افسردگی در نوجوانان؛ علائم و راه های درمان آن

در مقاله پیش رو قصد داریم راجع به افسردگی و نشانه های آن در نوجوانان که یکی از معضلات رایج دنیای امروز به شمار می‌رود با همدیگر صحبت کنیم. اینکه بخواهید میان دردهای عادی مربوط به رشد نوجوان و افسردگی مرزی قائل شوید، همیشه خیلی آسان نیست. در سال‌های نوجوانی به دلیل شرایط ویژه‌ای که بر آن دوران حاکم است احتمال وقوع اختلالاتی نظیر افسردگی هم بالا می‌رود. طبق آمارهای فعلی معمولا از میان هر ۵ نوجوان یک نفر از آن‌ها در سنین نوجوانی از اختلال افسردگی رنج می‌برد. با این حال اگر فرزند نوجوانی دارید که این موضوع شما را نگران آینده او کرده است، برایتان خبر خوشی داریم.

خوشبختانه افسردگی در نوجوانان به کمک یک مشاور خوب و کاربلد کاملا قابل درمان است و نیازی به نگرانی نیست. افسردگی در نوجوانان مسئله‌ای فراتر از بدخلقی به شمار می‌رود. این مشکل جدی مربوط به سلامت روان ممکن است جنبه‌های مختلف زندگی یک فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. به عنوان والدین خوب در مواجهه با این مسئله باید همواره حامی فرزند خود باشید تا او بتواند به بهترین شکل ممکن از افسردگی عبور کند. افسردگی در سنین نوجوانی ممکن است با نشانه‌های خاصی همراه باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نشانه‌ها و علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان؛ نشانه ها و راه های درمان آن

از نشانه‌های افسردگی در نوجوانان خلق و خوی منفی آن‌ها است. ممکن است با این صحنه مواجه شوید که فرزند نوجوان شما به دلیل احساس ناامیدی شدید، مدام گریه می‌کند. البته همیشه اینطور نیست که فرد افسرده، لزوما غمگین به نظر بیاید. تحریک پذیری زیاد، عصبانیت و بی‌قراری نیز ممکن است از دیگر نشانه‌های افسردگی باشد. از نشانه‌های افسردگی می‌توان به وجود مشکلات فراوان در مدرسه اشاره کرد. معمولا به دلیل اینکه افسردگی انرژی فرد را می‌کاهد و تمرکز او را می‌گیرد احتمال بروز مشکلات آموزشی در مدرسه بالا است. این مسئله می‌تواند خود را به شکل افت نمره، عدم شرکت فعالانه در کلاس‌ها، ناامیدی از آینده و… نشان دهد. بسیاری از نوجوانانی که به افسردگی دچار هستند، علاقه خود را به سرگرمی‌ها و فعالیت‌های قبلی از دست می‌دهند. برای مثال اگر قبلا در تیم ورزشی خاصی فعالیت می‌کردند دیگر تمایلی به ادامه حضور در آن تیم ندارند و آن را ترک می‌کنند.

ممکن است این نوجوانان از گروه‌های دوستی سابق خود نیز خارج شوند. از نشانه‌های دیگر افسردگی فرار از خانه است. در این شرایط ممکن است ببینید که فرزند شما مدتی در این باره صحبت می‌کند یا بدون هیچ صحبتی خانه را ترک کرده و به دیگران پناه می‌برد‌‌‌. سوء مصرف الکل و مواد مخدر هم می‌تواند منجر به ایجاد اختلال افسردگی در قشر نوجوان جامعه شود. عزت نفس پایین یکی از نشانه‌های واضح افسردگی است؛ زیرا افسردگی موجب تحریک و تشدید احساسات فرد شده و به او احساسات منفی نظیر بی لیاقتی را القاء خواهد کرد. نوجوانان افسرده معمولا اعتیاد بسیار شدیدی به گوشی‌های هوشمند دارند. در واقع آن‌ها صرفا برای فرار از تنهایی و مشکلات خود آنلاین می‌شوند اما این موضوع صرفا موجب تشدید انزوای آن‌ها می‌شود. افراد افسرده با مشکلاتی در زمینه خواب و تغذیه نیز روبرو هستند (منبع).

راه‌های درمان افسردگی در نوجوانان

با وجود این که افسردگی در نوجوانان یک مسئله قابل درمان است اما نباید از ضرورت توجه زودهنگام به آن غافل شد. اگر به دنبال درمان نوجوان خود هستید، پیش از هرچیز در این مسیر از جلسات مشاوره نوجوان یا مشاوره افسردگی کمک بگیرید. سعی کنید بدون اینکه نوجوان را مورد قضاوت و انتقاد قرار دهید، به صحبت‌ها و نیازهای او گوش کنید. او باید بفهمد که شما بدون هیچ قید و شرطی همواره همراه او هستید. سعی کنید به جای واکنش‌های عجیب و غریب احساسات فرزند خود را تصدیق نمایید.

اگر در ابتدا با شما برای بیان احساسات خود راحت نیست، او را درک کنید. باید کم کم اعتمادش را به سوی خود جلب کنید. به او کمک کنید تا حضور در شبکه‌های اجتماعی را به حداقل  برساند. او را تشویق کنید که در فعالیت‌های گروهی مثل ورزش، سرگرمی و… شرکت کند. فرزندتان را برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف تشویق کنید و به وعده‌های غذایی و خواب او توجه کافی داشته باشید. سعی کنید از دارو درمانی برای فرار زودهنگام و سریع از مشکل خودداری کنید.

سخن پایانی

افسردگی در نوجوانان دارای علائم و نشانه‌هایی است که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد. با توجه به اینکه نوجوانان در سنین حساسی هستند، والدین باید به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند و در صورت مشاهده چنین علائمی حتماً برای درمان آن اقدام کنند تا مشکلات بزرگتری برای نوجوان به وجود نیاید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *