مشاوره روانشناسی شغلی و کاری

مشاوره روانشناسی شغل و کار شاخه ای از مشاوره است که به افراد در مواجه با مشکلات در شغل، تغییر شغل و یا ورود به شغل جدید کمک می کند. حیطه مشاوره کاری و شغلی در روانشناسی، سعی می کند تا با ارائه مشاوره در زمینه های مرتبط با شغل و کار، سلامت روان بالاتری را برای ادم ها ایجاد کند. در ادامه درباره کیفیت، هزینه و تعداد جلسات مشاوره شغلی و کاری صحبت می کنیم. در این حیطه از مشاوره، در خصوص مواردی از قبیل:

  • تغییر شغل
  • رفع مسائل شغلی
  • توسعه شغل و کسب و کار
  • جست و جوی شغل متناسب با فرد صحبت می شود.

مشاغل در دنیای جدید امروزی بسیار گسترده می باشند. به همین جهت لزوم ورود مشاوره و روانشناسی شغلی برای دستیابی به موفقیت ضرورت دارد.

مشاوره (روانشناسی) شغلی یا کاری چیست؟

مشاوره روانشناسی شغل و کار

موفقیت و حس رضایت در شغل باعث بهبود وضعیت روحی و در نهایت باعث افزایش سلامت روانی جامعه و افزایش کیفیت زندگی خواهد شد. انسان به صورت میانگین نیمه عمر خود را صرف کار کردن می کند. پس لازم است تکنیک هایی را برای مشاوره کاری به افراد شاغل به کار برد.

مشاوره روانشناسی شغلی و کاری، در واقع راهنمایی افراد برای انتخاب شغل مناسب با روحیه و توانایی آنها است. همچنین ارائه راهنمایی به افرادی که تمایل دارند شغل خود را تغییر دهند و یا آن را ارتقا دهند مناسب است. صحبت در مورد این مسائل باعث می شود تا افراد بیشتر به نکات ریزی در مورد شغل و شخصیت خود توجه کنند. در نهایت به موفقیت شغلی برسند.

تاثیر مشاوره شغلی در افراد چقدر موثر است؟

بسیاری از افراد در شغل خود دچار افسردگی و فرسودگی شغلی خواهند شد. بسیاری از این مسائل با مشاوره روانشناسی شغلی و کاری برطرف خواهند شد. افراد در جلسات مشاوره با مشاور خود بحث و گفت و گو می کنند و در نهایت به نتیجه گیری می رسند. قطعا مشاوره در همه جوانب زندگی بر افراد تاثیر مثبت خواهد گذاشت. در مشاوره شغلی افراد مشکلات خود را بیان می کنند. با سوالاتی که از سوی مشاور مواجه می شوند به صورت عمیق به مسائل خود فکر می کنند. انتظار و آرزوی خود را به زبان می آورند و در نهایت برای رسیدن به ثبات و آرامش شغلی چاره اندیشی می کنند. (منبع)

چه زمان به مشاوره شغلی نیاز است؟

قطعا افراد بسیاری برای پیدا کردن شغل مناسب نیاز به راهنمایی دارند. در این حالت مشاوره شغلی به افراد برای یافتن شغل مناسب کمک خواهد کرد. پیدا کردن شغل متناسب با شخصیت و روحیه افراد نیز در حیطه مشاوره و روانشناسی شغلی می باشد.

همانطور که پیشتر گفته شد افرادی که دچار افسردگی شغلی می شوند و یا از شغل خود ناراضی هستند استفاده از مشاوره بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود. افراد به دلایل مختلفی ممکن است از شغل خود ناراضی باشند. در این صورت مشاور با پیدا کردن مشکلات و راه حل های آن به افراد کمک می کنند. افرادی که دچار بحران های روحی به علت شغل خود شده اند به جلسات مشاوره نیاز دارند تا بحران روحی خود را سپری کنند.

همچنین مشاوره شغلی می‌تواند برای دسته‌ای از افراد که در ایجاد تعادل بین زندگی خصوصی و کاری دچار مشکل هستند هم کمک کننده باشد.

مشاوره شغلی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که ممکن است از جلسات مشاوره بیشترین سود را کسب کنند؛

  • افرادی که از شغل خود ناراضی هستند و نیاز به اصلاح و یا تغییر محل کار و یا شغل خود دارند.
  • افرادی که پس از مدت زمان زیادی مانند مرخصی های طولانی به شغل خود باز می گردند.
  • افرادی که در جست و جوی شغلی هستند و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
  • افرادی که دچار افسردگی شغلی شده اند و احساس می کنند در این شغل وقت خود را هدر می دهند.

مشاور شغلی کیست؟

مشاور شغلی کسی است که دارای تخصص و مهارت های آکادمیک در برخورد با مسائل روانشناسی و به طور ویژه در زمینه روانشناسی شغلی فعالیت می کند. مشاوره شغلی توسط مشاور حرفه ای صورت می گیرد که به صورت حرفه ای شرایط زندگی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ظرفیت های محیطی و محدودیت های شغلی و محیطی را در نظر خواهد گرفت. بر اساس آن راهکار های خوبی را برای رفع مسائل شغلی ارائه می دهد. مشاوران حرفه ای تست های روانشناسی را برای مراجعه کننده های خود تهیه می کنند و بر اساس آن پی به شخصیت افراد می برند. شناخت شخصیتی مراجعه کننده و شناخت ریشه ای مسائل به حل بحران کمک خواهد کرد.

عملکرد مشاوره شغلی به چه صورت است؟

مراکز زیادی مشاوران حرفه ای را برای مشاوره شغلی در اختیار دارند که با مراجعه به این مراکز می توان مسائل شغلی خود را برطرف ساخت. عملکرد مشاوران شغلی به صورت مطالعه در مورد پیشینه افراد و بررسی بستر موضوع و در نتیجه بررسی مسائل و نتیجه گیری خواهد بود.

برای کسب موفقیت در زمینه شغلی مشاوران پیشنهاد های ویژه ای را به مراجعه کنندگان ارائه می دهند. افراد با انجام هر یک از موارد زیر در هر شغلی موفق خواهند شد:

  • انجام برنامه ریزی
  • مدیریت و نظم به زمان
  • مطالعه در مورد شغل مد نظر
  • مطالعه و بررسی مشکلات شغل انتخابی
  • تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت
  • بررسی سرمایه و جذب آن در صورت لزوم
  • یادگیری مهارت های لازم در زمینه شغلی
  • بررسی قوانین مربوط به شغل مد نظر
  • شناسایی فرصت های موفقیت در شغل

مشاوره شغلی آنلاین و تلفنی در مراکز مشاوره

برای دریافت مشاوره شغلی لازم نیست به مراکز مشاوره مراجعه کرد. به دلیل مشغله های روزمرگی، بسیاری از خدمات از جمله ارائه مشاوره به صورت اینترنتی یا آنلاین و تلفنی ارائه می شوند. افرادی که نیاز به مشاوره شغلی دارند می توانند به وب سایت مراکز مراجعه کنند و به صورت آنلاین با مشاور خود در ارتباط باشند.

همچنین می توان به صورت تلفنی با برقرای تماس با شماره های تماس مندرج در وب سایت ارتباط مشاوره ای برقرار کرد. بسیاری از افراد با جلسات مشاوره ای تلفنی احساس راحتی می کنند و این مدل از ارتباط را با مشاوران خود ترجیح می دهند.

افراد به هر دلیلی که خواهان برقراری جلسه مشاوره به صورت آنلاین و یا تلفنی هستند بایستی به وب سایت مراکز معتبر مراجعه کنند و در این وب سایت ها نحوه برقراری ارتباط شرح داده شده است.

جمع بندی

مشاوره شغلی یکی از حیطه های کاری مشاوران و روانشناسان است در آن به افرادی که به هر دلیلی در شغل خود دارای مشکلاتی هستند و یا در پیدا کردن شغل مناسب موفق نبوده اند کمک خواهد کرد. بسیاری از افراد با انجام جلسات مشاوره توانسته اند مشکلات خود را حل کنند و در راه موفقیت و آرامش شغلی گام بردارند.

به همین جهت بسیاری از مراکز روانشناسی اقدام به ارائه جلسات مشاوره های شغلی کرده اند. زیرا نیاز انسان امروز به این جلسات بیش از پیش شده است. در این جلسات افراد می آموزند چگونه با مسائل برخورد کنند.

قطعا افراد بسیاری برای پیدا کردن شغل مناسب نیاز به راهنمایی دارند. در این حالت مشاوره شغلی به افراد برای یافتن شغل مناسب کمک خواهد کرد. پیدا کردن شغل متناسب با شخصیت و روحیه افراد نیز در حیطه مشاوره و روانشناسی شغلی می باشد.

کسانی که ممکن است از جلسات مشاوره بیشترین سود را کسب کنند؛

  • افرادی که از شغل خود ناراضی هستند و نیاز به اصلاح و یا تغییر محل کار و یا شغل خود دارند.
  • افرادی که پس از مدت زمان زیادی مانند مرخصی های طولانی به شغل خود باز می گردند.
  • افرادی که در جست و جوی شغلی هستند و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
  • افرادی که دچار افسردگی شغلی شده اند و احساس می کنند در این شغل وقت خود را هدر می دهند.

هزینه هر جلسه مشاوره روانشناسی شغلی و کاری بسته به مرکز مشاوره و مشاور مربوطه می‌تواند متفاوت باشد. در مهمید این هزینه از دویست هزار تومان شروع می‌شود که مبلغ مناسبی است.

تعدا جلسات این مشاوره با توجه به نیاز متقاضی و تشخیص روانشناس متفاوت است و نمی‌توان در این مورد جواب قطعی داد.

مدت زمان این جلسات معمولاً بین 45 تا 60 دقیقه است اما بسته به شرایط می‌تواند کم یا زیاد هم بشود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب