روش های صحیح تربیت فرزندان (اولاد) و کودکان

تربیت کودکان و فرزندان مهم‌ترین دغدغه‌ی والدین مسئولیت پذیراست که نیازمند دانش کافی می‌باشد. مسلما یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا تربیت درست و اصولی فرزندان است. ما در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را درباره روش های صحیح تربیت فرزند مطرح کنیم تا بتوانید در تربیت فرزندان خود عملکرد بهتری داشته باشید.

در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت تربیت کودکان و فرزندان (اولاد)

روش های صحیح تربیت اولاد

‌قطعا والدین، مسئول اصلاح رفتار و تربیت فرزندان خانواده هستند. اما نحوه اجرایی کردن این مسئولیت اهمیت زیادی دارد. شکل راهنمایی کردن شما در میزان پذیرش نکات تربیتی از سوی کودک یا حتی نوجوان مهم است؛ به طوری که حتی در مواقعی ممکن است مجبور باشید که با فرزند خود مقابله نمایید.

اگر می‌خواهید مقابله هدفمند و ثمربخشی داشته باشید، دست از سرزنش کردن او بردارید. نباید به صورت مداوم از فرزند خود عیب جویی کنید و او را مورد انتقاد قرار دهید. این کارها باعث می‌شوند که کودک از سن پایین عزت نفس خود را از دست بدهد. عزت نفس پایین هم سرآغاز تمامی مشکلات شخص خواهد بود. حتی اگر می‌خواهید نکته‌ای را به فرزند خود گوشزد کنید و او را از چیزی منع نمایید، جای تشویق هم برای او باقی بگذارید. در ادامه توصیه‌هایی را جهت بهبود روابط والدین و فرزند و اثرگذاری بیشتر راهکارهای تربیتی بیان خواهیم کرد.

تقویت عزت نفس؛ مهم‌ترین گام در تربیت کودکان و فرزندان

مهم‌ترین قدمی که به عنوان والدین برای تربیت کودکان و فرزندان خود باید بردارید، تقویت عزت نفس آن‌ها است. یادتان باشد که شما الگوی فرزندان خود هستید و به همین جهت هم جزئی‌ترین رفتارها و کلام‌های شما مورد توجه آن‌ها قرار دارند. برای این که عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید، به او احساس دیده شدن و مهم بودن بدهید. حتی اگر دستاورد کوچکی دارد، آن را مورد تحسین و تشویق خود قرار دهید.

اجازه دهید که فرزندان در سن کم بعضی از امور را به صورت مستقل انجام دهند. با این کار باعث می‌شوید که آن‌ها احساس قدرت و استقلال داشته باشند. هرگز فراموش نکنید که کلمات شما ممکن است به اندازه یک سلاح گرم خطرناک باشند. در انتخاب کلمات و عباراتی که در ارتباط با فرزند خود از آن‌ها استفاده می‌کنید دقت کافی داشته باشید. حتی اگر اشتباهی از آن‌ها سر بزند باید به گونه‌ای رفتار کنید که حس کنند با وجود تمام اشتباهات و خراب‌کاری‌هایشان هم‌چنان آن‌ها را به اندازه قبل دوست دارید.

تعیین حد و مرزها به صورت متعادل برای تربیت فرزندان

برای تربیت کودکان و فرزندان لازم است یکسری خط قرمزهایی را تعیین و تعریف کنید. مطمئنا وجود نظم و انضباط در هر خانه‌ای ضرورت دارد. داشتن نظم در زندگی منجر به احساس آرامش و دوری از اضطراب و تشویش خواهد شد. برای تعیین خطوط قرمز نباید به صورت افراطی عمل کنید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید در عین تعیین خطوط قرمز صمیمیت خود را با فرزندان حفظ کنید بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. یک روانشناس خوب می‌تواند با بررسی شرایط و محدودیت‌های شما بهترین راهنمایی های ممکن را در این راستا ارائه دهد. معمولا والدینی که در تعیین حد و مرزها متعادل عمل می‌کنند، رابطه بهتری با فرزندانشان دارند.

وقت گذراندن با کودک و ایجاد احساس صمیمیت

اگر می‌خواهید در مسیر تربیت کودکان و فرزندان خود موفق باشید، باید برای این کار وقت کافی بگذارید. هیچ موفقیتی مخصوصا در زمینه تربیت کودکان و فرزندان بدون زحمت به دست نمی‌آید. غالبا کودکانی که از سوی والدین خود توجه کافی دریافت نمی‌کنند، اقدام به خرابکاری و رفتارهای شرورانه می‌کنند. زیرا از این طریق در پی جبران کمبود توجهی هستند که نسبت به آن‌ها روا داشته شده است. حتی اگر شاغل هستید باز هم می‌توانید اوقاتی را به صورت اختصاصی برای فرزندتان در نظر بگیرید.

اگر مجبور هستید سر کار بروید، صبح‌ها کمی زودتر بیدار شوید تا هنگام صرف صبحانه همراه فرزندتان باشید. ما نمی‌خواهیم که شما از کار کردن خود احساس گناه کنید. بلکه می‌خواهیم بگوییم انجام کارهای هرچند کوچک و ساده هم در تربیت فرزندان (اولاد) موثر هستند. بازی کردن، خرید رفتن، درست کردن یک تنقلات ساده مثل پاپ کورن و… ساده ترین راه‌های توجه به فرزند هستند که موجب ایجاد احساس صمیمیت می‌شوند.

الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

اگر می‌خواهید الگوی خوبی برای تربیت کودکان و فرزندان باشید، توصیه‌هایمان را جدی بگیرید. بچه‌ها تمام حواسشان به رفتار والدین است. هرچقدر که کودکان بزرگتر می‌شوند، نشانه‌های بیشتری از تاثیر رفتارتان را روی آن‌ها مشاهده خواهید کرد‌. اگر هنوز هم فرزندتان را کتک می‌زنید یا به او حرف‌های ناخوشایندی در دعوا می‌زنید، به آینده او فکر کنید.

آیا می‌خواهید که فرزندتان در هنگام عصبانیت مثل شما رفتار کند؟ از بعد سوم شخص به ماجرا نگاه کنید و رفتارهایتان را در ارتباط با کودک خود ارزیابی و بررسی نمایید. تمام ویژگی‌هایی که دوست دارید فرزندتان داشته باشد را لیست کنید. سپس ببینید که چگونه می‌توانید قبل از هرچیز این ویژگی‌ها را درون خودتان ایجاد کنید. احترام، صمیمیت، صداقت، مهربانی، صبر و نوع دوستی ویژگی‌های یک انسان والا هستند. اگر در پی احترام و صمیمیت هستید با فرزند خود در نهایت صمیمیت و احترام برخورد کنید.

در صورتی که راه‌های گفته شده را انجام دادیدو احساس کردید هنوز نیاز به راهنمایی دارید حتما به یک روانشناس یا مشاور کودک مراجعه کنید. این موضوع در صفحه مشاوره کودک به طور کامل بررسی شده است.

سخن پایانی:

تربیت فرزندان (اولاد) و کودکان از مهمترین مسائلی است که والدین باید به آن توجه کنند و برای آن وقت بگذارند. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را درباره روش های صحیح تربیت فرزند بیان کنیم و امیدواریم که این نکات برای شما مفید بوده باشند.

مطالب مرتبط

تست شیوه های فرزندپروری والدین بامیرند می‌تواند به شما در یادگیری نحوه تربیت درست فرزندانتان کمک کند.

مطالب مفیدی در رابطه با تربیت کودک هفت ساله، لجبازی کودکان 4 ساله و لجبازی کودکان در صفحات زیر موجود است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *