دلیل دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر چیست؟

دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر همواره امری آزاردهنده به شمار می‌رود. روابط خانوادگی همیشه نزدیک و صمیمی نیستند. عدم درک همدیگر، ارزش‌های متفاوت، اختلاف نسل‌ها و… همگی از عواملی هستند که منجر به سرد شدن رابطه میان اعضای خانواده می‌شوند. فاصله عاطفی میان خانواده‌ها مسئله‌ای نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. پس از گذشت مدت زمان زیاد ناامیدی، کینه، سکوت و… جای خود را به صمیمیت، عشق و محبت می‌دهند. برخی از خانواده‌ها عضوی دارند که ممکن است سال‌های طولانی به خانواده‌اش سر نزند و خبری نگیرد. البته قرار نیست تمام اعضای یک خانواده بتوانند به راحتی با همدیگر کنار بیایند. رابطه میان والدین و فرزندان در این میان اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله به طور کامل در مورد علل و راه های دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

علل دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر چیست؟

دوری و فاصله خانواده ها از یکدیگر

در این قسمت به بررسی علل دوری و فاصله خانواده ها از یکدیگر می‌پردازیم. متخصصان حوزه خانواده بر این باور هستند که دوری و فاصله میان خانواده‌ها پدیده‌ای مغفول در میان پژوهش‌ها به شمار می‌رود. فاصله عاطفی میان اعضای خانواده موضوعی است که به کرات در فرهنگ‌های مختلف اتفاق می‌افتد. به همین جهت است که تا حد زیادی عادی انگاری می‌شود. از دلایل مهم دوری اعضای خانواده از همدیگر داشتن انتظارات و ارزش‌های متفاوت است. منظور ما این است که هر فرد تصویر خاصی از زندگی دارد و انتظارات او از خانواده ممکن است متفاوت باشد. علت دیگر، برخی رفتارهای نامناسب است که موجب سرد شدن پیوند خانوادگی می‌شود. البته باید پیش از هرچیز تنوع شخصیت‌ها میان اعضا را پذیرفت. مرگ، طلاق، ورود فرزندان جدید و… از دیگر علل سردی میان اعضا است.

معمولاً زمانی که خانواده‌ها موقعیت سوگ را تجربه می‌کنند، از نظر روحی دچار افسردگی و مشکلات روانی می‌شوند. این موضوع روی ارتباط آن‌ها با همدیگر اثرگذار است. معمولا این افراد دیگر کلمات محبت آمیز را نسبت به همسر و فرزندان خود به کار نمی‌برند؛ برعکس در بیشتر اوقات ابراز ناراحتی و بی‌‌حوصلگی می‌کنند. طلاق میان والدین موجب ایجاد کشمکش میان فرزندان می‌شود. برخی از زوج‌ها که اختلاف شدیدی دارند همواره می‌خواهند فرزند خود را از طرف مقابل دور کنند. این موضوع خود سردی پیوند عاطفی را رقم می‌زند. پیش از این به تولد فرزندان هم اشاره کردیم. تولد فرزند جدید باعث می‌شود تا فرزند بزرگ‌تر احساس محبوبیت و منحصربه‌فرد بودن خود را از دست دهد. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، آثار مخرب آن تا بزرگسالی ادامه پیدا خواهد کرد.

راه‌های از بین بردن دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر چیست؟

راه‌های مختلفی برای از بین بردن دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر وجود دارند. برای اینکه ارتباط میان اعضای یک خانواده سالم و قوی باشد، پیش از هرچیز اعضای آن باید با همدیگر همدل و همراه باشند. خانواده بهترین پناهگاهی است که انسان می‌تواند نگرانی و ترس‌های خود را با خاطری آسوده در آن مطرح کند. اعضای خانواده باید مشکلات همدیگر را درک کنند و در شرایط سخت روحی بدخلقی‌های اعضای خانواده خود را جدی نگیرند. در واقع به بیانی بهتر اعضای یک خانواده باید شنونده خوبی برای همدیگر باشند. برای اینکه ارتباط میان اعضای خانواده نزدیک و صمیمی باشد، لازم است که هر یک از اعضا توقعات و خواسته‌های خود را به صورت واضح و روشن بیان کنند. منظور ما این است که افراد شفاف باشند و انتظار نداشته باشند که دیگر اعضا به اعماق افکار آن‌ها پی ببرند.

برای حل مشکل دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر، شفافیت نیز ظرافت‌های ویژه‌ای دارد. برای مثال نباید به گونه‌ای رفتار کرد که دیگران فکر کنند ما نگاه از بالا به پایین نسبت به آن‌ها داریم. لحن صدا و کلامی که در این موقعیت‌ها به کار می‌روند، حائز اهمیت زیادی است. حالات چهره نیز مهم است و نباید به شکل طلبکارانه حین بیان خواسته‌ها رفتار کرد. یک خانواده خوب ممکن است در تنگناهای مختلفی قرار گیرند. مثلا ورشکست شوند یا چیزی را از دست دهند. اگر این خانواده نحوه مدیریت و حل مسئله را ندانند، این شکست زمینه ساز سرد شدن پیوند عاطفی میان آن‌ها خواهد شد. از این رو برای داشتن یک رابطه خانوادگی سالم باید مهارت‌های حل مسئله و مدیریت بحران را یاد گرفت.

کلام آخر

در مقاله پیش رو به بررسی علل دوری و فاصله اعضای خانواده از یکدیگر پرداختیم. هم‌چنین راهکارهای مختلفی که برای بهبود روابط خانوادگی می‌توان اتخاذ نمود را مطرح کردیم. سردی روابط خانوادگی می‌تواند مشکلات زیادی را پیش روی افراد خانواده قرار دهد. برای مثال اگر در یک خانواده که فرزند نوجوانی دارند، ارتباط میان فرزند و والدین نزدیک نباشد، نوجوان در معرض خطرات زیادی قرار می‌گیرد. کسانی که پیوند‌های خانوادگی محکمی ندارند، معمولاً به غریبه‌ها پناه می‌برند. این مسئله مخصوصاً در مورد اعضای کم سن و سال خانواده بسیار خطرناک است. هیچ پناهگاهی امن‌تر از محیط خانواده و اعضای آن نیست. بنابراین باید هر چه بیشتر در راستای ایجاد یک پیوند محکم تلاش کرد. در این زمینه مشاوره خانواده می‌تواند راهنمایی‌های لازم را انجام دهد و کمک زیادی به شما بکند.

5/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *