مشکلات هستند. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقات ناگواری، باید والدین به کمک فرزندان خود بیایند. به این صورت که دورادور نوجوان خود را زیر چتر حمایت خود بگیرند و او را به برقراری رابطه سالم تشویق کنند.

 والدینی که در جلسات مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان شرکت می کنند، راهکارها و مهارت های لازم را فرا می گیرند. در نتیجه می توانند با لبریز کردن فرزند خود از عشق و محبت، حد و مرز روابط مثبت با همسالان را برای آنان تعیین کنند. والدین باید بدانند زمانی که با عشق و محبت با فرزند نوجوان خود رفتار کنند، در واقع سلامت روحی او را تضمین می کنند. همچنین می توانند حس اعتماد به نفس را در نوجوان تقویت کنند و روابط اجتماعی او را به طرز خارق العاده ای بهبود ببخشند.

مزایای استفاده از مشاوره نحوه رفتار پدر و مادر با نوجوانان

مشاوره نحوه ارتباط (رفتار) والدین با نوجوانان، باعث می شود تا احساساتی که والدین نثار فرزندانشان می کنند در قالبی واقعی به آنان ارائه شوند. در نتیجه نوجوانان به این احساسات واقعی پاسخی مثبت می دهند و باعث نزدیک شدن پدر و مادر به آنان می شود. از دیگر مزایای استفاده از این نوع مشاوره، ایجاد گفتگویی منطقی میان والدین و فرزندان در خصوص انتظارات آنان است. در نتیجه این گفتگوها، والدین می توانند حد و مرزهای این انتظارات را تعیین کرده و مهارت های پایبند بودن به خواسته ها را به نوجوانان یاد دهند.

نکات مهمی که در جلسات مشاوره بررسی می شوند.

در جلسات مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان، نوجوانان را تشویق می کنند تا درباره خود به شیوه ای مثبت بیندیشند. این امر سبب می شود تا آنان در برابر فشارهای اجتماعی، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

مورد مهم بعدی که در جلسات مشاوره به آن پرداخته می شود، این است که به والدین یادآوری می شود که از توهین کردن به نوجوان خود بپرهیزند؛ زیرا این کار سبب دور شدن او از والدین می شود.

علاوه بر آن، سعی می شود تا والدین مجاب شوند، دنیا را از دید فرزند خود تماشا کنند. در مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان، این مسئله به طرز خاص و ویژه ای مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا رعایت چنین امری از سوی والدین باعث می شود تا آنان به درک درستی از نوجوان خود دست پیدا کنند. عدم بازجویی، خودداری از پیش داوری و ارزیابی سریع کارهای او، از جمله مواردی هستند که در این جلسات بررسی می شوند. در نهایت از والدین خواسته می شود تا از انجام آن ها خودداری کنند.

توصیه های مفید در رابطه با ارتباط والدین با نوجوانان

مشاوره ارتباط والدین با نوجوانان، توصیه های مهمی برای بهبود رابطه والدین با نوجوانان دارد. برخی از این توصیه ها عبارت‌اند از:

  • نشان دادن علاقه و اشتیاق نسبت به فعالیت و شخصیت نوجوانان.
  • وقت گذاشتن برای آن ها مواقعی که می خواهند مسئله ای را با والدین خود در میان بگذارند.
  • احترام به تصمیمات آنان.
  • دادن مسئولیت به آنان.

سخن پایانی:

مشاوره ارتباط (رفتار) والدین با نوجوانان می تواند بهترین و ایده آل ترین راه برای ایجاد یک رابطه دوستانه با نوجوان باشد. والدینی که بنا به دلایلی با فرزندان نوجوان خود به مشکل برخورده اند لازم است از این نوع مشاوره استفاده کنند. آنان با استفاده از راه حل های مفیدی که در اختیارشان قرار داده می شود، می توانند رابطه مخدوش خود با فرزندشان را ترمیم و اصلاح کنند و مشکلاتشان را حل کنند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب