نورو فیدبک یا بازخورد عصبی چیست

نورو فیدبک چیست؟ نوروفيدبک نوعی بیوفیدبک است که به کمک آن می توان از طریق ثبت امواج EEG و دادن بازخورد عصبی به بیمار در او، خود تنظیمی را ایجاد کرد. در نهایت آن را به مغز آموزش داد.

کاربردهای موثر نوروفیدبک یا بازخورد درمانی چیست؟

نورو فیدبک چیست
نورو فیدبک چیست

آیا می دانید کاربردهای موثر نورو فیدبک چیست؟ نورو فيدبک یکی از ابزارهای مدرن و پیشرفته و همچنین نوعی درمان مکمل است که جهت بهبود و درمان اختلالات روان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی از این نوع درمان برای سنجش و ارزیابی فعالیت‌ های عصبی که در مغز روی می دهند، استفاده می شود. لازم به ذکر است که این درمان به وسیله صدا و یا تصویر به فرد منتقل می شود. به نحوی که فرد بعد از دریافت آن تغییرات مثبتی را در امواج مغز خود احساس می کند.

نحوه انجام نوروفیدبک یا بازخورد عصبی

نورو فیدبک چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟ برای انجام نورو فیدبک از الکترود یا حسگر استفاده می شود. حسگر های به کار گرفته شده بر روی پوست سر بیمار قرار داده می شوند و به کمک آن ها فعالیت الکتریکی مغز بیمار به شکل امواج مغزی ثبت می‌ شوند. سپس امواج ثبت شده را به شکل یک فیلم شبیه سازی شده و یا یک بازی کامپیوتری در اختیار بیمار قرار می دهند.

نورو فیدبک چیست؟ در مرحله بعد از نورو فیدبک، بیمار را بر روی صندلی نشانده و حسگر ها را به سر او وصل می کنند. در این حالت بیمار به صفحه مانیتور نگاه می کند و کنترل و هدایت پخش فیلم و یا بازی کامپیوتری را به کمک امواج مغزی خود انجام می دهد. به این شکل بیمار از شرایط نامطلوبی که در مغزش وجود دارد آگاه می شود و سعی می کند که این وضعیت را اصلاح کند. پی بردن شخص بیمار به وجود شرایط نامناسب مغز به وسیله پیشرفت یا توقف بازی، از دست دادن امتیاز، گرفتن پاداش و ایجاد تغییراتی در صدا یا پخش فیلم میسر می شود.

نکته: متخصصان و پزشکانی که در خصوص انجام نورو فیدبک فعالیت و مطالعه می کنند سن مناسب برای انجام آن را سن ۵ تا ۶ سال می دانند. همچنین این نوع درمان را می توان در مورد کودکان مبتلا به بیش فعالی در دوران دبستان مورد استفاده قرار داد.

چه نوع بیماری هایی به کمک این روش قابل درمان هستند؟

پیش تر دانستیم که نورو فيدبک‌ چیست. این درمان یک روش مکمل در جهت درمان‌ روان شناختی و دارویی است. در نتیجه می توان از آن در رفع اختلالات ذیل استفاده کرد.

  • جلوگیری از مصرف بیش از اندازه مواد یا به عبارتی جلوگیری از سوء مصرف مواد.
  • رفع اختلالات آزار دهنده مانند اضطراب های شدید بعد از وقوع حادثه و یا اتفاقی ناگوار.
  • درمان معضل نبود و یا کمبود توجه.
  • کمک به درمان ناتوانی های مربوط به آموزش و یادگیری.
  • درمان افسردگی.
  • کمک به مدیریت استرس و اختلال های اضطرابی در مواقع ضروری.
  • درمان میگرن.
  • درمان اختلالات خواب

نکات مهم در خصوص درمان به کمک نوروفیدبک یا بازخورد عصبی چیست؟

نورو فیدبک چیست؟ نکات و موارد بسیاری وجود دارند که لازم است در درمان به کمک نورو فید بک به آن ها توجه کرد و آن ها را مورد توجه قرار داد. اولین نکته آن است که بیمار باید اگاه باشد که این روش درمانی زمانی موثر است که با درمان های دیگر تلفیق شود. همچنین باید دانست که این نوع درمان مانند سایر روش های درمانی قادر به درمان صد در صدی نیست. با این حال تا حد قابل توجهی می تواند در رفع بیماری موثر باشد. نکته مهم دیگر آن است که جهت کسب نتیجه بهتر و ماندگار تر باید دوره درمان تکمیل شود.

عوامل تاثیر گذار بر کسب نتیجه از نوروفید بک چیست؟

  • نوع بیماری
  • شدت بیماری
  • زمان اقدام در جهت درمان با این روش
  • میزان تخصص و دانش پزشک

اهمیت تکمیل دروه درمان

تکمیل دوره درمان به کمک نورو فید بک، برای اخذ نتیجه ای مطلوب، لازم و ضروری است. زیرا عدم تکمیل دوره درمان باعث عود علائم و نشانه‌های بیماری می شود. همچنین به پایان بردن دوره کامل سبب می شود تا مغز به صورت خودکار بیماری را تشخیص داده و برای درمان آن عمل کند. لازم به ذکر است که به پایان بردن دوره درمان به عوامل مختلفی از جمله همراهی خانواده، راهنمایی های درمانگر و ایجاد حس اعتماد به نفس در بیمار بستگی دارد.

عوارض و خطرات استفاده از نوروفیدبک چیست؟

بدترین و ناامید کننده ترین حالت در درمان بیماری به کمک نورو فید بک حالتی است که این روش قادر به درمان بیماری نباشد. همچنین قادر به ایجاد تغییر در امواج مغز نباشد. در غیر این صورت تا به امروز استفاده از این درمان هیچ گونه خطری برای بیماران به دنبال نداشته است. نکته جالب توجه در مورد تاثیر این روش درمانی آن است که در صورت مصرف دارویی خاص از سوی بیمار در زمان استفاده از این روش باعث تاثیر مثبت و بیشتر دارو می شود.

روش‌های یادگیری تغییر امواج مغز این نوع روش درمانی

یادگیری تغییر امواج مغز به کمک نورو فيدبک به ۳ روش کاملا موثر انجام می شود که عبارتند از:

  • یادگیری نیمه هوشیار:

نورو فیدبک چیست؟ در این نوع یادگیری مغز بیمار به صورت ارادی و غیر خودکار به شناخت بهتر و بیشتری از خود دست می یابد. درنتیجه به تدریج تغییرات مثبتی با هدف حفظ میزان مطلوبی از امواج در مغز ایجاد می شود. همچنین بیمار بدون آن که به صورت آگاهانه تغییری را احساس کند تنها صدا را می شنود.

  • یادگیری هوشیار:

یادگیری هوشیار نوعی از یاد گیری مغز به وسیله این نوع درمان است که ارتباطی کاملا آگاهانه میان تغییرات به وجود آمده در نشانه‎ های هدف و احساس درونی فرد ایجاد می کند.

  • رشد مشخصه های بارز انعطاف‌ پذیری در مسیر‌های عصبی مغزی:

در این روش یادگیری هرچه میزان تمرین مغز جهت دست یابی به حالت مطلوب بیشتر باشد در کنترل امواج مغزی مهارت بیشتری کسب کرده و بهتر عمل می کند.

کلام پایانی

برای دست یابی به نتیجه ای مناسب در خصوص استفاده از نورو فیدبک لازم است ابتدا در مورد کسب نتیجه از آن به شناختی منطقی رسید. همچنین دوره درمان را بر اساس تشخیص پزشک به طور کامل به پایان رساند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *