تربیت کودک هفت ساله؛ روانشناسی لجبازی در کودکان 7 ساله

تربیت کودک هفت ساله‌ای که در پی یافتن استقلال شخصی خود، کشف دنیا، نیازها و توانمندی‌هایش است کمی چالش برانگیز به نظر می‌رسد، اما پیچیده نیست! کودکان در سن 7 سالگی در تلاشند تا قوانین مختلفی که برایشان وضع می‌شود را درک کنند. موقعیت‌های فراوانی پیش می‌آید که آن‌ها تلاش می‌کنند تا از پذیرشِ این قوانین شانه خالی کنند. آن‌ها خط قرمز‌ها را رد می‌کنند و سعی می‌کنند بفهمند با عدم انجام برخی اصول، چه اتفاقی برایشان رخ می‌دهد؟ بنابراین می‌توانیم بگوییم که آن‌ها در حال «آزمون و خطا» کردن هستند. علاوه بر این، بسیاری لحظات پیش می‌آید که آن‌ها دوست دارند ناراحتی و عصبانیت خود را به شکل‌های نادرست مثل بی‌احترامی کردن به دیگران نشان دهند.

به عنوان مادر، پدر، معلم یا شخصی که در ارتباط با یک کودک هفت ساله است، باید در وهله نخست آگاه باشید که این روال، بخش طبیعی و عادی رشد شخصیت او است. در مطلب شما را با حیاتی‌ترین مسائل در مورد روانشاسی تربیت کودک هفت ساله، علت برخوردهای پرخاشگرانه، لجبازی او و همچنین چگونگی برخورد با کودک در این سن، آشنا می‌کنیم.

علت لجبازی در کودکان 7 ساله چیست؟

کریستین ریچز روانشناس و تحلیلگر رفتار اظهار می‌کند که: «گاهی لجبازی در کودکان 7 ساله تا 8 ساله به دلیل به وجود آمدن چندین تغییر مختلف در روالِ رشد آن‌هاست. کودکان با مقاومت کردن می‌توانند توانایی‌های خود را کشف کنند و بفهمند که برای چه کارهایی ساخته شده‌اند و یا از پس چه اموری بر نمی‌آیند!»

یافتن ریشه‌ی لجبازی و یا علت عصبی بودن کودک 7 ساله بسیار مهم است و به شما اجازه می‌دهد نحوه برخورد صحیح با وی را پیدا کنید. کودکان استرس‌ها، نگرانی‌ها و احساسات خود را به درستی نمی‌شناسند و آن‌ها را با پرخاش یا عدم توجه به خواسته‌های والدین و بزرگ‌ترها یا اتخاذِ رفتار نادرست با هم سن و سالانِ خود بروز می‌دهند. به علاوه، آن‌ها آیینه‌ی تمام نمای رفتارهای والدین خود هستند (یا محیطی که در آن بزرگ شده‌اند.) شما به عنوان والد یا سرپرست یک کودک هفت ساله، باید مراقب رفتارها و عادت‌های معمولی خود در محیط خانه و جمع‌های دوستانه باشید؛ چرا که تاثیر قابل توجهی روی عملکرد و الگوبرداری ِکودک خود می‌گذارید.

باید برای تربیت کودک هفت ساله پرخاشجو بدانید که هر نوع عملکردی از سوی وی نمی‌تواند به عنوانِ «لجبازی عمدی» قلمداد شود. برخی کودکان اراده قوی‌تری نسبت به هم سن و سالان خود دارند. این امر می‌تواند نشانه‌ی خلاقیت و هوش ِبالای آن‌ها باشد. این در حالی است که کودکان لجباز به حرف کسی گوش نمی‌دهند و حاضر نیستند به توصیه‌هایی که به آن‌ها می‌شود، عمل کنند. بسیاری از کودکان هفت ساله لجباز، والدین مطیع و حرف شنو دارند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که با لجبازی کردن، حرفِ خود را به کُرسی بنشانند.

گروهی دیگر از کودکان در این سن دچار استرس و اضطراب‌های قرار گرفتن در جمع هستند. هفت سالگی، سن ورود به اجتماع ِکوچکی تحت عنوان «مدرسه» است. آن‌ها ممکن است به خاطر مسخره شدن، تاییدیه نگرفتن از معلمی که سعی دارند توجه او را به خود جلب کنند، خجالت کشیدن، استرس امتحان و غیره، لجبازی کردن را انتخاب کنند. برای اینکه با آن‌ها به درستی برخورد کنید، باید نشانه‌های حقیقی لجبازی کردن کودک هفت ساله را بشناسید.

نشانه‌های لجبازی در کودکان هفت ساله چیست؟

  • کودک نیاز به شنیده شدن و دریافت تاییدیه از جانب بزرگ‌ترها دارد، برای همین ممکن است کارهای عجیب و غریب یا پرخاشگرانه انجام دهد.
  • برای نشان دادنِ استقلالِ خود، لجبازی و پرخاش را انتخاب می‌کند.
  • عصبانیت غیر عادی از خود نشان می‌دهد.
  • همیشه در مواجهه با هم سن و سالان خود دوست دارد رئیس یا رهبرِ آن‌ها باشد یا به آن‌ها زور بگوید.
  • کارهایش را با سرعت زیاد انجام می‌دهد.

نحوه برخورد صحیح برای تربیت کودک هفت ساله چیست؟

چند راهکار وجود دارد که توصیه می‌شود در موقعیت‌های مناسب برای تربیت کودک هفت ساله تان از آن‌ها استفاده کنید. بیایید با یکدیگر این راهکارها را بررسی کنیم.

  1. با کودک خود صحبت کنید و او را به تفکر وادار نمایید.
    وقتی برای تربیت فرزند 7 ساله‌تان که پرخاش، عصبانیت، لجبازی دارد یا بسیار گوشه گیر و تنهاست اقدام می‌کنید بهتر است از خودتان بپرسید: «آیا فرزندم نیازی برآورده نشده دارد؟» شاید نیاز به توجه دارد، یا اینکه خسته است و با استراحت حالش بهتر می‌شود. از کودک در مورد احساساتش سوال کنید. مثلا بگویید «من احساس میکنم ناراحت هستی، آیا اتفاقی رخ داده؟» در مورد اتفاقاتی که در مدرسه یا بین دوستان او رخ داده است سوالاتی بپرسید که جواب‌های کوتاه دارد. سعی کنید موقع صحبت کردنِ او شنونده‌ی خوبی باشید.
  • نکته: در مورد گوشزد کردن رفتارهای نادرست برای کشف علت عصبی بودن کودک 7 ساله، زمانی را برای صحبت با وی انتخاب کنید که خودتان از نظر فکری و روحی آرام هستید. در غیر این صورت اوضاع بدتر خواهد شد!
  1. آموزش مهارت‌های جدید به شیوه تعاملی را انتخاب کنید.
    شما می‌توانید رفتارهای نادرست ِکودک هفت ساله‌تان را به واسطه روش‌های سالم و سازنده، تغییر دهید. این شما هستید که به عنوان سرپرست کودک باید رفتارها و کلمات محترمانه به کار ببرید تا فرزند 7 ساله‌تان از شما الگوبرداری کند. روی واژگانی که در خانه با همسر خود استفاده می‌کنید، حساسیت بیشتری به خرج دهید. اگر در خانه‌تان آرامش وجود ندارد، ریشه مشکل را پیدا کنید. به کودکتان یاد دهید که چگونه احساسات خود را به درستی شناسایی کند یا بتواند از توانایی‌هایش به نحو صحیح استفاده کند. به او یاد دهید آسیب‌های روحی و نگرانی‌هایش را ترمیم کند. اگر خودتان توانایی شناختن ِاحساسات و کنترل ِعملکردتان را ندارید، باید در این خصوص آموزش ببینید و مطالعه بیشتری داشته باشید.
  • نکته: می‌توانید یک کُد یا سیگنال مشترک بین خود و فرزندتان تعیین کنید. زمانی که نیاز به کنترل عصبانیت یا احساسات پیش می‌آید، هر دو می‌توانید با این کُد یکدیگر را به آرامش دعوت کنید. مثلا «کُد قرمز» می‌تواند نشانه‌ی این باشد که بهتر است هنگام عصبانیت یک دقیقه مکث کرده و سپس جواب دهید.
  1. از موفقیت‌های فرزندتان حمایت کنید.
    برای تربیت کودک هفت ساله، استفاده از جملات تاکیدی مثل «تو می‌توانی این کار را با موفقیت انجام دهی»، بسیار مهم است. این عبارت‌ها به وی کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری به دست آورده و برای جلب توجه به رفتارهای نادرست روی نیاورد. رابطه دوستانه با کودک خود برقرار کنید. با مدرسه او دائما در ارتباط باشید تا به سرعت بفهمید که او در خارج از خانه با چه مشکلاتی روبرو است. به کودکتان مسئولیت‌هایی بدهید، مثلا برای تمیز کردن اتاق یا خرید کردن.
  • نکته: موقع ناراحتی کودک 7 ساله‌تان دائما با او صحبت نکنید. کودکان اغلب به زمان بیشتری برای آرام شدن نیاز دارند. صبر داشتن، مهم‌ترین مهارتی است که در تربیت کودک هفت ساله تان باید اتخاذ کنید تا به نتیجه برسید.

سخن پایانی

در این مقاله تربیت کودک هفت ساله به طور کامل بررسی شد. امیدواریم که با استفاده از این مطالب بتوانید از لجبازی کودک هفت ساله خود جلوگیری کنید و روشی صحیح برای این موضوع اتخاذ کنید.

اگر راه‌های گفته شده را امتحان کردید و جوابی نگرفتید می‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید. برای رزرو وقت مشاوره آنلاین یا حضوری می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

مطالب مرتبط

برای اطلاع از روش های صحیح تربیت فرزندان و کودکان مطلب زیر می‌تواند به میزان بسیار زیادی به شما کمک کند.

Loader image

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *