مشاوره و درمان ترس فوبیا

انجام مشاوره درمان فوبیا و ترس، برای افرادی که از استرس و اضطراب غیر منطقی رنج می برند مفید و تاثیر گذار می باشد. موقعیت فوبیک یا همان ترس غیر منطقی می تواند شامل هر نوع ترسی باشد. ترس از حیوانات، ترس از موقعیتی خاص و ترس از انسان ها از جمله این ترس ها بشمار می آیند. از آن جا که افراد مدام از ترس هایشان فرار می کنند، زندگی شان دچار اختلال شده و کیفیت آن به شدت پایین می آید. مهم ترین مسئله ای که در رابطه با این بیماری وجود دارد عدم درمان خود به خود آن است. به این معنی که افراد دارای این بیماری باید تحت درمان تخصصی قرار بگیرند تا روال زندگی شان عادی و نرمال شود.

مشاوره درمان فوبیا و ترس چیست؟

مشاوره درمان فوبیا

در جلسه مشاوره درمان ترس  و فوبیا به درمان یک اختلال شایع در انسان ها پرداخته می شود. در واقع فوبیا یک اختلال رایج و  شایع است که جزء اختلالات اضطرابی به شمار می آید. در این  اختلال نوعی ترس مداوم و افراطی در فرد مبتلا دیده می شود.

لازم به ذکر است که این ترس و فوبیا تنها محدود به افراد بزرگسال نیست و ترس در کودکان، نوجوانان و جوانان هم رخ می‌دهد.

روش های مشاوره و درمان فوبیا و ترس

تکنیک های به کار گرفته شده برای مشاوره درمان ترس بسیار متنوع و گسترده هستند که مهمترین آن ها شامل موارد ذیل می باشند:

۱: درمان از طریق رفع حساسیت سیستماتیک:

این روش یکی از کارآمدترین روش های درمانی است که شامل چندین مرحله اجرایی می باشد. اجرای صحیح مراحل و همکاری بیمار در بکار گیری آن ها می تواند روند درمان را تسریع کند.

مرحله اول:

در اولین قدم جهت مشاوره درمان ترس روانشناس بیمار را تشویق به آرامش و آرام کردن عضلات خود می کند. این آرامش سازی باید از کف پاها شروع شده و کل بدن را در بر بگیرد. این مرحله هر چند به ظاهر آسان است اما نیاز به تمرین مستمر دارد. بنابراین طی شش جلسه مشاوره انجام می گیرد.

 مرحله دوم:

مرحله دوم این نوع درمان شامل تعیین میزان فوبیا یا ترس می شود. مشاور از بیمار خود می خواهد تا شدت ترسش را از صفر تا صد درجه بندی کند.

مرحله سوم:

مرحله سوم که مرحله آخر این نوع درمان است مرحله اجرایی نامیده می شود و طی آن بیمار در محلی آرام و راحت می نشیند. سپس از او خواسته می شود تا ذهنش را با تجسم صحنه های خوشایند آرام کند. سپس مشاور درمان فوبیا  از فرد بیمار می خواهد موقعیت های هراس انگیز را در ذهن مجسم کند. حقیقتی که درباره این درمان وجود دارد این است که تداخل موقعیت های هراس انگیز با ارامش بدنی و ذهنی باعث درمان می شوند. به این ترتیب که قرار گیری بیمار در چنین حالتی باعث کاهش تدریجی فوبیا و آمادگی او جهت مواجهه او با ترس های واقعی می شود. لازم به ذکر است که این نوع درمان دارای اصول خاصی است بنابراین لازم است تحت نظر یک روانشناس مجرب و با تجربه انجام بگیرد.

۲. درمان به روش غرقه سازی:

در جلسه مشاوره  درمان فوبیا و ترس به روش غرقه سازی بیمار یک دفعه با ترس خود مواجه می شود. به همین دلیل جزء درمان های غیر معمول بوده و از محبوبیت بسیار اندکی در میان بیماران برخوردار است. این روش درمانی برای بیماران بسیار ترسناک و با اضطراب فراوان همراه است و کاملا با روش درمان تدریجی متفاوت است. در میان روانشناسان، این روش به روش جلوگیری از پاسخ معروف است. همچنین پیش از شروع درمان، درمانگر موظف است تمام مراحل کار را برای بیمار شرح داده و هدف از انجام آن را نیز تشریح کند. روانشناس باید به بیمار تفهیم کند که عدم پاسخ گویی به ترس و خود داری از فرار باعث درمان او خواهد شد.

۳. درمان دارویی:

گاهی اوقات در کنار انجام مشاوره ی درمان فوبیا و ترس، از دارو درمانی نیز استفاده می شود. این دارو ها که در شرایط ویژه و خاص مورد استفاده قرار می گیرند شامل داروهای ضد افسردگی و ضد استرس می باشند. از این دارو ها جهت کم کردن علائم و نشانه های افسردگی در بیماران استفاده می شود. لازم به ذکر است که استفاده هم زمان از روش دارو درمانی و روش مشاوره در درمان فوبیا در موارد حاد و شدید ابتلا، ضروری است.

۴. شناخت درمانی:

شناخت درمانی یکی دیگر از تکنیک های  موثر در مشاوره درمان ترس و فوبیا است که بر روی تفکرات و باورهای نادرست بیمار نسبت به خود، کار می شود. در این روش به بیمار کمک می کنند تا با شناخت نقاط مثبت رفتار خود، افکار منفی را کنار بگذارد و به درمان خود کمک کند.

۵. درمان شناختی رفتاری گروهی:

درمان شناختی رفتاری گروهی، یکی دیگر از تکنیک های فوق العاده در بهبود و درمان  اختلال فوبیا است که طی آن فرد با باورها و افکار نادرست و غیر منطقی خود آشنا می شود. همچنین موقعیت مناسبی جهت مواجهه با ترس در اختیار او قرار داده می شود. این امر سبب می شود  تا بیمار با قرار گیری در چنین موقعیتی با ترس هایش روبه رو شود و به درمان خود کمک کند.

روان شناس در کنار مشاوره درمان ترس و فوبیا، به تشخیص نوع درمان متناسب با اختلال بیمار می پردازد. شناخت نوع درمان در رفع فوبیا و ترس، از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تشخیص نوع درمان باعث تسریع در روند بهبودی و درمان ماندگار در بیمار می شود. همچنین ممکن است برخی درمان ها برای بعضی از بیماران جوابگو نباشد و علاوه بر عدم درمان بر شدت اختلال نیز بیافزاید.

مشاوره درمان ترس و فوبیا

منظور از درمان مجازی در درمان فوبیا چیست؟

مشاوره به روش واقعیت مجازی یا  VR  یکی از جدیدترین روش های درمانی است. در این روش بیماران مبتلا به ترس و فوبیا به صورت مجازی و با استفاده از برنامه های مخصوص با عوامل ایجاد فوبیا روبه رو می شوند. در این روش بیمار با  تعامل و برقراری ارتباط لمسی با ترس خود روبرو شده در نتیجه ترس او کاملا رفع خواهد شد. لازم به ذکر است که از بین بردن فوبیا با این روش تدریجی بوده و باید تحت نظر روانشناس انجام بگیرد.

مزیت انجام مشاوره و درمان فوبیا به شکل مجازی

درمان به صورت مجازی در جلسات مشاوره باعث می شود تا بیمار بدون رویارویی با شرایط واقعی روند درمان را طی کنند. همچنین در این روش به افراد کمک می شود تا بدون ترس از قرار گرفتن در انظار تمرینات خود را ادامه دهند. در نتیجه ترس آن ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. این درمان یکی از موفق ترین درمان های فوبیا است که روانشناسان به وسیله آن توانسته اند بیماران بسیاری را درمان کنند. همچنین این روش یک روش درمانی بر اساس هیپنوتیزم است.

توقف مشاوره ی درمان فوبیا چه زمانی صورت می گیرد؟

در صورتی که فرد بیمار در جلسه مشاوره درمان ترس دچار استرس و اضطراب شدید شود درمان متوقف خواهد شد. هر چند گاهی مواجهه و روبه رو شدن بیمار با ترس غیر واقعی می باشد اما نحوه  تصویر سازی و صحنه سازی باعث می شود تا او تجربه ای واقعی از آن داشته باشد. در نتیجه دچار استرس و ترس شدیدی شود.

عوامل موثر در ایجاد اختلال فوبیا چیست؟

طبق آن چه که در جلسات مشاوره و درمان فوبیا مطرح می شود ترس یا فوبیا نوعی مکانیسم دفاعی در برابر رخ داد ها و عوامل غیر معمول است. در واقع عوامل ایجاد چنین اختلالی ترس هایی هستند که طی سال های گذشته زندگی،  بیمار ان ها را تجربه کرده است. همچنین عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی نیز از عوامل بروز ترس و هراس هستند که در اغلب افراد مشاهده می شوند. گاهی  تجربه کردن مکرر یک اتفاق توسط فرد  می تواند بزرگ ترین عامل ایجاد فوبیا یا ترس در او شود.

انواع فوبیا کدام است؟

در مشاوره درمان ترس انواع فوبیا را به قرار ذیل تقسیم بندی کرده اند:

۱. فوبیای خاص یا ساده.

۲. ترس از مکان های بسته یا آگورافوبیا.

۳. ترس از قرار گیری در اجتماع یا فوبیای اجتماعی.

۴. ترس از بلندی یا اکرو فوبیا.

۵. ترس از پرواز یا آویا تو فوبیا.

۶. ترس از انواع حیوانات.

نکته پایانی

برای جلسات مشاوره مشاوران این دو حالت را از هم تفکیک می کنند تا بتوانند به راحتی بیماران را تحت درمان قرار دهند. روان شناسان فوبیا را نوع غیر منطقی و مبالغه آمیز ترس می دانند که استرس و اضطراب شدیدی را با خود به همراه دارد. روبه رو شدن با اتفاق و یا مسئله ای خطرناک همیشه با واکنش ترس همراه است و این موضوعی کاملا طبیعی است. مشکل از آنجا شروع می شود که ترس ایجاد شده کل فعالیت انسان را تحت تاثیر قرار دهد و انسان را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد. به همین دلیل مراجعه به روانشناس و درمان هرچه سریع تر این اختلال بسیار مهم است. زیرا باعث بالا رفتن میزان کیفیت زندگی افراد می شود.

  1. درمان از طریق رفع حساسیت سیستماتیک
  2. درمان به روش غرقه سازی
  3. درمان دارویی
  4. شناخت درمانی
  5. درمان شناختی رفتاری گروهی

در صورتی که فرد بیمار در جلسه مشاوره درمان ترس دچار استرس و اضطراب شدید شود درمان متوقف خواهد شد. هر از چند گاهی مواجهه و روبه رو شدن بیمار با ترس غیر واقعی می باشد اما نحوه  تصویر سازی و صحنه سازی باعث می شود تا او تجربه ای واقعی از آن داشته باشد و در نتیجه دچار استرس و ترس شدیدی شود.

قیمت هر جلسه این مشاوره با توجه به موسسه مشاوره و متخصص مربوطه متغیر است. در مهمید هزینه هر جلسه مشاوره به نسبت سایر مراکز پایین‌تر بوده و از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب