اختلال وسواس فکری در نوجوانان و راه های درمان آن

در مقاله پیش رو به بررسی اختلال وسواس فکری در نوجوانان می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید و با این اختلال بیشتر آشنا شوید. نوجوانی یکی از دوره‌های چالش برانگیز زندگی است. به همین جهت هم بروز اختلالات مختلف و آشفتگی‌ها چیز عجیبی نیست. یکی از اختلالاتی که ممکن است دامن گیر نوجوانان شود، اختلال وسواس فکری است. این اختلال روانی اغلب والدین را به شدت نگران می‌کند. معمولا اختلال وسواس فکری در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی نوجوان، بروز و ظهور پیدا می‌کند‌. طبق آمارها حدود ۲۵ درصد موارد هم در سنین ۱۴ سالگی اتفاق می‌افتند. این اختلال روانی همان‌طور که از اسم آن پیداست، تشکیل شده از افکار وسواسی و رفتارهای اجباری است‌. وسواس فکری خود را به صورت افکار تکراری، تصاویر ذهنی یا تمایلات ناخواسته و مزاحم نشان می‌دهد. افراد مبتلا معمولا بمباران افکار ناخواسته می‌شوند و تمرکز خود را به سادگی از دست می‌دهند.

وسواس فکری در نوجوانان اگر مورد غفلت واقع شود، ممکن است که میزان آن تشدید شده و باعث شود که نوجوان در شرایط حادتری قرار گیرد. وسواس به معنی افکار تکرار شونده است و این افکار تکرار شونده می‌توانند منجر به اضطراب فرد شوند. مبتلایان به وسواس فکری از چگونگی اتفاق افتادن چیزها ایده‌های خاصی در ذهن دارند. از میکروب و آلودگی می‌ترسند. نگران مریض شدن یا فوت کردن مردم هستند‌. مدام نگران این هستند که مبادا اتفاق بدی رخ دهد. افکار، امیال یا تصاویر جنسی مزاحمی در ذهن آن‌ها جریان دارد. این افراد برای اینکه از سطح استرس خود بکاهند، رفتارهای وسواسی انجام می‌دهند. رفتارهای وسواسی به هیچ عنوان کمک کننده نیستند. این رفتارها در بهترین حالت تسکین موقت فرد را با خود به همراه دارند‌. در صورت مشاهده چنین مواردی توصیه این است که حتماً برای درمان آن اقدام شود و از توصیه‌ها و نکات گفته شده توسط در جلسات مشاوره نوجوان بهره گرفته شود.

علائم رایج وسواس فکری در نوجوانان

اختلال وسواس فکری در افراد نوجوان

اختلال وسواس فکری در نوجوانان با یک سری علائم مشترک همراه است که به اختصار آن‌ها را توضیح می‌دهیم. کسانی که وسواس فکری دارند یک سری اجبارهای رایج را در زندگی خود پیاده می‌کنند. برای مثال همه چیز را بیش از حد مورد شست و شو یا تمیز کردن قرار می‌دهند. به طور مرتب چیزها را طبق یک نظم خاص چینش می‌کنند. مدام شک دارند که در را قفل یا اجاق گاز را خاموش کرده‌اند یا خیر. کارها را بارها و بارها تکرار می‌کنند تا زمانی که از نظرشان به درستی آن‌ها را انجام دهند. زمانی می‌توان علائم فوق را دال بر وسواس فکری نوجوان دانست که این رفتارها روند طبیعی زندگی او را مختل کنند.

از این رو اگر کسی عادت به تمیزی دارد، صرفا به دلیل این عادت نمی‌توان او را دچار اختلال وسواس فکری تلقی کرد. اختلال وسواس فکری در نوجوانان زندگی عادی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. هم‌چنین می‌تواند به صورت همزمان با اختلالات روانی دیگری هم همراه باشد. معمولا کسانی که‌ دچار وسواس فکری هستند، دچار افسردگی هم می‌شوند. هم‌چنین سایر اختلالات نظیر اختلالات دو قطبی نیز در برخی از مبتلایان گزارش شده است. از دیگر مواردی که ممکن است همزمان با وسواس فکری تجربه شود، مصرف مواد مخدر است. این مسئله می‌تواند بسیار خطرآفرین و غیرقابل جبران باشد. سایر اختلالات نظیر کم اشتهایی یا بی اشتهایی، اختلالات اضطرابی، انزوای اجتماعی، اختلال هراس و… نیز امکان دارد به طور همزمان با وسواس فکری تجربه شوند.

نحوه مواجه شدن با وسواس فکری در نوجوانان

نحوه مواجه شدن با وسواس فکری در نوجوانان اهمیت زیادی دارد. اگر علائم این اختلال زندگی فرزند شما را مختل کرده، بهتر است که وارد عمل شوید و با او صحبت کنید. به او بگویید نگران رفتارهایی هستید که مشاهده کرده‌اید‌. این اطمینان را برایش ایجاد کنید که می‌خواهید در کنار او باشید و به او گوش دهید. اگر با مقاومت یا انکار او مواجه شدید، جای نگرانی نیست. ممکن است فرزند شما از اینکه احساسات و افکار واقعی خود را توضیح دهد، احساس شرمساری کند. به جهت اینکه احساسات او را تشدید نکنید، از قضاوت کردن فرزند خود دوری کنید. برای اینکه اوضاع را به درستی کنترل کنید، حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید و از مشاوره‌های او در برخورد با نوجوان خود استفاده کنید. در صورت تشخیص قطعی این اختلال، حتما درمان فرزند خود را شروع نمایید. اگر به این اختلال بی‌توجه باشید، در طول زمان نشانه‌های آن تشدید می‌شوند و شرایط به مراتب بدتری برای نوجوان به وجود خواهد آمد.

کلام آخر

اختلال وسواس فکری در نوجوانان نیاز به توجه و درمان دارد. با این وجود این اختلال نشانه ضعف نیست و نوجوان می‌تواند با نیروی اراده خود و به کمک متخصص آن را رفع نماید. پس جای نگرانی نیست و فقط باید هر چه زودتر روند درمان را شروع کرد. در مسیر درمان، حضور والدین و حمایت آن‌ها به شدت مهم است. نوجوان باید اطمینان یابد که والدینش تحت هر شرایطی بدون اینکه قضاوتش کنند، با او همراه هستند. برای آرامش و مدیریت استرس فرزند خود می‌توانید با او تمرینات یوگا انجام دهید و از تکنیک‌های رفع استرس کمک بگیرید. در طول درمان حتی اگر نتایج قابل توجهی را در ابتدا مشاهده نکردید، ناامید نشوید و احساس خود را به فرزندتان نشان ندهید.

اگر شما نظر یا تجربه ای برای درمان این موضوع دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

برای درمان اختلال وسواس فکری در نوجوانان می‌توانید از مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره مهمید کمک بگیرید. جهت رزرو وقت مشاوره آنلاین یا حضوری از لینک زیر استفاده کنید:

Loader image

5/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *