(دلایل) انزوا و گوشه‌ گیری نوجوانان چیست؟ راه های درمان و مشاوره آن

مشاوره گوشه گیری (انزوا) نوجوانان بیشتر از هر نوع مشاوره دیگری مهم و انجام آن ضروری است. زیرا افراد با وارد شدن به سن نوجوانی، پا به حساس‌ترین و در عین حال شکننده‌ترین مرحله از زندگی خود می‌گذارند. به نحوی که بروز هر گونه مشکل و یا معضلی هر چند بی ارزش و کوچک در این دوران می‌تواند زمینه مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تری در آینده باشد. بنابراین مراجعه به این نوع مشاوره برای درمان گوشه‌ گیری نوجوانان بسیار مهم است. در مقاله پیش رو به طور کامل در مورد مشاوره گوشه گیری نوجوانان صحبت شده است.

در ادامه با ما همراه باشید.

مشاوره گوشه گیری نوجوانان چیست؟

دلایل گوشه گیری نوجوانان چیست؟ راه های درمان آن

در تعریف مشاوره گوشه گیری نوجوانان باید گفت که نوعی مشاوره است که طی آن مشکلات و معضلات مربوط به عارضه انزوای این گروه از افراد، بررسی و درمان می‌شوند. این مشاوره کمک می‌کند تا نوجوانی که از اجتماع دوری می‌کند، مهارت‌های وارد شدن به جمع دوستان، خویشان و آشنایان را بیاموزد. البته نباید فراموش کرد که مشاور و یا روانشناس در قدم اول به ریشه‌یابی این مشکل می‌پردازد. از آنجا که ریشه این معضل اغلب در کودکی افراد است، تمام دوران کودکی نوجوان مورد بررسی موشکافانه‌ای قرار می‌گیرد.

نظرات مشاور درباره گوشه گیری (انزوا) نوجوانان چیست؟

بر اساس آنچه که مشاوره گوشه گیری نوجوانان درباره این مشکل عنوان می‌کند، انزوای نوجوانان در ابتدا می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. مشکل اما ازآنجا به وجود می‌آید که این رفتار ادامه دار و ممتد باشد. به نحوی که با گذشت زمان نه تنها علائم و نشانه‌های آن کم نشود، بلکه بر شدت آن اضافه شود.

علائم این معضل از نظر مشاوره گوشه گیری (انزوا) نوجوانان چه چیزهایی را شامل می‌شود؟

علائم و نشانه‌های این مشکل را می‌توان از طریق مشاوره گوشه گیری نوجوانان تشخیص داد. از آنجا که این دوران مرحله ورود افراد به اجتماع است، یک نوجوان گوشه گیر از ارتباط با دیگران خودداری می‌کند. بنابراین سعی می‌کند خود را از دیگران جدا نگه دارد. همچنین از انجام فعالیت‌های گروهی و تیمی خودداری می‌کند. علاوه بر آن، نشانه‌های مهم دیگری وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • بدبینی و وسواس.
  • احساس خجالت.
  • عدم اعتماد به نفس.
  • عدم آرامش.
  • اغراق کردن در مواجه با شکست.

مهم ترین دلایل ابتلای نوجوانان به گوشه گیری

با توجه به موارد و نکاتی که در مشاوره گوشه گیری نوجوانان ذکر می‌شود، ابتلا به این بیماری از همان ابتدای دوران کودکی حادث می‌شود. بنابراین دلایل مهم و متعددی برای مبتلا شدن افراد وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • اعمال سخت‌گیری‌های آزار دهنده در تربیت کودکان توسط والدین.
  • عدم درمان حالت خجالت در دوران اولیه رشد.
  • مشکلات خانوادگی متعدد اعم از اختلاف والدین با یکدیگر و یا اختلاف یکی از والدین با خانواده همسر.
  • طلاق و جدایی پدر و مادر.
  • اعتیاد والدین.
  • بزهکاری والدین و یا یکی از آن‌ها
  • ترس از روبرو شدن با شکست

مشکلاتی که در مشاوره گوشه گیری (انزوا) نوجوانان درمان می شوند

انزوا و گوشه گیری در نوجوانان

در جلسات متعدد مشاوره گوشه گیری نوجوانان، موارد و مشکلات بسیاری مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند. از آنجا که یک نوجوان گوشه گیر در هر جایی احساس ناامنی و ناراحتی و بی کفایتی می‌کند، ابتدا سعی می‌شود چنین مشکلاتی در او رفع و رجوع شوند. بنابراین مشاور سعی می‌کند مهارت‌های لازم در مواجه با مشکلات ذکر شده را به نوجوان بیاموزد. پرخاشگری و انزوا از دیگر مشکلات و معضلات قابل توجهی هستند که در مشاوره مربوطه درمان می‌شوند. لازم به ذکر است که نوجوانان به دلیل مشکلات خانوادگی و احساس عدم اعتماد به نفس، قادر به برقراری ارتباط با همسالان و دیگر افراد نیستند. چنین امری باعث بروز خشم و پرخاشگری و البته انزوای بیشتر در نوجوانان می شود.

علاوه بر آن، در این سن نوجوانان تحت تأثیر تغییرات روحی و جسمی زیادی هستند و از این رو احتمال آسیب آن‌ها زیاد است. مشاوره نوجوان به این تغییرات و نحوه برخورد با آن‌ها می‌پردازد تا نوجوانان آسیب کمتری ببینند. همچنین صفحه مشاوره نوجوان هم می‌تواند اطلاعات و آگاهی بیشتری در این باره به شما بدهد تا بتوانید به نوجوانان خود برای گذر موفق از این دوره کمک کنید.

فرایند درمان به وسیله مشاوره انزوای نوجوانان چگونه است؟

فرایند درمان به وسیله مشاوره گوشه گیری نوجوانان باید توسط یک روانشناس یا یک روان درمان انجام شود. در این مشاوره باید نوجوان بیمار تحت مشاوره فردی و خانوادگی قرار بگیرد تا مشکل او از ریشه حل شود. در فرآیند درمان لازم است عوامل و دلایل زمینه ساز مانند یادآوری خاطرات تلخ، تحقیر شدن، حس گناه و یادآوری اشتباهات در نوجوانان از بین برود. سپس باید به نوجوان درگیر کمک کرد تا نقاط قوت و توانمندی‌های خود را شناسایی کند. در مرحله نهایی نیز باید نوجوان را به پذیرش شکست و اراده برای تغییر دادن آن تشویق کرد.

 لازم به ذکر است که در فرایند درمان به کمک مشاوره گوشه گیری نوجوانان، باید تفکرات منفی آنان را مورد ارزیابی قرارداد. این کار باعث می‌شود تا ریشه این تفکرات کاملاً محرز شده و نسبت به رفع آن اقدام شود. همچنین باید سعی شود فرد مبتلا در معرض ارتباط با دیگران قرار بگیرد. به این ترتیب حس پذیرفته شدن و مثبت بودن در او تقویت می‌شود.

نکته: در رابطه با درمان به کمک مشاوره گوشه گیری نوجوانان، باید گفت که یک نوجوان منزوی در سن بزرگ‌سالی قطعاً فردی غیر اجتماعی، ناشاد و بی لیاقت است. اهمیت موضوع انزوای نوجوانان در آنجا خود را نمایان می‌کند که ممکن است از طرف خانواده‌ها نادیده گرفته شود. به این معنی که والدین و نزدیکان نوجوان حالات او را به عنوان یک مشکل قبول نداشته باشند و در جهت درمان آن اقدام مؤثری انجام ندهند.

سخن پایانی

توجه به این نکته که چنین مشکلی را باید از طریق مشاوره گوشه گیری (انزوا) نوجوانان درمان کرد بسیار مهم است. زیرا در صورت عدم درمان، نوجوان درگیر احساس نا امنی می‌شود، در نتیجه به درون خود رجوع می‌کند و بیشتر درون‌گرا می شود. در چنین حالتی بدون شک درمان او سخت تر و زمان‌برتر خواهد بود. بنابراین لازم است که حتماً این مشکل جدی گرفته شود و به مشاور مراجعه شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب