راه های پیشگیری و جلوگیری از مصرف الکل و سیگار در نوجوانان چیست؟

امروز قصد داریم به بررسی معضل نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان بپردازیم. تا انتها ما را همراهی کنید و از مخاطرات این معضل و راه‌های مقابله با آن آگاه شوید. نوجوانی یکی از دوره‌های پرتنش زندگی هر فردی است. در این دوره نوجوان تغییرات جسمی و روحی زیادی می‌کند. نوجوانان در این دوره از زندگی خودشان در معرض انواع و اقسام مخاطرات جبران ناپذیر قرار دارند. یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که در نوجوانی سلامت افراد و آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مصرف الکل و سیگار است. به طور کلی نوجوانان به دنبال هر تجربه‌ای هستند که پاسخگوی احساسات و هیجانات آنی آن‌ها باشد. در ادامه علل مختلف گرايش نوجوانان به رفتارهای پرخطر را بررسی می‌کنیم‌ و به طور کامل در مورد استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی در نوجوانان صحبت خواهیم کرد.

علل گرايش به مصرف الکل و سیگار در نوجوانان چیست؟

استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی در نوجوانان

در این بخش جا دارد به بررسی علل گرايش به نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان بپردازیم. یکی از دلایل گرايش نوجوانان به این عادت پرخطر به احساسات و هیجانات آن‌ها برمی‌گردد. این موضوع را به صورت مختصر در مقدمه بحث مورد اشاره قرار دادیم. نوجوانان به دنبال این هستند که در چشم دیگران خاص جلوه کنند و فردی آزاد باشند. آنان هر رفتاری که خارج از قید و بندهای خانواده باشد را نشان آزادی و استقلال می‌پندارند. نوشیدن الکل و کشیدن سیگار هم از جمله رفتارهایی هستند که معمولاً از سوی خانواده و عموم جامعه مورد نفی قرار دارند. زمانی که نوجوانان چنین رفتارهای پرخطری را انجام می‌دهند اغلب از طرف گروه همسالان خود مورد تشویق قرار می‌گیرند‌. در سنین نوجوانی گروه همسالان تاثیر به شدت عمیقی روی فرد نوجوان دارند و اگر فرد در کنار همسالان مناسبی نباشد این مسئله به شدت خطر آفرین خواهد بود‌.

یکی دیگر از علل گرايش به نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان محیط است. محیطی که فرد در آن رشد می‌کند ممکن است زمینه تمایلات خطرناک نوجوان را فراهم آورد. اگر فرد والدینی داشته باشد که به سیگار و الکل معتاد باشند، طبیعی است که این گرايش به صورت پیشفرض کم کم درون نوجوان شکل می‌گیرد. معمولاً افراد کشیدن سیگار را با علل دیگری هم توجیه می‌کنند. برخی معتقد هستند که کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل استرس آن‌ها را کم می‌کند. به بیانی دیگر این عادات را به عنوان تسکینی برای دردها و استرس‌های خود می‌پندارند. از علل دیگر اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر می‌توان به در دسترس بودن و ارزان بودن آن‌ها اشاره کرد. معمولاً نوجوانان در مهمانی با دوستان، مسیر خانه تا مدرسه و… استعمال دخانیات دارند و الکل می‌نوشند.

راه‌های پیشگیری از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان چیست؟

نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان پدیده‌ای قابل پیشگیری تلقی می‌شود. همیشه هزینه‌هایی که برای اقدامات پیشگیرانه لازم است بسیار کمتر از هزینه‌های لازم برای درمان است. به همین جهت هم باید مسئله پیشگیری را جدی گرفت. مهم‌ترین راهکاری که در این خصوص وجود دارد به آموزش نوجوانان برمی‌گردد. آموزش در این زمینه را باید از سنین پایین در خانه و مدرسه آغاز نمود. برای اینکه آموزش بتواند اثر عمیق‌تری بر روی نوجوانان بگذارد، می‌توان از ظرفیت‌های بستر رسانه هم کمک گرفت. این کار نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان دارد. البته کارهای ساده‌تری مثل نصب بنر در سطح شهر، پخش بروشور و… هم می‌توان انجام داد. از دیگر راه‌های پیشگیری از مصرف الکل و سیگار در نوجوانان گران کردن آن‌ها است. در مورد مشروبات الکلی به دلیل وجود مقررات منع کننده قانونی شاهد وضعیت بهتری هستیم. اما سیگار به شدت فراوان است و از هر جایی با ارزان‌ترین قیمت می‌توان آن را تهیه نمود.

کشیدن سیگار نیز در بیشتر مکان‌ها ممنوع نیست. از این جهت نوجوانان در هر جایی که بخواهند می‌توانند استعمال دخانیات انجام دهند. البته معمولاً ایجاد ممنوعیت خود می‌تواند یک عامل تحریک کننده هم به حساب آید. به همین دلیل بهتر است به جای روش اخیر و وضع ممنوعیت‌ از طریق کارهای فرهنگی مثل آموزش، کشیدن سیگار و مصرف الکل در نوجوانان را به حداقل ممکن برسانیم. برای مثال آگهی‌های تصویری کوتاه و باکیفیت در این زمینه کمک شایانی به ایجاد تصویر ذهنی حقیقی نوجوانان از سیگار و الکل می‌کنند. برای ترک کشیدن دخانیات و مصرف مشروبات الکلی والدین هم نقش موثری دارند. هدایت نوجوانان به مراکز مشاوره نوجوان و کمک گرفتن از متخصص امری ضروری به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

نوشیدن الکل و کشیدن سیگار در نوجوانان به عنوان یک پدیده شایع در نسل‌های جدید بیش از پیش قابل مشاهده است. در این مقاله به بررسی علل و ریشه‌های گرايش نوجوانان به عادات پرخطر پرداختیم. همان‌طور که بیان کردیم بخشی از این تمایل به هیجانات و احساسات آنان برمی‌گردد. این هیجانات باید در مسیر درستی تخلیه شوند. در غیر این صورت گرايش به عادات خطرناک مثل مصرف سیگار و الکل افزایش پیدا می‌کند. در راستای پیشگیری از مصرف الکل و سیگار لازم است تا از سنین کم آموزش‌های لازم در مدارس و رسانه‌های جمعی داده شوند. هم‌چنین میزان دسترس پذیری به مواد مضر و خطرناک به حداقل ممکن برسد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *