روان درمانگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در دنیای امروز عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا با افزایش چشمگیر مشکلات روانی مواجه شویم. فشارهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی، کاری و مشکلات فرهنگی موجب ایجاد معضلات متعددی برای گروه‌های سنی مختلف شده‌اند. مشکلات و اختلالات روانی در صورتی که درمان نشوند می‌توانند وضعیت حادتری را در طول زمان برای فرد ایجاد کنند. به همین جهت اهمیت مراجعه به یک فرد متخصص جهت رفع مشکلات و اختلالات روانی ضرورت دارد. یکی از بهترین کسانی که می‌تواند در این مسیر به فرد کمک کند، روان‌ درمانگر است. در ادامه قصد داریم مطالبی را در خصوص اینکه روان درمانگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد بیان کنیم‌. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با نحوه درمان افراد توسط روان درمانگران و مشاوره مشکلات روانی بیشتر آشنا شوید‌.

یک روان درمانگر برای درمان مشکلات عاطفی و بیماری‌های روانی افراد از گفتار درمانی و… استفاده می‌کند. او تجربه مشاوره با زوج‌ها، گروه‌های مختلف و خانواده‌ها را دارد. در واقع روان درمانگران از طریق گفت و گو ناآرامی‌های عاطفی، آسیب‌ها یا بیماری‌های روانی را بهبود می‌بخشند. آن‌ها به افراد کمک می‌کنند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند و زندگی بهتر و سالم‌تری را تجربه کنند. به کمک روان درمانی تغییرات مثبتی در مغز و بدن فرد به وجود می‌آیند و احساسات و رفتار او بهبود پیدا می‌کنند؛ بنابراین روان درمانی برای مشکلات مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روان درمانی در چه شرایطی مورد نیاز است؟ (چه زمانی باید به روان درمانگر مراجعه شود؟)

روان درمانگر کیست؟

یکی از معضلات روز جامعه ما مشکلات روابط عاطفی در میان نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان است. از دیگر مسائلی که این روزها افراد زیادی درگیر آن هستند، فشارهای ناشی از کار است. این فشارها همواره موجب ایجاد تنش و استرس در افراد می‌شوند. گاهی اوقات موقعیت‌ها و شرایطی به صورت ناگهانی پیش می‌آیند که زندگی شخص را دچار تحولات اساسی می‌کنند. این تحولات همیشه مثبت نیستند. در موارد زیادی افراد آمادگی مواجه شدن با این تحولات را ندارند و به همین دلیل دچار انواع فشارها و مشکلات روانی می‌شوند. در مواردی ممکن است خود فرد یا یکی از اعضای خانواده او ناگهان دچار بیماری سختی شوند.روبرو شدن با این شرایط بسیاری از افراد را در معرض آسیب‌های روانی شدید قرار می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که بیشتر برای دختران و زنان به وجود می‌آید، اختلالات و آسیب‌های روانی بعد از سوء استفاده یا تجاوزهای جنسی است. این افراد پس از تجربه تلخ تعرض و تجاوز یا سوء استفاده، به شدت آسیب پذیر می‌شوند. اگر در چنین شرایطی نسبت به درمان خود اقدام نکنند، احتمال تکرار سوء استفاده‌های قبلی وجود دارد. مشکلات خواب، مشکلات جنسی و انواع اختلالات به کمک روان درمانی حل می‌شوند. برای درمان اختلالات اضطرابی، اعتیادها، اختلالات شخصیتی، اشتهایی، خلقی و… نیز باید به روان درمانگران مراجعه نمود.

روان درمانگر از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

اگر در شرایط روحی خوبی نیستید، روان درمانگر می‌تواند به بهبود شرایط شما کمک کند. این فرد بعد از اینکه مشکلات و اختلالات روحی و روانی شما را شناسایی کرد، راهکارهایی را جهت مهار این افکار و احساسات مخرب ارائه خواهد کرد.‌ برای حل مشکل، روان درمانگران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. روش‌های درمان ممکن است به شکل فردی یا گروهی باشند. در روش فردی فقط خود درمانگر و فرد مراجع حضور دارند، اما در شیوه گروه درمانی افراد دارای تجربیات، مشکلات و احساسات متشابه نیز حضور دارند. در واقع به اشتراک گذاشتن تجربیات مشابه توسط این افراد کمک زیادی به پیشرفت روند درمانی خواهد کرد.‌ در صورتی که نیاز باشد اعضای خانواده فرد مبتلا به اختلالات روانی هم در مسیر درمان با او همراه می‌شوند؛ به این روش، خانواده درمانی می‌گویند. روان درمانگران در زمینه روابط بین فردی نیز جلسات زوج درمانی تشکیل می‌دهند.

تفاوت میان روان درمانی و مشاوره چیست؟

روان درمانگر کیست

روان درمانی و مشاوره در عین حال که هم پوشانی‌هایی دارند، تفاوت‌هایی هم دارند. معمولاً، مشاوره بیشتر در مواردی که محدود به یک یا چند جلسه هستند انجام می‌شود‌؛ اما طول دوره روان درمانی بیشتر است و ممکن است حتی سال‌ها زمان بخواهد. در جلسات مشاوره یک موضوع مشخص دنبال می‌شود اما در روان درمانی دامنه موضوعات تحت بررسی و درمان گسترده‌تر است. مطلب مشاوره روانکاوی به طور دقیق‌تر و کامل‌تر به بیان ویژگی‌های روان درمانگر (روانکاو) پرداخته است که بازدید از آن می‌تواند آگاهی بیشتری در این مورد به شما بدهد.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره کردیم بهترین راه برای درمان مشکلات روانی، مراجعه به روان درمانگر و شرکت در جلسات مشاوره مشکلات روانی است. این متخصصان برای درمان افراد از رویکرد‌های درمانی مختلف مثل درمان شناختی-رفتاری، رفتار درمانی، درمان بین فردی، درمان حمایتی، گروه درمانی و… استفاده می‌کنند‌. در جلسات مربوط به روان درمانی مهارت‌های بین فردی افراد افزایش پیدا می‌کنند. فرد پس از چند جلسه کار کردن روی خود می‌تواند خشم و استرس شدیدش را کنترل کند، مهارت‌های کلامی و غیر کلامی شخص بهبود پیدا می‌کنند، او عادات جدید را جایگزین عادات قدیمی خود می‌کند و کم کم با گام‌های کوچک به درمان و بهبودی کامل نزدیک می‌شود. در این نوشتار سعی کردیم در خصوص حل مشکلات و آسیب‌های روانی توسط روان درمانگران اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم و امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشند.

برای گرفتن وقت مشاوره آنلاین یا حضوری از متخصصان ما در مهمید می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

مطالب مرتبط

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که تراپیست با درمانگر چه فرقی دارد؛ مطلب زیر تفاوت بین تراپیست و درمانگر را بیان کرده و وظایف تراپیست را هم به خوبی توضیح داده است.

Loader image

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *