مشاوره زوج درمانی یا اختلاف زناشویی زوجین، توسط روانشناس ازدواج مهمید

مشاوره زوج درمانی و اختلاف زناشویی زوجین توسط روانشناس ازدواج، یکی از مدرن ترین راه ها برای داشتن یک زندگی مشترک توام با عشق و همراهی است.‌ تمامی زن و شوهر ها حتی آنان که زندگی مشترک خود را با عشقی آتشین آغاز کرده اند در طول زندگی با مشکلات متعددی روبرو می شوند. گاهی این مشکلات به حدی ریشه دار و جدی هستند که خود زوجین نمی توانند آن را رفع کنند. بنابراین به سراغ  افرادی متخصص در این زمینه می روند که در اصطلاح آن ها را روانشناس زوج درمانگر می گویند که مشاوره زوج درمانی ارائه می کنند.در ادامه درباره تعداد جلسات، هزینه مشاوره اختلاف زناشویی زوجین و صحبت هایی که در این جلسات انجام می شود، صحبت می کنیم.

مشاوره اختلاف زناشویی زوجین یا زوج درمانی چیست؟

مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی ایده آل ترین و بهترین راه، برای حل مشکلات مابین زوج ها است. در واقع این نوع مشاوره راه حلی برای رفع اختلاف و معضلات موجود، میان زن و شوهر است. در این مشاوره، زوجین یاد می گیرند که چگونه با اختلاف و کشمکش های بین خودشان، برخورد کنند.

چه زمانی به مشاوره اختلاف زوجین توسط روانشناس ازدواج نیاز داریم؟

به طور کلی هر گاه در روابط زناشویی خود شاهد بروز مشکلات ذیل بودیم، باید نسبت به انجام مشاوره زوج درمانی و زناشویی اقدام کنیم؛

۱: ایجاد حس بی اعتمادی.

۲: داشتن ارتباط ضعیف با همسر.

۳: انجام مشاجرات تکراری.

۴: عدم توانایی در آگاه کردن همسر نسبت به چیزی یا مسئله ای.

۵: هر دو و یا یکی از زوجین توان حل تعارضات را نداشته باشد.

۶: عدم برقراری ارتباط با یکدیگر بعد از یک رخ داد و یا اتفاق.

۷: درگیر شدن با یک الگوی رفتاری غلط.

۸: داشتن دیدگاه های متضاد درباره یک موضوع.

۹: احساس نارضایتی از زندگی مشترک خود.

۱۰:  زمانی که زوجین در میان مشغله های زندگی خود گم می شوند و به دنبال راهی برای دستیابی به ثبات در زندگی خود هستند.

مشاور یا روانشناس ازدواج چگونه در این زمینه کمک می کند؟

افرادی که برای انجام مشاوره زوج درمانی و اختلاف زناشویی توسط مشاور یا روانشناس اقدام می کنند به مرحله ای رسیده اند که خود به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نیستند. از این رو مشاور یا روانشناس ازدواج را برای نجات خود از دست اختلافات و مشکلات زندگی مشترک انتخاب می کنند. در این میان، مشاور یا روانشناس، با بررسی روحیات و ویژگی های شخصیتی افراد تلاش می کند تا با استفاده از  روش های علمی به آنان کمک کند. یک مشاور کار کشته و متخصص تلاش می کند تا زوجین به صورت صحیح و با نگرشی منطقی به روابط شان نگاه کنند.

در نتیجه آن ها را ترغیب می کند تا اوضاع زندگی خود را بهبود ببخشند. البته نباید فراموش کرد روش های متعددی برای انجام این نوع مشاوره وجود دارند. بنابراین یک مشاور متخصص باید قادر به انتخاب بهترین روش برای استفاده در جلسه مشاوره اختلاف زناشویی باشد.

با اینکه توصیه می‌شود در صورت بروز اختلاف زناشویی به مشاور متخصص این زمینه مراجعه کنید، مراجعه به مشاوره خانواده هم می‌تواند کمک کننده باشد؛ چون مشاور خانواده دید کلی تری نسبت به مسائل خانواده دارد. در سایت مهمید مطلبی در مورد مشاوره خانواده وجود دارد که می‌توانید به آن مراجعه کنید و آگاهی بیشتری در این باره داشته باشید.

اشتباهات متداول بین زوج ها

در مشاوره زوج درمانی بین زوجین معمولا سعی می شود تا اشتباهات انجام گرفته در زندگی مشترک شناسایی شوند. سپس  برای عدم  تکرار مجدد آن ها راه حل هایی پیشنهاد می شوند و در نهایت این پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرند. زوجین هر چقدر هم  زندگی مشترک و شریک زندگی شان را دوست داشته باشند و در زندگی عاقلانه رفتار کنند بازهم دچار یک سری اشتباهات می شد. بنابراین مرتکب شدن اشتباه امری اجتناب ناپذیر است که همه افراد به خصوص زن و شوهر ها با آن روبرو هستند. از جمله رایج ترین و متداول ترین اشتباهاتی که زوجین در زندگی مشترک ممکن است مرتکب شوند عبارتند از:

۱. خودداری از روبه رو شدن با مشکل:

در چنین حالتی زوجین و یا یکی از آنها متوجه بروز یک یا چند مشکل در زندگی مشترک می شوند. آن ها را درک و کاملا احساس می کنند. با این وجود مشکلات به وجود آمده را نادیده می گیرند و معتقدند به مرور زمان خود به خود رفع می شود.

۲. عدم توجه به احساسات خود:

این اشتباه زمانی رخ می دهد که احساسات زن و شوهر از طرف خودشان  نادیده گرفته شوند. به این معنی که موضوع و یا مسئله ای را در زندگی مشترک خود احساس می کنند اما به بهانه های مختلف به آن توجه نمی کنند. مثلا فقدان و یا زیادی بودن یک چیز را در زندگی و رابطه با همسر احساس می کنند اما در صدد یافتن آن نیستند.

۳. سانسور کردن خود: حرف نزدن درباره نگرانی های پیش آمده و آن چیزی که ذهن را درگیر کرده است از دیگر اشتباهات رایج در زندگی مشترک است. زمانی که فکری و یا مسئله ای سبب ایجاد ناراحتی برای یکی از زوجین می شود اما بنا به دلایلی حاضر به بیان آن نیستند. می تواند باعث بروز مشکلات جدی در آینده شود.

مراحل مهم مشاوره زوج درمانی کدامند؟

اولین مرحله مهم در مشاوره زوج درمانی که زوج ها ملزم به رعایت و طی کردن آن هستند تمرکز بر روی یک مشکل خاص است. به عبارت ساده تر لازم است در صورت وجود مشکلات متعدد مابین زوج ها آن ها را اولویت بندی کرد. سپس بر اساس اولویت به آن ها رسیدگی کرد. دومین مرحله از این نوع مشاوره نزدیک شدن عاطفی مشاور به مراجعه کنندگان خود است.

با این کار مراجعه کنندگان، جزئیات زندگی خود را با مشاور یا روانشناس ازدواج در میان می گذارند. بنابراین  به شکل سودمندی به روند سریع تر و بهتر درمان با مشاور همراهی می کنند.

مرحله دیگر در انجام مشاوره زوج درمانی بین زوجین، تشخیص و شناسایی روش های درمان است. مشاور یا روانشناس به کمک آنها بهترین و مناسب ترین روش را در میان روش های موجود انتخاب می کنند و از آن برای حل مشکل استفاده می کنند. آخرین مرحله جهت انجام چنین مشاوره ای لازم است هدف بیمار یا بیماران از مراجعه به مشاور و اقدام جهت درمان کاملا محرز شود. با این کار می توان مسیر رسیدن به نتیجه مطلوب را برای بیمار مشخص کرد.

مهم ترین روش های مشاوره اختلاف زوجین توسط روانشناس ازدواج کدامند؟

۱. زوج درمانی رفتاری

در این روش مشاور از تکنیک های خاصی نظیر تعلیم و آموزش مهارت های برقراری ارتباط و آموزش رفع مشکل با گفتگو استفاده می کند.

۲. زوج درمانی با استفاده از قواعد و الگوها

در این روش مشاور بر الگوهای رفتاری میان زوجین تاکید بسیار می کند. او همواره تلاش می کند تا زن و شوهر با الگوهای صحیح و مناسب رفتاری آشنا شوند.

۳. شناسایی عواطف و احساسات زوجین

در این روش مشاور سعی می کند با گفتگو و طرح سوالات متعدد احساسات افراد را شناسایی کند. سپس  در جهت تغییر صحیح آنها تلاش می کند.

مهم ترین اهداف مشاوره زوج درمانی (اختلاف زناشویی زوجین) توسط روانشناس ازدواج چیست؟

مهم ترین هدف از انجام مشاوره اختلاف زناشویی توسط روانشناس ازدواج، راهنمایی زوجین در چگونگی اعتماد کردن به یکدیگر است. به نحوی  که قادر باشند در سخت ترین شرایط  همراه و یار یکدیگر باشند. هدف بعدی کمک به زوجین برای شناخت همدیگر و درک متقابل است. بنابراین در صورت تمایل آنها برای تغییر الگوهای رفتاری و احساسی خود، این نوع مشاوره می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

مهارت هایی که زوجین در پایان دوره مشاوره درمانی کسب می کنند.

اگر مشاوره زوج درمانی توسط روانشناس باتجربه ازدواج، انجام گرفته باشد و زوجین نیز در این راه همکاری لازم را کرده باشند. انتظار می رود در پایان دوره زوجین به کسب مهارت های با ارزشی نایل آمده باشند. آنان در پایان دوره می توانند  به درک عمیق تری از شناخت خود؛ اختلاف زناشویی بین آنها و همچنین رابطه عاطفی خود دست پیدا کنند. همچنین می توانند  بر روی ارتباطات خود  کار کنند تا هر دو در رابطه ای که قرار گرفته اند احساس نشاط و امنیت کنند.

از دیگر مهارت هایی که زوجین بعد از طی دوره مشاوره اختلاف زوجین، می توانند کسب کنند شناسایی ترس های یکدیگر است. آنان یاد می گیرند که با ترس های همدیگر عاقلانه برخورد کنند و از ایجاد احساس ترس و ناامنی در همدیگر جلوگیری کنند.‌ علاوه بر آن زوجین می توانند احساسات متفاوت را شناسایی کنند و میان آن ها تفکیک قائل شوند.‌ مثلا یاد می گیرند که احساس نیاز با درخواست داشتن و همچنین به اشتراک گذاشتن ناراحتی ها با خود خوری متفاوت هستند.

مزایای استفاده از مشاوره اختلاف زناشویی بین زوجین (زوج درمانی)

مشاوره زوج درمانی از مزایای بسیاری برخوردار است و می تواند در موقعیت های مختلف زوجین را برای رسیدن به یک زندگی ایده آل یاری کند.‌ گاهی  در زندگی زوجین تضادهای رفتاری آزار دهنده ای بروز می کنند  که در طی  جلسات روانشناسی می توان آنها را حل کرد. همچنین استفاده از این نوع مشاوره باعث می شود زوجین نحوه اعتراض  کردن به یکدیگر را یاد بگیرند و بدون وارد کردن آسیب به جسم و روان یکدیگر مشکل را حل کنند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از مشاوره اختلاف زوجین توسط روانشناس ازدواج، کسب مهارت های رفع دوگانگی و تعارضات است. دو طرف با کسب این مهارت ها می توانند مشکلات و دغدغه های خود رفع کنند.

فایده دیگر شرکت در جلسات این نوع مشاوره آن است که زوجین نحوه اعتماد کردن به یکدیگر را فرا می گیرند. همچنین با نحوه بازگو کردن نیازها، توقعات و انتظارات خود آشنا می شوند.‌ این امر تا حد زیادی به رفع سوء تفاهمات و برداشت های غلط کمک می کند. مزیت دیگر بهره گیری از این نوع مشاوره یادگیری در چگونگی تامین نیازهای همدیگر است. نیاز  جنسی، عاطفی،  احساسی و عشق از جمله این نیاز ها هستند که زوجین درباره آن ها مهارت های لازم را کسب خواهند کرد.

مدت زمان و هزینه جلسات مشاوره اختلاف زناشویی بین زوجین (زوج درمانی) چقدر است؟

هزینه این جلسات معمولاً به روانشناس و مرکز مشاوره برمی‌گردد. در مهمید هزینه جلسات مشاوره به نسبت سایر مراکز بسیار مناسب بوده و از دویست هزار تومان شروع می‌شود. همچنین مدت زمان جلسات مشاوره نیز معمولاً بین 45 تا 60 دقیقه است.

سخن پایانی

امروزه دیگر مراجعه به روانشناس و استفاده از مشاوره زوج درمانی و زناشویی، برای حل مشکلات زندگی مشترک امری غیر عادی نیست. بلکه افرادی که در جهت محکم کردن پایه های زندگی مشترک خود چنین اقدامی را صورت می دهند افرادی عاقل و منطقی تلقی می شوند. بنابراین زوجین در صورت بروز مشکلات در زندگی مشترک خود  می توانند به مرکز روانشناسی مهمید، مراجعه کرده  و از خدمات مشاوره اختلاف زوجین توسط روانشناس ازدواج مهمید، استفاده کنند.

برای مشاوره زوج می توانید از تجربیات و تخصص همکاران مرکز بهره مند شوید:


شیوا محمودی

سکستراپیست


معصومه قنبری
مشاور خانواده


اطلاعات بیشتر


الهام محدث
زوج درمانگر


اطلاعات بیشتر


فاطمه رشیدی
مشاورخانواده


سعید سروندی
زوج درمانگر

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب