مشکل حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان؛ نحوه برخورد و رفتار با آن

یکی معضلاتی که والدین با آن مواجه هستند حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان است. نوجوانان در سن و سالی قرار دارند که گاهی تمایلات عجیبی نسبت به سرکشی از دیگران، مخصوصا والدین خود نشان می‌دهند. به همین جهت هم والدین به شدت در این دوران نگران تربیت فرزندان خود و آینده آن‌ها هستند. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد و رفتار با نوجوانان حرف گوش نکن اشاره کنیم؛ هم‌چنین دلایل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. برای آگاهی بیشتر از این موضوع تا انتها همراه ما باشید.

حساسیت‌ های رفتار با نوجوانان حرف گوش نکن

نحوه برخورد و رفتار با حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان

یکی از مشکلاتی که موجب حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان می‌شود، لحن تند والدین است. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که نوجوانان در این سن حساسیت زیادی نسبت به رفتارهای شما دارند. تا حد ممکن باید به گونه‌ای رفتار کنید که شما را از خودشان جدا و بیگانه ندانند. سعی کنید به عنوان والدین مدام فرزندان خود را مورد تخریب و تنبیه قرار ندهید. اگر فرزند شما خطایی می‌کند او را دائما سرزنش نکنید. اگر این کار را به کرات انجام دهید دیگر حتی تنبیهتان نیز برای آنان ارزشی نخواهد داشت و تبدیل به عادت می‌شود. اگر حتی قصد تنبیه فرزند خود را هم دارید باید گزیده عمل کنید و در زمان درستی این کار را انجام دهید.

نحوه برخورد با نوجوانان حرف گوش نکن

مسلما مشکل حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان نیز راه حل‌هایی دارد. به عنوان والدین باید به فرزندان نوجوان خود این حس را بدهید که دوست آن‌ها هستید نه دشمن آنان. سعی کنید فرزندتان را مورد قضاوت قرار ندهید. این کارها باعث دوری او از شما و تمایلش به رفتارهای سرکشانه می‌شود. اعتماد فرزندتان را نسبت به خودتان جلب کنید. اجازه دهید همان‌طور که با دوستان خود راحت است، در کنار شما هم همین حس را داشته باشد. نوجوانان معمولا توصیه‌های دوستان خود را جدی می‌گیرند؛ بنابراین اگر والدین را هم دوست خود بدانند، به حرف آن‌ها گوش خواهند کرد. البته اعتمادسازی یک شبه انجام نمی‌شود و باید در این مسیر صبور باشید و بر خود کنترل داشته باشید.

اگر می‌خواهید فرزندتان از شما حرف شنوی داشته باشد، باید الگوی خوبی برای او باشید. در صورتی که در زندگی و روابط خود فرد شکست خورده و پرخاشگری هستید، نباید از فرزندتان انتظار داشته باشید که مطیع شما باشد. نوجوانان به حرف ها و توصیه های کسی گوش می‌سپارند که شخصیت و قدرت او را تحسین کنند. تلاش کنید شما آن کسی باشید که نوجوان می‌خواهد در آینده شبیه به او باشد. اگر مشکلی برای نوجوان به وجود آمد، سعی کنید بهترین راه حل‌های ممکن را پیدا کنید و با او در میان بگذارید. این کار را باید جایگزین قضاوت کردن و تخریب او نمایید. اگر نوجوان به قدرت حل مسئله شما پی ببرد، برای حرف‌ها و توصیه‌هایتان نیز ارزش بیشتری قائل می‌شود‌.

چند ایده برای حل مشکل حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان

در این قسمت ایده‌هایی را به منظور حل مشکل حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان مطرح می‌کنیم. راهکارهایی که تاکنون اشاره کردیم و ایده‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، همگی پیش شرط رابطه خوب والدین و نوجوان هستند. بنابراین اگر فکر می‌کنید تمام کارهای لازم را انجام داده اید اما نتیجه‌ای نگرفته اید، حتما به یک روانشناس خوب برای مشاوره مراجعه کنید. زیرا ممکن است نوجوان شما دارای اختلالاتی باشد که نیاز به بررسی و درمان دارد. به ادامه بحث خود برمی‌گردیم.

سعی کنید برای ارتباط بهتر با فرزند خود علایق او را دریابید. او را به تفریح مورد علاقه‌اش دعوت کنید و در این تفریح همراه او باشید. اگر در خانواده تصمیم مهمی می‌خواهید بگیرید، حتما فرزند نوجوان خود را در این تصمیم گیری دخالت دهید. نوجوانان در این سنین دوست دارند که مهم باشند. نیازی نیست این تصمیمات خیلی جدی باشند. حتی می‌توانید در مورد انتخاب مقصد یک سفر خانوادگی او را دخالت دهید و به حرف او گوش دهید. اگر سوالی از شما می‌پرسد که فکر می‌کنید مناسب سن او نیست، به جای وحشت زدگی یا تندخو شدن بهترین پاسخ ممکن را با مشورت مشاور به او بدهید.

نتیجه گیری

در این نوشتار سعی داشتیم با زبانی ساده به بررسی نحوه برخورد و رفتار با مشکل حرف گوش نکردن بیش از حد نوجوانان بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم نوجوانان در این سن و سال نسبت به رفتارهایی که بزرگتر‌‌ها و والدین با آن‌ها دارند حساس هستند. آن‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل والدین خود باشند. اگر والدین در پی سلطه گری باشند، رابطه بین آن‌ها و فرزندشان خراب می‌شود‌. فرزند نوجوان نیز برای مقابله، به سرکشی بیش از حد روی می‌آورد. به همین جهت باید در راستای بهبود رابطه با فرزند خود نهایت تلاشتان را بکنید؛ گاهی هم این سرکشی ناشی از برخی اختلالات است که نیاز به بررسی و تشخیص روانشناس دارد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *