تراپیست کیست و وظایف آن چیست

آیا می دانید تراپیست کیست؟ به متخصصینی که برای درمان و توانبخشی افراد آموزش دیده اند تراپیست می گویند. تراپیست و یا درمانگر به افراد در داشتن زندگی بهتر کمک خواهد کرد. در حقیقت این واژه مفهومی گسترده است که متخصصین زیادی را از ، روانپزشک، مربیان زندگی و مشاوران ازدواج، مشاوران ترک اعتیاد و … را در بر خواهند گرفت.

تراپیست کیست و چرا تراپیست؟

تراپیست و وظایف او

تراپیست کیست؟ نباید اهمیت روان درمانی در رشد فردی افراد نادیده گرفته شود. درمانگر برای حل مشکلات روحی باعث می شود تا فرد به رشد فردی برسد. افراد متخصص مشکلات شما را بررسی می کنند و هرگز آن ها را کم اهمیت جلوه نمی دهند. آن ها در واقع برای یافتن راهی مناسب برای حل مشکلاتتان ساعت ها با شما مشاوره می کنند.

اما در مقابل، در صورتی که با افراد غیر متخصص و یا با دوستان خود مشورت کنید ممکن است توصیه ها و راهکار های غیر حرفه ای به شما پیشنهاد شود که نتیجه عکس و چه بسا بدتر را برای شما به بار آورد. مشورت برای حل مشکلات روحی و ذهنی بایستی با متخصص انجام شود. به هیچ عنوان نباید با افراد غیر متخصص و یا افراد نزدیک به خود مشورت کرد. زیرا آنان به احتمال زیاد احساسات را چاشنی راهکارها خواهند کرد.

تراپیست و درمانگری که سال ها آموزش دیده و در کار مشاوره تخصص گرفته قطعا بهترین گزینه برای حرف زدن در مورد مشکلات شما است. لازم نیست که شما به عنوان مراجعه کننده در مطرح کردن مشکلات خود احساس گناه کنید. زیرا مشاور و فرد متخصص برای این کار در مقابل شما حاضر شده است.

تفاوت تراپیست با روانشناس

تراپیست، روندی مشابه با روانشناس دارد. اما اگر بخواهیم تخصصی تر ویژگی های تراپیست را بشناسیم ویژگی های روانشناس را باید به آن اضافه کنیم. تحصیلات درمانگر، در رشته و مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دکترا و دریافت گواهینامه های مختلف و روانشناسی بالینی و … می باشد.

اما روانشناس، دارای مدرک روانشناسی است و با روانپزشک برای تجویز دارو همکاری می کند. یک درمانگر می تواند روانشناس نیز باشد. اما روانشناس باید برای رسیدن به این تخصص، تحصیلات خود را ادامه دهد و یا آموزش های حرفه ای ببیند. به طور کلی، تراپی دارای شاخه های مختلفی است که درمانگر ها در هر یک از این شاخه ها، تخصص و مهارت کسب خواهند کرد. حال موضوع مورد بحث ما همین تراپی درمانی است.

ویژگی های درمانگر

تراپیست کیست؟ تراپیست متخصصی حرفه ای است که در مشاوره با وی بهتر می توان تصمیمات درستی درباره آن موضوع گرفت. چنین شخصی سلامت ذهنی را در میان جامعه گسترش می دهد. تراپیست و درمانگر فقط با صحبت کردن و ارائه راهکارهای مناسب، سلامت روانی افراد را به سطح قابل قبولی خواهد رساند.

هیچوقت در زمان حرف زدن با درمانگر احساس نمی کنید که مبادا شما را قضاوت کند. در حقیقت راهکارهای ارائه به افراد توسط چنین فردی عاقلانه و به دور از تعصب و محدودیت می باشد. حمایت روانی به صورت کامل و بدون وقفه تا رسیدن به ایده آل افراد در زندگی، مهم ترین وظیفه این متخصص می باشد.

نیازی نیست افراد در مراجعه به درمانگر و گفتن راز های زندگی خود، احساس شرم کنند. به همین دلیل درمانگر که مسائل روانشناسی افراد را بررسی می کند مسائل لاینحل زندگی افراد را بهتر بررسی کرده و به ژرفای درون مشکلات پی خواهد برد.

تراپیست می‌تواند در حل مسائل همه افراد با هر سنی نقش ایفا کند؛ از جمله آن می‌توان به کودکان و نوجوانان اشاره کرد که در سنین حساسی هستند. مطالب مشاوره کودک و مشاوره نوجوان در مورد مسائل کودکان و نوجوانان و تأثیر جلسات مشاوره در حل مشکلات آن‌ها صحبت کرده اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تراپی چیست و انواع آن کدام است؟

تراپی چیست و تراپیست کیست؟ تخصص تراپیست فقط در روان درمانی نیست. هر چند مهم ترین مهارت وی درمان مشکلات روحی و روانی فرد است. روان درمانی توسط تراپیست را سایکوتراپی می گویند. در این نوع از تراپی فرد سلامت روان خود را ارتقا می بخشد و مهارت های فردی و اجتماعی خود را بهبود می بخشد.

همچنین با مشکلات خود روبرو شده و آن ها را با آرامش بیشتر حل می کند. در حقیقت موضوع مورد بحث ما در این مقاله مربوط به همین تخصص می باشد. اما تراپیستهای دیگری نیز به صورت حرفه ای در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. ماساژ تراپی و بیوتی تراپی نیز از انواع دیگر تخصص هایی است که افراد متخصصی تحت عنوان تراپیست در آن کسب مهارت کرده اند.

  • ماساژ درمانی یا ماساژ تراپی نیز یکی از انواع تراپی ها می باشد که برای کاهش تنش عضلانی و یا برای بهبود جراحات پیشنهاد می شود. مشکلاتی همچون کمر درد و یا سر درد با ماساژ تراپی توسط چنین فرد متخصصی در این زمینه قابل درمان می باشند.
  • زیبایی درمانی و یا بیوتی تراپی نیز خدمات پاکسازی پوستی، آبرسان پوست و کلاژن درمانی و از این قبیل را برای افراد انجام می دهند. آنان برای افزایش زیبایی افراد و افزایش اعتماد به نفس آنها فعالیت می کنند.

چگونه با تراپیست ارتباط برقرار کرد؟ 

برای پیدا کردن یک تراپیست خوب راه های مختلفی وجود دارند. می توانید از اطرافیان خود کمک بخواهید. شاید آنها متخصص خوبی را بشناسند. اما در صورتی که به هر دلیلی نمی خواهید اطرافیان و دوستان از این موضوع با خبر شوند بهتر است در اینترنت و یا در پیام رسان های اجتماعی به دنبال روانشناس و تراپیست ماهر بگردید. این دسته از افراد متخصص برای ارائه مشاوره هر یک قوانینی را برای خود وضع کرده اند. اما بیشتر آن ها برای اولین جلسه مشاوره هزینه ای دریافت نمی کنند و معمولا مشاوره تلفنی خواهد بود.

مزیت های انتخاب چنین فردی

تراپیست کیست و انتخاب چنین فردی چه مزیت هایی دارد؟ همانطور که گفته شد تراپیست خوب کسی است که راهکارهای عقلانی و حرفه ای را پیش پای افراد می گذارد. همچنین وی از حرفه و تخصص خود به بهترین شکل برای حل مشکلات ذهنی و روحی افراد استفاده می کند. در نتیجه حمایت وی بایستی بدون هیچ چشم داشتی غیر از پرداخت هزینه تراپی باشد. در این صورت تراپیست خوب کسی است که منفعت خود را در نظر نگیرد. افراد برای شرکت در جلسه تراپی هزینه پرداخت می کنند و نیاید هزینه تراپی خارج از نرخ متعارف باشد. چنین فرد متخصصی باید رازدار بوده و محرم اسرار مراجعه کننده خود باشد.

نحوه پیدا کردن تراپیست مناسب

راه های مختلفی می تواند در پیدا کردن تراپیست یا مشاور مناسب برای شما وجود دارد. یکی از آنها بررسی مجوزات یک مرکز مشاوره روانشناسی است. مدارک علمی مشاور، جزو دیگر فاکتورهای مهم است. بعضی از مراکز روانشناسی مثل مهمید، جزو جاهایی هستند که زیر نظر بهزیستی کار می کنند، و این امتیاز بزرگی برای آنها به حساب می آید

جمع بندی

تراپیست کسی است که مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا را داشته و یا مهارت های حرفه ای را آموزش دیده است و گواهی این کار را دریافت کرده است. متخصصی که روان درمانی لایق است که افراد را در رسیدن به آرامش بیشتر کمک خواهد کرد. تراپیستها افرادی راز دار و مورد اعتماد می باشند که شما را تا رسیدن به بهبودی و یا آرامش تنها نخواهند گذاشت.

مطالب مرتبط

اگر برایتان سوال پیش آمده که تفاوت بین روان درمانگر و تراپیست چیست، می‌توانید به صفحه زیر مراجعه کنید، زیرا مطلب زیر تفاوت بین روان درمانگر و تراپیست را کامل بررسی کرده است.

5/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب