چگونه مشکل و اختلاف با خانواده همسر را حل کنیم؟

مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) از جمله مسائل شایعی می‌باشد که از دیرباز تا کنون زندگی زوج‌های بسیاری را تحت تاثیر خودش قرار داده است. این اختلافات و روابط خانوادگی ناپایدار ممکن است ناشی از علل و ریشه‌‌های مختلفی باشند. اگر زوج‌ها مشکلات و اختلافات خانوادگی را حل نکنند ممکن است زندگی مشترک خود را به مرز نابودی بکشانند. وجود مشکلات و اختلاف با خانواده همسر فقط مختص کشور ما نیست. در بسیاری از نقاط جهان وضع به همین شکل است. البته بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات خانوادگی پس از ازدواج، افراد قبل از آغاز یک رابطه جدی به این مسائل فکر کنند. اگر نمی‌توانند با خانواده طرف مقابل سازش کنند، بهتر است وارد مقوله ازدواج نشوند و آن رابطه را اصلا شروع نکنند. در این مقاله در مورد علل و راهکارهای این موضوع به طور کامل صحبت شده است. برای آگاهی از آن‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

علل مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها و اختلاف با خانواده همسرچیست؟

مشکلات با خانواده همسر

علل مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) از تنوع زیادی برخوردار است. چندین مورد را در این قسمت از بحث مورد بررسی قرار می‌دهیم. اختلاف با اقوام همسر گاهی به دوران پیش از ازدواج بر می‌گردد. بسیاری از خانواده‌ها ممکن است برای فرزند خود شخص دیگری را به عنوان مورد ازدواج در نظر گرفته باشند و با این حال فرزند آن‌ها انتخاب مستقل و متفاوتی انجام دهد. در این شرایط معمولا خانواده نسبت به ورود فرد جدید در زندگی خود و فرزندشان مقاومت دارند، رفتارهای نادرستی نشان می‌دهند و همین موضوع موجب ریشه دوانیدن اختلافات عمیق مابین آن‌ها خواهد شد. بهتر است افراد برای آشتی و از بین رفتن کدورت‌ها پیش قدم شوند تا در آینده با مشکلات جدی در زندگی زناشویی روبرو نشوند. بی احترامی به خانواده همسر نیز می‌تواند منجر به بروز اختلافات شدید شود‌.

اگر زوج‌ها یاد بگیرند که به خانواده همسر مثل خانواده خودشان احترام بگذارند و به آنان عشق بورزند بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد. البته این ادای احترام نمی‌تواند یک طرفه باشد و طبیعتا کافی نیست. دخالت کردن در زندگی زوج‌ها موجب اختلاف می‌شود. باید به حریم شخصی زندگی دیگران احترام گذاشت و به جای دخالت، آن‌ها را راهنمایی کرد تا درست‌ترین تصمیم را بگیرند. برخی از افراد ممکن است با خانواده همسر خود در یک خانه، آپارتمان یا محله زندگی کنند. این شرایط به شدت می‌تواند زمینه ساز بی‌احترامی، شکستن حد و مرزها و در نهایت اختلافات جدی شود. بنابراین در عین اینکه باید رابطه خوب و صمیمانه‌ای با خانواده همسر داشت، لازم است تا برای حفظ حریم شخصی فاصله متعادلی نیز رعایت شود.

نقش اختلافات فرهنگی در مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) چیست؟

اختلافات فرهنگی در بروز مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) نقش موثری دارند. ممکن است خانواده زن و شوهر در دو بافت فرهنگی کاملاً مجزا از همدیگر رشد کرده باشند. معمولاً این موضوع زمانی دیده می‌شود که دو نفر از دو شهر یا استان مختلف با یکدیگر ازدواج کنند. البته طبیعی است که همیشه چنین ازدواج‌هایی قرار نیست منجر به بروز اختلافات شوند. اگر زوج‌ها و خانواده‌های آن‌ها بدانند که چگونه رفتار درستی با همدیگر داشته باشند، می‌توانند یک ارتباط خوب را با هم تجربه کنند.

بنابراین صحبت ما از شرایط خاصی است که در آن مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها بروز پیدا می‌کنند. در برخی از بافت‌های فرهنگی، خانواده‌ها دید کاملاً سنتی به مقوله ازدواج دارند. برخی از آن‌ها با نگاه سخت گیرانه نسبت به زنان و دختران، آزادی آنان برای زندگی مستقل، دارا بودن شغل و حقوق قانونی را نمی‌پذیرند. بنابراین زمانی که عروس خانواده آن‌ها در پی هر کدام از موارد گفته شده باشد، با او به مخالفت جدی و بحث و مشاجره می‌پردازند. به دلیل چنین مشکلاتی است که پیشنهاد می‌شود افراد با کسانی ازدواج کنند که از نظر فرهنگی خودشان و خانواده‌‌هایشان به همدیگر نزدیک باشند.

راهکارهای حل اختلافات خانوادگی با اقوام همسر چیست؟

برای حل مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) راه هایی وجود دارند که می‌توانند اوضاع حاکم را بهبود ببخشند. خانواده در زندگی هر کس اهمیت زیادی دارد و نمی‌توانید طرف مقابل خود را از خانواده‌اش دور کنید. باید به دنبال راهکارهای متعادل‌تری باشید تا خودتان هم آرامش بیشتری را تجربه کنید. سعی کنید در تعاملاتی که با خانواده همسر خود دارید محترمانه و مهربانانه رفتار کنید. برای حل اختلاف با خانواده همسر کنترل خشم را یاد بگیرید و در موقعیت‌های حساس نحوه رفتار درست را بدانید. اگر نتوانید خودتان را کنترل کنید، فقط شرایط را بدتر می‌کنید و کینه‌های عمیق‌تری از همدیگر به دل می‌گیرید.

سعی کنید برای حل مشکلات خانواده با دیگر فامیل‌ها (اقوام همسر) از همسر خود کمک بگیرید تا رابطه میان شما و خانواده‌اش را بهبود بخشد. باید در عین حال که بی چون و چرا تسلیم نمی‌شوید، انعطاف پذیری خود را هم حفظ کنید. بخشش را فراموش نکنید و سعی کنید در این مسیر پیش قدم باشید. فراموش نکنید که شما تمام این کارها را برای حفظ رابطه خوب میان خودتان و همسرتان انجام می‌دهید. اگر در این مسیر نیاز به کمک و راهنمایی بیشتر دارید، حتما از مشاوره خانواده کمک بگیرید. استفاده کردن از تجربیات یک فرد متخصص می‌تواند تا حد زیادی از اشتباهات شما جلوگیری کند و شما را به بهترین نتیجه ممکن برساند.

سخن پایانی

بروز مشکلات خانواده با دیگر فامیل ها (اقوام همسر) موضوعی است که ممکن است برای هر زوجی پیش بیاید.  در این شرایط بهتر است که حتماً برای حل این موضوع اقدام شود و از اختلافات بیشتر جلوگیری شود. در صورت لزوم برای حل مشکلات و اختلافات با خانواده همسر مراجعه به مشاور توصیه می‌شود.

4/5 (1 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *