مشاوره درمان بی حوصلگی و افسردگی در مهمید

مشاوره درمان بی حوصلگی و افسردگی (چه شدید چه ضعیف) یکی از انواع مشاوره های درمانی است که روانشناسان با استفاده از تکنیک ها و راهکار های عملی، افسردگی و ریشه های آن را بررسی می کنند تا در ادامه جلسات مشاوره، آن را رفع کنند. افسردگی عارضه ای نسبتا شایع است که شاید نیم بیشتری از مردم جهان به آن مبتلا هستند. در ادامه درباره کیفیت این مشاوره و موارد دیگر، کامل صحبت می کنیم.

بی حوصلگی شدید و افسردگی چیست؟

درمان بی حوصلگی و افسردگی

شاید بتوان گفت، افسردگی یکی از بدترین دردهایی است که هرآدمی به آن مبتلا می شود. افسردگی یکی از انواع بیماری های روانی محسوب می شود. در صورت بروزعلائم شدید و یا حتی ضعیفش، می توان به راحتی از طریق مشاوره درمان افسردگی آن را درمان کرد.

افسردگی، حالتی در فرد است که او را بسیار ناراحت و بداخلاق خواهد کرد. از دست دادن علاقه به هر چیزی و یا کسی و احساس پوچ بودن نیز، از حالات افسردگی می باشند. در واقع استرس و افسردگی عملکرد، روحیه و نگرش افراد را در زندگی به طور کلی تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین برای درمان بی حوصلگی و افسردگی و بهبود کیفیت زندگی لازم است مشاوره درمان افسردگی را شروع کرد. افسرگی به مغز اسیب می رساتد.  افرادی که دچار افسردگی هستند،  بادامه مغز یا امیگدال، در مغز آنها بزرگ تر و فعال تر است و همین امر باعث می شود بخش های دیگر مغز فعالیت غیرعادی داشته باشند. این فعالیت غیر عادی موجب کم خوابی در افراد افسرده می شود.

علائم افسردگی چیست؟

همان طور که می دانیم، هیچ آزمایشی برای تشخیص وجود افسردگی در افراد وجود ندارد. بلکه علائمی که فرد از خود بروز میدهد بر وجود یا عدم افسردگی صحه خواهند گذاشت. روانشناس در مشاوره درمان بی حوصلگی و افسردگی با بررسی این علائم، نوع و درجه افسردگی را تشخیص خواهد داد.

علائم افسردگی عبارتند از؛

  • ناراحت بودن بی دلیل و بدخلق شدن
  • درد های عضلانی بی دلیل و یا احساس درد داشتن
  • کم یا زیاد خوابیدن
  • اضافه وزن و یا کاهش وزن شدید به صورت یکباره
  • آشفته و مضطرب شدن
  • بی تحرک و تنبل شدن
  • از دست دادن علاقه به کسانی و یا چیز هایی که همیشه دوست داشته اید
  • نمی توانید بر سر کار یا مسئله تمرکز کنید
  • احساس ناامیدی و گناهکار بودن دارید
  • احساس پوچی داشتن و نداشتن انرژی
  • فکر کردن به خودکشی

چه افرادی به جلسات مشاوره درمان افسردگی (شدید یا ضعیف) نیاز دارند؟

افسردگی در نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و حتی کودکان رخ می‌دهد و ممکن است همه ما در زندگی به صورت موقت، علائم و حالات افسردگی را در رفتار خود و یا اطرافیانمان احساس کرده باشیم. بدون شک برای شرکت در جلسات مشاوره درمان افسردگی و بی حوصلگی نیاز به وجود فاکتورهایی هستند که نشان از وجود افسردگی مداوم در افراد را نشان می دهند.

باید این نکته به همه افراد تذکر داده شود که داشتن غم در زندگی، نشان از وجود افسردگی نیست. غم نیز همانند احساس خوشحالی و سایر احساسات دیگر در وجود انسان به صورت طبیعی وجود دارد. اما افسردگی مخصوصا از نوع شدیدش، به شدت ویرانگر است و ممکن است حتی فرد را به سوی خودکشی سوق دهد. افرادی که به مشاوره درمان افسردگی و بی حوصلگی نیاز دارند عبارت اند از:

  • کسانی که در بیشتر اوقات و ساعات روز دارای غم و ناراحتی هستند.
  • کسانی که دیگر هیچ علاقه ای به انجام کارهای مورد علاقه خود ندارند.
  • کسانی که به صورت مداوم اختلال در خواب دارند.
  • کسانی که به صورت دائم پر اشتها و یا کم اشتها می شوند.
  • کسانی که برای هیچ کاری تمرکز ندارند و مدام خسته هستند.

در واقع افسردگی بین چهار ماه تا یک سال طول می کشد که اقدام برای درمان آن این روند را کند خواهد کرد. لازم به ذکر است که حدود 25 تا 30 درصد از افرادی که دچار افسردگی می شوند ممکن است بیماری آنها تا 5 سال نیز به طول بیانجامد که این روند بسیار خطرناک می باشد.

ممکن است افرادی  که برای درمان افسردگی خود اقدام نمی کنند تا آخر عمر این بیماری در خلق و خوی آنها عود کند که یکی از نشانه های بارز افسردگی است؛ به این معنی افراد به صورت دوره ای افسرده خواهند شد.

درمان افسردگی

برای درمان افسردگی، شرکت در جلسات مشاوره درمانی افسردگی بسیار ضروری است. زیرا این بیماری بر سه جنبه از افراد تاثیر خواهد گذاشت. افسردگی بر احساسات، افکار و در نهایت بر رفتار آنها تاثیرات منفی خواهد گذاشت. مشاوران سعی دارند تا احساسات، افکار و رفتار بیماران را حتی الامکان بدون دارو و با انجام راهکار های عملی و روان درمانی به سوی مثبت سوق دهند.

راه های درمان افسردگی

در جلسات مشاوره درمانی افسردگی مهمترین تکنیکی که به افراد یاد می دهند توقف فکر است. فکر نکردن به مسائل و یا مشکلات و ناراحتی ها و منحرف کردن ذهن خود به سمت و سویی دیگر تکنیک تاثیر گذاری در درمان افسردگی خواهد بود.

تغییر در تغذیه نیز تکنیک و راهکار مهمی برای درمان افسردگی است. خوردن غذاهایی سبک به تعداد دفعات زیاد باعث می شود تا افراد همواره انرژی خود را حفظ کنند. خوردن غذاهای دارای کربوهیدرات به جای غذاهای قندی، امگا سه و غذاهای حاوی فولیک اسید و ویتامین سی در درمان افسردگی مهم می باشند.

مدیتیشن و ریلکس کردن نیز از راه های درمانی محسوب می شود. تغییر در سبک زندگی نیز بسیار مهم است، زیرا افرادی که به صورت مدام به دلیل سبک زندگی مضطرب هستند علائم افسردگی در آنها حادتر نشان داده می شود.

ورزش کردن و داشتن فعالیت متناوب و مناسب بدن مانند شنا و پیاده روی نیز از راه های قطعی درمان افسردگی می باشد. حمایت خانواده و اجتماع از افرادی که دچار افسردگی شده اند بسیار مهم می باشد. زمانی که فرد احساس کند به دیگران نیز تعلق دارد و اطرافیان او را دوست دارند هورمون هایی که مانع از افسردگی می شوند در بدن او ترشح خواهد شد.

البته که افراد دارای بیماری افسردگی برای بهبود وضعیت خود بایستی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

روان درمانی و دارو درمانی افسردگی

ممکن است در مراکز مشاوره درمانی افسردگی راه های زیادی برای رفع افسردگی به افراد پیشنهاد شوند. ممکن است استفاده از درمان مغناطیسی، طب سوزنی و یا خوردن گیاهان دارویی همچون بابونه، زعفران و … در کنار راه های درمانی فوق الذکر بر فرد افسرده تاثیری نگذارند. در این صورت دارو درمانی و ارائه نسخه های دارویی توسط روانپزشک برای افراد دارای بیماری افسردگی گزینه ای دیگر در درمان خواهد بود. همچنین روان درمانی که بر پایه صحبت کردن با روانشناس استوار است شاید مهم ترین نوع درمان در بیماری افسردگی باشد.

حمایت روان درمان از افراد باعث می شود تا هیجانات و احساسات بیمار از سوی وی حمایت شود و در نتیجه فرد راحت تر با مسائل استرس زا برخورد خواهد کرد.

جمع بندی

راه های درمان زیادی برای درمان بیماری افسردگی وجود دارد. قطعا افسردگی بیماری است که روان و جسم افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در صورت عدم درمان آن، قدم به قدم به سوی ناکامی و زندگی بدون هدف نزدیک خواهند شد.

مشاوره درمانی افسردگی راه حلی مناسب برای درمان این بیماری روانی است. مشاوران حرفه ای می دانند چه روش درمانی و چه راهکار هایی  برای بیمار پاسخ گو خواهند بود. مشاوران افراد دارای افسردگی را تحت حمایت خود قرار می دهند و آنان را به سوی زندگی بهتر راهنمایی می کنند.

  • ناراحت بودن بی دلیل و بدخلق شدن
  • درد های عضلانی بی دلیل و یا احساس درد داشتن
  • کم یا زیاد خوابیدن
  • اضافه وزن و یا کاهش وزن شدید به صورت یکباره
  • و …
  • کسانی که در بیشتر اوقات و ساعات روز دارای غم و ناراحتی هستند.
  • کسانی که دیگر هیچ علاقه ای به انجام کارهای مورد علاقه خود ندارند.
  • کسانی که به صورت مداوم اختلال در خواب دارند.
  • کسانی که به صورت دائم پر اشتها و یا کم اشتها می شوند.

مدت زمان و قیمت این جلسات بسته به مرکز مشاوره و روانشناس متغیر است. در حالت معمول در مهمید مدت زمان هر جلسه بین 45 تا 60 دقیقه است و قیمت آن از دویست هزار تومان شروع می‌شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب