چگونه مشکل عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری را حل کنیم؟

در این مقاله به بررسی مشکل عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری می‌پردازیم. در دنیای امروز کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که قادر باشد بین زندگی شخصی و کاری خود تعادل ایجاد کند. عدم تعادل بین کار و زندگی می‌تواند آثار نامطلوبی بر روی زندگی فرد بگذارد. عدم تعادل زمانی رخ می‌دهد که فرد مرز مشخصی میان زندگی شخصی و زندگی کاری خود معین نکرده باشد. افسردگی، اضطراب، مشکلات عاطفی و… ممکن است در نتیجه این عدم تعادل برای فرد پیش بیایند. یک سری از عوامل نشانگر این هستند که فرد میان زندگی شخصی و کاری خود نمی‌تواند به تعادل برسد.

عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری چه عوارضی دارد؟

عدم تعادل بین زندگی شخصی و کاری

عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. در ادامه فرسودگی شغلی را به وضوح توضیح می‌دهیم. معمولاً افرادی که چنین تجربه‌ای دارند پس از مدتی دیگر نمی‌توانند روی کار خود تمرکز کنند و به مشکل بر می‌خورند. افراد هنگام مواجهه با فرسودگی احتمال دارد خیزش‌های عاطفی را نیز تجربه کنند. این افراد معمولاً واکنش‌های عاطفی متناقضی از خودشان نشان می‌دهند. از دست دادن انگیزه می‌تواند نشانه فرسودگی شغلی باشد. فرد در این حالت حین مواجهه با چالش‌های کاری شور و اشتیاق خود را از دست می‌دهد. فرسودگی شغلی احتمال افسردگی را بالا می‌برد و فرد را به مرحله ناامیدی می‌رساند. جالب است بدانید که عدم تعادل و فرسودگی منجر به بروز دردهای جسمی هم می‌شود. زمانی که اضطراب و استرس فرد زیاد شود، تشدید درد خود را به شکل سردرد مزمن، گردن درد، شانه درد و… آشکار می‌کند.

فرد در این شرایط باید برنامه روزانه خود را تغییر دهد و با مراقبت از خودش به مقابله با این مسئله بپردازد. معمولاً افرادی که بین زندگی شخصی و کاری خود تعادل ندارند و دچار فرسودگی می‌شوند هرگز نمی‌توانند پروژه‌های خود را سر وقت معین تمام کنند. این افراد پس از مدتی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. همیشه ترس از شکست دارند. هدف شفافی برای خودشان ندارند. گاهی کمال گرایی و اهمال کاری به صورت همزمان در آن‌ها مشاهده می‌شود. مشکل فرسودگی شغلی را با برهم زدن یکنواختی کار باید درمان کرد. در این راستا لازم است خواب کافی و استراحت مورد توجه جدی قرار گیرند. داشتن یک سرگرمی جدید نیز در این مسیر بسیار کمک کننده است.

چگونه تعادل بین زندگی خصوصی و کاری را مدیریت کنیم؟

در این قسمت راهکارهای مدیریت تعادل بین زندگی خصوصی و کاری را بررسی می‌کنیم. برای ایجاد تعادل لازم است تا پیش از هرچیز واقع بین باشید. ممکن است وقتی صحبت از تعادل می‌شود یک تصور رؤیایی از این امر در ذهن خود داشته باشید. بهتر است که کمال گرایی را کنار بگذارید. قرار نیست تعادل، همه روزه خود را نشان دهد. تعادل چیزی است که در طول زمان به دست می‌آید. ممکن است بعضی روزها لازم باشد که بیشتر بر روی کار خودتان تمرکز کنید. این در حالی است که در روزهای دیگر احتمال دارد شرایطی پیش بیاید که بتوانید اوقات بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهید. این یک نگاه واقع بینانه و دور از تعصب شدید روی بعد کاری یا خانوادگی است. از طرف دیگر یادتان باشد که شغل مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. شغل شما نباید به گونه‌ای باشد که احساس تنفر نسبت به آن داشته باشید؛ منظور ما این نیست که همه جنبه‌های شغل خود را دوست داشته باشید.

برای رفع عدم تعادل بين زندگی خصوصی و کاری، شغل شما باید به گونه‌ای باشد که هیجان به انجام رساندن آن هر روز بتواند شما را از خواب بیدار کند. یادتان نرود که سلامتی باید همیشه اولویت زندگی شما باشد. منظور ما سلامتی جسمانی، روانی و عاطفی است. اگر مشکل اضطراب و استرس دارید بهتر است هرچه سریع‌تر به کمک مشاور فردی، مشاور خانواده و یا مشاوره روانشناسی شغلی و کاری ریشه و راه درمان آن‌ را پیدا کنید. اگر هم مشکل جسمانی برایتان پیش آمده باید میزان کار خود را به تعادل برسانید. کار بیش از حد جلوی روند بهبودی شما را می‌گیرد. در صورتی که برای بالا بردن راندمان کاری خود احتیاج به تجدید قوا دارید، چند روزی را مرخصی بگیرید. در این چند روز بهتر است از وسایل الکترونیکی هم دور باشید و به مراقبه بپردازید.

نشانه‌های متعادل کردن ابعاد خصوصی و شغلی زندگی چه هستند؟

عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری اشکال و نشانه‌هایی دارد که در قسمت‌های قبلی راهکارهای پیش روی آن را معرفی کردیم. کسانی که بین زندگی خصوصی و کاری خود تعادل دارند، از وقت گذاشتن برای عزیزانشان غافل نمی‌شوند. این افراد برای زمان‌های خارج از کار خود برنامه ریزی قاطعانه‌ای دارند. افراد متعادل حد و مرزهای زندگی خصوصی و کاری را رعایت می‌کنند‌. برای مثال زمانی که از دفتر کار خود خارج می‌شوند دیگر پاسخگوی تماس‌ها و ایمیل‌ها نیستند. در واقع ساعت توقف کار مصادف با شروع وقت گذراندن با خانواده یا دوستان خواهد بود. افراد متعادل می‌دانند که چگونه اهداف قابل دسترسی را برای پیشرفت کاری خود ترسیم کنند. از این رو کمتر دچار اضطراب و استرس کاری می‌شوند. این افراد با اولویت بندی اهداف و امور کاری مهم‌ترین کارها را زمانی که دارای بالاترین سطح انرژی هستند، انجام می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در مورد مشکل عدم تعادل بین زندگی خصوصی و کاری صحبت کردیم. این مسئله از جمله مسائلی است که می‌تواند باعث آسیب به خود فرد و خانواده و نزدیکانش بشود. به همین دلیل لازم است تا حتماً جدی گرفته شود و برای حل آن اقدام شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *