اختلال دو قطبی (مشاوره ادمهای درگیر بیماری دو شخصیتی)

ممکن است بسیاری افراد به اختلال شخصیت دو قطبی یا بیماری دو شخصیتی خفیف دچار شوند. اما درصد کمی از مردم دنیا به صورت جدی به این اختلال دچار هستند. این عارضه یک بیماری مزمن و خطرناک است که هر فرد در طول زندگی می تواند به آن گرفتار شود. اگرچه می توان گفت این بیماری قابل درمان است و دلیل آن ضعف شخصیتی و نا متعادل بودن می باشد از همین رو به  به همین دلیل این بیماری ششمین دلیل ناتوان کننده در دنیا معرفی شده است. تشخیص وجود این بیماری بر عهده متخصص می باشد که پس از آزمایش های مختلف می توان به این نتیجه رسید که فرد جزو ادمهای دارای بیماری دو شخصیتی هست یا نه. (البته همان طور که گفتیم، نوع خفیف دو شخصیتی بین ادمها رایج است)

در صورت مبتلا بودن به این بیماری حتما باید اقدامات لازم برای سلامتی خود بیمار و اطرافیانش انجام شود. زیرا عوارض این بیماری بسیار خطرناک می باشند.

اختلال شخصیت دو قطبی یا بیماری دو شخصیتی چیست؟

اختلال دو قطبی

اختلال دو شخصیتی یا شخصیت دو قطبی یک نوع اختلال شیدایی افسردگی است. ادمهای دو شخصیتی  الگویی رفتاری بسیار شدیدی را بتجربه می کنند. تغییرات در خلق و خوی انسان امری طبیعی است. همه ما ممکن است برخی از روز ها ناراحت و در مقابل در خیلی از روزها احساس شادی داشته باشیم. اما این علائم در بیمارهای دچار به این اختلال به شیوه ای دیگری خود نمایی می کنند. رفتار های دوره ای بارزترین مشخصه در ادمهای دو شخصیتی است. منظور از تغییر در خلقیات و رفتار های دوره ای این است که فرد در زمان شادی به طرز قابل توجهی شاد و سرحال است.

اما در زمان افسردگی که به صورت دوره ای برای فرد بیمار رخ می دهد به شدت افسرده و ساکت می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت دو قطبی به سختی می توانند کنترلی بر رفتار خود داشته باشند. این اختلال بیشتر در سن جوانی شدت خود را نشان می دهد. البته این موضوع باعث نمی شود که در کودکان این بیماری را مشاهده نکرد.

علائم ادمهای دو شخصیتی (علائم اختلال شخصیت دو قطبی)

علائم بیماری شخصیت دو قطبی در دو حالت مانیا و افسردگی متفاوت می باشند. در دورانی که فرد شاد است و یا در دوره مانیا قرار دارد علائم زیر در وی دیده می شوند؛

  • سرخوشی بیش از حد یا تحریک پذیر و بسیار پرخاشگر
  • داشتن میل جنسی بالا تا جایی که ممکن است رفتار های پرخطر انجام دهند
  • دست زدن به کار های پر خطر و خطر آفرین
  • ریسک پذیری بالا
  • ولخرجی
  • پرحرفی
  • گرفتن تصمیم های ناگهانی
  • توهم
  • تحریک پذیری
  • پرخاشگری
  • خواب بسیار کم در حد سه یا چهار ساعت در روز
  • داشتن اعتماد به نفس کاذب

تمامی این علائم برای 2 تا 3 ماه در فرد بیمار دچار به اختلال دو قطبی دیده می شوند. در دوره افسردگی اما فرد بیمار حداقل دو هفته با آن درگیر است و ممکن است بیشتر ساعت روز و یا روز های پشت سرهم به این علائم دچار شود. افراد بیمار علائم زیرا دارند؛

  • از دست دادن انرژی
  • توهم
  • کم کردن وزن و یا زیاد شدن وزن
  • خلق افسرده
  • احساس بی ارزشی و گناه
  • افکار خودکشی
  • لذت نبردن از چیز هایی که قبلا از آن لذت می برد.

انواع اختلال دو قطبی

بیماری شخصیت دو قطبی یا اختلال دو قطبی عموما در دو حالت نوع اول و نوع دوم می باشد. حالت اول که به نوع مانیا شهرت دارد ممکن است با افسردگی و یا بدون افسردگی همراه باشد. بیماری دو قطبی نوع دوم که از نوع خفیف آن محسوب می شود هیپومانیا می باشد که با افسردگی نیز همراه است.

در نوع و حالت اول، علائم گاها بسیار شدید می باشند که برای بستری کردن فرد در بیمارستان نباید تعلل کرد. پس از گذشتن از دوره شیدایی ممکن است فرد دچار افسردگی شدید شود. اما در حالت دوم فرد در حالت نیمه شیدایی و نیمه افسردگی است که حالت های خفیفی دارد.

عوامل ایجاد کننده اختلال دو قطبی

بیماری شخصیت دو قطبی به صورت ژنتیکی است و ممکن است این بیماری به دلیل عوامل زیست شناختی در فرد ایجاد شود. اما نباید از عوامل بیرونی یا زیست محیطی نیز در تشدید این بیماری غافل شد. شکست عشقی شدید، استرس های شدید، از دست دادن عزیزان و یا مصرف مواد مخدر تنها چند نمونه از عوامل بیرونی این بیماری می باشند.

در صورتی که اختلال ادمهای درگیر بیماری دو شخصیتی درمان نشود و یا داروهای مناسب به فرد تجویز نشود ممکن است شدت آن در فرد تشدید شود. رخ دادن زمان تشدید این بیماری و علائم آن قابل پیش بینی نیست. ممکن است فرد در دوره شیدایی سال ها باقی بماند سپس رسیدن به دوره افسردگی را سال ها بعد تجربه کند.

درمان بیماری اختلال ادمهای دو شخصیتی

درمان بیماری شخصیت دو قطبی توسط روانپزشک حاذق امکان پذیر است. استفاده از دارو برای درمان این بیماری ضروری است. زیرا خلق و خوی بیمار را تثبیت می کند. بسته به نوع بیماری و فاز بیمار، داروهای متنوعی برای او تجویز می شود. روان درمانی و مشاوره های روانشناسی نیز ممکن است همراه با دارو درمانی موثر باشد. به طور کلی، هر چند ماه یک بار از فرد آزمایشاتی گرفته می شود. در حالتی که خیلی زود به درمان این بیماری اقدام شود می توان به سلامتی و رفع صد در صد آن امیدوار بود.

عوارض بیماری دو شخصیتی

تشخیص بیماری شخصیت دو قطبی در افراد کار سختی است به همین دلیل بایستی در صورت بروز علائم، به پزشک متخصص مراجعه کرد. زیرا این بیماری بر همه جوانب زندگی وی تاثیر منفی خواهد گذاشت. شیدایی و افسردگی شدید ممکن است باعث بروز حوادث و اتفاقاتی جبران ناپذیر شود. تصادف رانندگی، مصرف مواد مخدر، خودکشی، آسیب رساندن به دیگران، ابتلا به بیماری های شدید واگیر دار به دلیل ارتباط های غیر پیشگیرانه جنسی و … از عوارض خطرناک این بیماری می باشند.

اختلال دو قطبی

جمع بندی

بیماری شخصیت دو قطبی نوعی اختلال خطرناک می باشد که به عنوان ششمین اختلال ناتوان کننده دنیا محسوب می شود. این بیماری نوعی اختلال شیدایی افسردگی است که ممکن است بیمار به صورت لحظه ای یا طولانی مدت شیدا و مجنون شود. وجود این بیماری فرد را به معنای واقعی ناتوان و ضعیف می کند.

مطالب مرتبط

تست تشخیص اختلال دو قطبی می‌تواند به شما کمک کند تا اگر به این مشکل دچار هستید متوجه شوید و به متخصص مراجعه کنید.

5/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب