ضمیر (ذهن) ناخود آگاه

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی را راجع به ضمیر یا ذهن ناخود آگاه با شما در میان بگذاریم. ضمیر ناخود آگاه (ناهشیار) شما دارای نیروی قدرتمندی است که تشکیل دهنده‌ی ۹۵ درصد قدرت مغز شما می‌باشد. در واقع تمام چیزهایی که برای عملکرد صحیح بدن خود به آن‌ها نیاز دارید، توسط ضمیر ناخود آگاه کنترل می‌شوند. پس خیلی مهم است که بدانید چگونه آن را کنترل، تقویت و برنامه‌ریزی کنید.

برای اطلاع از موارد فوق در ادامه با ما همراه باشید.

ذهن (ضمیر) ناخود آگاه چیست؟

ضمیر ناخود آگاه (ناهشیار)

وقتی به ضمیر ناخود آگاه فکر کنید، می‌بینید که شبیه به یک موجود عجیب و غریب است. ضمیر ناخود آگاه شما می‌تواند تمام کارهایی که تا به امروز در زندگی خود انجام داده اید را به خاطر بیاورد. ۵ درصد باقی‌مانده از ذهن شما مربوط به بخش خودآگاه است. هدف از این ذهن یا ضمیر خودآگاه، تعامل و ارتباط با دنیای فیزیکی است. با وجود مواردی که ذکر کردیم امکان کنترل ذهن ناخود آگاه وجود دارد‌. با رسیدن به آگاهی و همگام شدن با آن می‌توانید زندگی را تحت کنترل خود قرار دهید. در حقیقت برای داشتن یک زندگی هدفمند و موفق باید ضمیر ناخودآگاه و ذهن خودآگاه را با یکدیگر هم مسیر و هماهنگ ساخت. در ادامه قصد داریم نکاتی را مطرح کنیم که بتوانید دوباره کنترل زندگی خود را در دست بگیرید.

بهترین راه ارتباط با ذهن ناخود آگاه

برای ارتباط با ذهن ناخود آگاه یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد مدیتیشن و مراقبه است. نیازی نیست که خود را درگیر کلیشه‌های تجاری این موضوع کنید. فقط ۱۰ دقیقه در روز، تمرین خالی کردن ذهن از افکار مزاحم را انجام دهید. این کار فواید زیادی برای بهبود عملکرد ذهن و سلامتی شما خواهد داشت. در واقع مدیتیشن را می‌توان نوعی ورزش برای سلامتی روح دانست. یکی از بهترین زمان‌های انجام مدیتیشن هم پس از بیداری است‌‌. با انجام یک مدیتیشن ساده ذهن شما آماده انجام فعالیت‌های روزانه خواهد شد.

توسعه مهارت‌های نوشتاری برای بهره‌مند‌ی از ضمیر ناخودآگاه

ممکن است در نگاه اول رابطه بین نوشتن و ارتباط با ذهن ناخودآگاه انتزاعی به نظر برسد. اما یکی از راه‌های مناسب برای بهره‌مندی از ضمیر ناخودآگاه نوشتن است. ذهن یا ضمیر ناخودآگاه ما اطلاعات زیادی را جذب می‌کند؛ بنابراین نقش مهمی در آن چه که می‌نویسیم خواهد داشت. نوشتن به شما کمک می‌کند تا متوجه احساسات و افکار خود شوید. از مهارت نوشتن به کمک ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. ممکن است اهدافی در ذهن خود داشته باشید که گاهی به آن‌ها فکر می‌کنید. اما فکر کردن کافی نیست و باید دست به کار شوید. اولین قدم هم تعیین و نوشتن اهداف به صورت دقیق است. با این کار ذهن یا ضمیر ناخودآگاه نیز به شما کمک می‌کند تا قدم‌های لازم را برای رسیدن به اهداف خود بردارید.

علاوه بر موارد فوق، مراجعه به مشاوره روانکاوی هم می‌تواند به شما در برقراری ارتباط موثر با ذهن ناخود آگاه کمک کند و راه‌های بیشتری پیش روی شما بگذارد. مهمید مطلب مفیدی در رابطه با مشاوره روانکاوی دارد که می‌توانید با مراجعه به آن اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

یکپارچگی ذهن ناخودآگاه و خودآگاه

اگر می‌خواهید ذهن ناخودآگاه و خودآگاه خود را با همدیگر هماهنگ و یکپارچه کنید باید نظم خاصی در زندگیتان به وجود بیاورید. این موضوع جای بحث زیادی دارد. اما ما ساده‌ترین و کوتاه‌ترین موارد را مورد اشاره قرار می‌دهیم. برای رسیدن به یکپارچگی ذهن لازم است که مراقبت از خودتان را در اولویت قرار دهید. مراقبت از خودتان یعنی یک رژیم غذایی سالم را در برنامه زندگی خود قرار دهید. به صورت منظم ورزش کنید. هر روز به میزان کافی آب بنوشید. لیست کارهای روزانه خود را به صورت منظم و با تعهد انجام دهید. به نوعی می‌توان گفت که با سوخت رسانی کافی و مراقبت از بدن خود، ذهن شما در بیشترین هماهنگی و یکپارچگی قرار خواهد گرفت. در این حالت بهترین موقعیت را برای عملی کردن رویاهای خود خواهید داشت.

داشتن یک افق دید روشن

لازم است افق دید روشنی داشته باشید تا بتوانید کنترل زندگی شخصی خود را به دست بگیرید. باید تصویر روشن و واضحی از چیزی که در زندگی خودتان می‌خواهید، داشته باشید. اگر ندانید به کجا قرار است بروید، به بی‌راهه کشیده خواهید شد. در صورتی که این تصویر روشن را نداشته باشید، در زندگی سردرگم و پریشان خواهید شد. ذهن ناخودآگاه شما هم بر اساس آن‌چه از شما تاکنون دریافت کرده، زندگیتان را کنترل می‌کند. کم کم اراده خود را برای انجام امور از دست می‌دهید و ناتوان خواهید شد. اگر می‌بینید چیزی را می‌خواهید و ذهن در مقابل آن مقاومت می‌کند، یعنی عادت‌های شما باعث به وجود آمدن باوری خلاف اهداف شما شده‌اند.

سخن پایانی

سعی کردیم نکاتی را برای هماهنگی ذهن (ضمیر)ناخودآگاه و خودآگاه بیان کنیم‌ تا از قدرت بی‌نظیری برای رسیدن به اهدافتان بهره‌مند شوید. سعی کنید از قدم‌های کوچک شروع کنید تا به تغییرات بزرگی در طول زمان برسید. بدین منظور بهتر است اطرافتان را از افراد هم‌سو و هم‌فکر با خودتان پر کنید‌. یادتان نرود که در نهایت شبیه کسانی که بیشترین اوقات عمر خود را با آن‌ها سپری می‌کنید خواهید شد. بنابراین در انتخاب کسانی که با آن‌ها معاشرت می‌کنید دقت کافی داشته باشید. سعی کنید وابستگی‌های مادی خود را کنار بگذارید و متعهد به تغییرات مثبت در زندگی خود باشید. مقاومت‌های ذهن خود را آنالیز کنید و با ایجاد عادت‌های تازه در برنامه روزمره خود باورهای جدیدی را بسازید. در نهایت اجازه ندهید ترس‌های دیگران بر زندگی شما اثر سوء بگذارند و ذهن خودتان را کنترل کنید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *