اختلال یا بیماری روان تنی| علائم، انواع و درمان روانتنی

اختلال و بیماری روان تنی یا سایکوسوماتیک سری بیماری هایی است که منشأ آن‌ها روح و روان انسان ها است. در این صورت حتی مصرف دارو برای درمان این بیماری ها افاقه نمی کند. مثلاً ممکن است سردرد و کمر درد شما ناشی از ذهن و روان ناآرام بیمار باشد. توضیح دادن علائم این بیماری ها به اطرافیان و یا پزشک برای بیمار کار سختی است. در این صورت درصد اینکه درمان بیماری اشتباه و غیر حرفه ای صورت می گیرد زیاد است. اما در صورتی که پزشک حاذق باشد و فرد در تعریف علائم خود دقت داشته باشد می توان به ریشه بیماری رسید. در این بخش درباره علایم، انواع و درمان اختلال روانتنی صحبت می کنیم

سایکوسوماتیک یا بیماری های روان تنی چیست؟

بیماری های روان تنی

بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های روان تنی که سلامت افراد را نشانه می گیرند ریشه در ناراحتی های روحی و روانی فرد دارند که در قسمت مغزی و درونی آن‌ها ایجاد می شوند. میگرن، دیابت، افسردگی، سرطان و … معمولاً نشانه هایی است که بدن برای آنچه که در ذهن می گذرد از خود بروز می دهد. همیشه روان انسان در بروز انواع و اقسام بیماری ها سرمنشأ اصلی بوده است. شاید شوک اصلی، آماری باشد که نشان می دهد 70 درصد از بیماری های مردم ناشی از ذهن نا آرام و روح و روان ناراحت آن‌ها است.

اختلالات و یا بیماری ها و آسیب هایی که مردم به آن دچار می شوند ممکن است ژنتیکی باشند. همچنین ممکن است بر اثر یک اتفاق یا بر اثر هر چیز دیگری اتفاق بیفتد. اما قطعاً روح و روان انسان است که به آن پر و بال می دهند و عوامل بیماری ها تشدید می شوند. حتی قدرت ذهن در درمان بیماری ها آن‌قدر موثر است که بیشتر از آن به عنوان معجزه یاد می کنیم. در واقع اختلال سایکوسوماتیک نشانه یک بیماری است که بدن از خود نشان می دهد و کل جسم فرد را در بر می گیرد. این اختلال تحت تأثیر ذهن به وجود خواهد آمد.

چگونه اختلال یا بیماری روانتنی تحت فرمان ذهن، به وجود می آیند؟

به طور مثال فردی که به دیابت دچار می شود همیشه عوامل وراثتی در اولویت قرار می گیرند. اما بیماری های روانتنی همانند بسیاری از بیماری ها با عوامل روانی تشدید می شوند. علل روانی مانند ویتامینی است که به این بیماری داده می شوند تا رشد کنند.

اختلال یا بیماری های روانتنی به همین صورت به وجود خواهند آمد. ناراحتی ها روحی تغذیه ای است که برای انواع و اقسام بیماری ها داده می شوند تا به صورت کامل رشد کنند و اثرات خود را در بدن تشدید کنند. تپش قلب، استفراغ، استرس، رنگ پریدگی و در نهایت ضربه های روحی نشانه های ابتدای بیماری های روان تنی می‌باشند.

علائم بیماری های روان تنی

با وجود تعریفی که در خصوص بیماری های روان تنی ارائه شد شاید بدانید که علائم این بیماری ها تقریباً واحد می‌باشند. نشانه های این بیماری در فرد مبتلا به بیماری های روان تنی عبارتند از:

  • مشکلات در خواب شبانه
  • حافظه او به خوبی کار نمی کند و ساده ترین چیزها را فراموش می کند.
  • خستگی زود هنگام و عدم توانایی در انجام کاره‌های روزمره مانند همیشه
  • افسردگی و داشتن استرس
  • مشکلات جسمانی متفاوت که ممکن است در فردی به شکل سردرد و در فرد دیگر به صورت کمر درد ظاهر شود.
  • احساس نفخ و بیماری های گوارشی
  • ترش کردن معده و درد در این ناحیه
  • ریزش مو
  • اختلال در عادت ماهانه برای خانم‌ها
  • درد در ناحیه گردن
  • مشکلات پوستی
  • اختلالات جنسی
  • فشار خون
  • و …

بسیاری از افراد در زمان مراجعه به پزشک از خستگی و انرژی که خیلی زود از دست می دهند شکایت می کنند. آن‌ها احساس بدی از اینکه به طور کامل نمی توانند درد خود را بیان کنند دارند. در این صورت پزشک ماهر او را به روانپزشک و یا روانشناس بالینی ارجاع خواهد داد.

انواع بیماری های روان تنی یا اختلالات سایکوسوماتیک

اختلال سایکوماتیک و یا بیماری های روان تنی در شکل های مختلفی در افراد ظاهر می شوند. این علائم بسته به نوع دلیل آن به موارد زیر تقسیم می شوند:

  1. اختلال هیپوکندریا
    دردهای کوچکی که در افراد احساس بروز بیماری سخت و لاعلاج را ایجاد می کند. در صورتی که نشانه‌ای از بیماری سخت در این افراد وجود ندارد.
  2. اختلال تبدیلی
    به صورت دردهای شدید و مزمن در افراد نشان داده می شود. این دردها بر اثر فشار های روحی به وجود می آیند و کاهش و افزایش درد به کاهش و افزایش فشار های روحی مربوط می شود.
  3. اختلال جسمانی سازی
    زمانی که پزشک هیچ دلیل فیزیولوژیکی برای بیماری پیدا نکند به مطالعه روان شناختی بیمار می پردازد. هیچ معاینه و آزمایشی دلیل بیماری افراد را مشخص نخواهند کرد؛ اما دلیل آن قطعاً روان نا آرام فرد و ابتلا به اختلال سایکوسوماتیک خواهد بود.
  4. اختلال سایبرکندریا
    این اختلال نوعی تلقین است به صورتی که فرد علائمی را در بدن خود می بیند و به خود تلقین می کند که فلان بیماری را دارد. در نتیجه فرد دچار استرس و افسردگی می شود و در نهایت دچار بیماری خواهد شد.

چه کسانی بیشتر به بیماری های روان تنی مبتلا می شوند؟

معمولاً افراد در سن جوانی و اوایل میان‌سالی به بیماری های روان تنی مبتلا می شوند. ژنتیک و سابقه یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری ها است. ممکن است اعضای یک خانواده در زمان های پر تنش یک شکل خاصی مانند گردن درد و یا معده درد داشته باشند. این بیماری یک بیماری خانوادگی نیست بلکه آن‌ها به دلیل ژنتیک به بیماری های روان تنی مبتلا هستند. افراد بین 20 تا 40 سال بیشتر به این اختلال مبتلا می شوند. حتی در کودکان نیز ممکن است این بیماری دیده شود.

نا آرامی ها، شلوغی های بیش از اندازه، پریدن از خواب و یا پرخاشگری ها ممکن است دلایلی برای وجود این بیماری در کودک باشند. در نتیجه لازم است برای رفتار های غیر طبیعی کودکان خود حساسیت نشان داد و به روانشناس مراجعه کرد.

از اصلی ترین روش هایی که می تواند باعث بهبود و درمان این بیماری ها شود، مراجعه به روانشناس و روانپزشک است. روانپزشک شرایط بیماری را بررسی می کند (حتی امکان دارد که تجویز دارو هم انجام دهد) و طی دوره زمانی، علایم و اثرات بیماری روان تنی را در فرد کاهش می دهد. یکی از انواع جلسات مشاوره که می‌تواند به فرد دچار این بیماری کمک کند مشاوره روانکاوی است که مقاله بسیار کامل و کابردی در مورد آن در سایت مهمید وجود دارد.

جمع بندی

بیماری های روان تنی بیماری‌هایی هستند که منشأ آن‌ها از روح و ذهن انسان هاست و به شکل های متفاوتی خود را بر جسم آن‌ها نشان خواهند داد. در صورت درگیری یک فرد با بیماری روان تنی توصیه این است که حتماً مراجعه به مشاور صورت بگیرد تا این بیماری سریع‌تر در افراد درمان شود.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *