بحران شکل گیری هویت در نوجوانان

پدیده اختلال شکل گیری هویت در نوجوانان یکی از بحران‌هایی است که تعداد قابل توجهی از افراد در سنین نوجوانی با آن مواجه می‌شوند. به دلیل اهمیت موضوع در این مقاله به بررسی اختلال هویت در نوجوانان و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت. بحران هویت را می‌توان نوعی بی ثباتی موقتی دانست که از دوران نوجوانی آغاز می‌شود. دقیقا این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد باید نقش خودش را در جامعه کشف کند و وارد مرحله بزرگسالی شود. حتما همه ما در طول زندگی خود با این پرسش که من چه کسی هستم؟، مواجه شده ایم. همه‌ی ما انسان‌ها در جامعه نقش‌های مختلفی را بازی می‌کنیم. در واقع ایفاء هر کدام از این نقش‌ها باعث می‌شود تا هویت خود را بهتر بشناسیم و آن را پیدا کنیم. نقش‌های مختلف در جامعه و روابط بین فردی ما با دیگران مواردی هستند که به کشف هویت واقعی ما کمک می‌کنند.

شناسایی بحران هویت در نوجوانان

اختلال شکل گیری هویت در نوجوانان

در راستای بحث اختلال هویت در نوجوانان باید گفت زمانی که فرد از نقشی وارد نقش دیگری می‌شود در حقیقت هویت او هم تغییر پیدا می‌کند. این تغییر موقت با قرارگیری در شرایط جدید ممکن است برای نوجوانان ایجاد اضطراب و سردرگمی کند. در سنین نوجوانی فرد شروع به ترک هویت خود به عنوان دانش آموز می‌کند و وارد نقش‌های جدیدی در جامعه می‌شود. اریک اریکسون کسی است که مسئله بحران هویت را در نظریه مراحل رشد خود توصیف نموده است. او معتقد است که شکل گیری هویت همواره از دوره کودکی فرد آغاز می‌شود. در طول مسیر رشد، فرد باید قبل از اینکه وارد مرحله بعدی شود هر بحران دیگری مثل اعتماد و استقلال را حل کند. هویت مستقل را به طور کلی می‌توان مجموعه‌ای از هویت‌های متوالی زندگی یک فرد دانست. این هویت‌های مختلف تحت تاثیر سال‌های کودکی، روابط ما با دیگران و حتی رفتارهای والدین قرار دارند.

مخاطرات بحران هویت در نوجوانان

اختلال هویت در نوجوانان اگر مورد توجه کافی واقع نشود، ممکن است مخاطراتی را برای فرد در پی داشته باشد. مسلما شما هم افرادی را دیده‌اید که حتی در سنین بزرگسالی هنوز نمی‌دانند که واقعا از زندگی چه چیزی می‌خواهند. برخی دیگر از افراد هستند که از کشف نقش‌ها و تجربه‌های جدید بیم دارند. به همین جهت هم همیشه مطیع دیگران هستند. این افراد زندگی خود را به تصمیمات دیگران می‌سپارند. با این حال داشتن یک هویت مستقل و کشف شده ضروری است. هر فردی باید پاسخ مشخصی به پرسش من کیستم داشته باشد. این پاسخ نیز باید از طریق یک گذار سالم به دست بیاید. نداشتن هویت می‌تواند منجر به گیجی و افسردگی یک فرد شود. اگر این هویت از یک گذار سالم شکل نگیرد، نوجوان ممکن است به دنبال هویت منفی یا کاذب برود. حتی بسیاری از نوجوانان در این شرایط به بزهکاری و رفتارهای خطرناک روی می‌آورند. این بزهکاری خود می‌تواند نتیجه حل ناموفق بحران هویت در سنین نوجوانی باشد.

درمان اختلال هویت

اختلال هویت در نوجوانان با اینکه یک مسئله نگران کننده به نظر می‌رسد، اما قابل درمان است. برای اینکه این مشکل حل شود بهتر است که فرد در جلسات مشاوره نوجوان شرکت کند. داشتن یک حامی در مسیر پیدایش و کشف هویت بسیار تاثیرگذار است. نوجوان باید بداند که ارزش‌های زندگی او چیست و چگونه می‌تواند به این ارزش‌ها پایبند بماند. والدین تاثیر بسزایی در پیدا کردن هویت نوجوان دارند؛ بنابراین باید به دور از هر گونه قضاوت و بدرفتاری اعتماد فرزند خود را جلب کنند.

نوجوان باید والدین را حامی خود بداند تا بتواند عقاید و باورهایش را بدون ترس با آن‌ها در میان بگذارد. یکی از بهترین راه‌های کشف هویت واقعی این است که فرد بفهمد چه چیزهایی در زندگی او را خوشحال می‌کنند. البته که منظور ما شادی‌های موقتی نیست. این شادی ممکن است با به عهده گرفتن مسئولیت انجام یک کار داوطلبانه یا حین انجام ورزش یا فعالیت خاصی در زندگی فرد معنا پیدا کند. والدین نوجوان باید توجه داشته باشند که هیچوقت اهداف خودشان را در زندگی به فرزند خود تحمیل نکنند؛ زیرا او یک فرد مستقل با هویتی مستقل است که طراحی زندگی خود را بر عهده دارد.

سخن پایانی:

اختلال هویت مشکلی است که به طور معمول در سنین نوجوانی برای افراد رخ می‌دهد؛ به طوری که در این سنین افراد به دنبال پیدا کردن هویت خود و دلیل اصلی زندگی‌شان می‌گردند. در چنین شرایطی لازم است تا حتماً افراد به مشاور و متخصص مراجعه کنند و این موضع را به طور ریشه‌ای حل کنند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *