مشاوره بیش فعالی؛ اختلال کمبود یا نقص تمرکز و توجه

از نتایج بیش فعالی یا adhd، اختلال کمبود یا نقص تمرکز و توجه است. معمولا کودکانی که بیش فعالی دارند، با نقص تمرکز و توجه روبرو هستند. این اختلال باید در همان سنین پایین بررسی شود. ما در این بخش، مشاوره بیش فعالی را به عنوان راه حلی فوق العاده برای رفع و درمان اختلال تمرکز و توجه معرفی می کنیم. (اما قبل از آن انواع اختلال بیش فعالی و مواردی که نیاز است بدانید رابررسی می کنیم)

یکی از اختلالات شایع در میان کودکان که نیاز به درمان دارد بیش فعالی است. مشاوره اختلال نقص تمرکز و توجه، برای کنترل و درمان این اختلال تا جایی ضرورت دارد که در صورت عدم توجه به آن ممکن است آثار مخرب تری را در آینده فرزندانمان ببینیم. علائم بیش فعالی در کودکان در سنین قبل از شش سالگی و قبل از ورود به مدرسه در آن دیده می شود. متاسفانه حدود ده درصد از کودکان به این اختلال دچار می شوند که بیشتر آنها پسر هستند. تشخیص وجود بیش فعالی یا اختلال تمرکز و توجه، بر اساس علائم و معیار هایی است که توسط پزشکان تایید شده اند. بنابراین در صورتی که کودکان این علائم را از خود بروز می دهند باید هر چه سریع تر به مشاوره بیش فعالی مراجعه کرد. به این ترتیب درمان این اختلال هر چه زودتر شروع می شود.

انواع اختلال بیش فعالی (کمبود یا نقص تمرکز و توجه)

مشاوره بیش فعالی؛ اختلال نقص تمرکز

اختلال بیش فعالی به سه دسته تقسیم می شود. در مشاوره بیش فعالی با در نظر گرفتن نوع اختلال مراحل درمان آن نیز انجام می شود. هر یک از انواع این اختلال علائم خاصی دارند که درمان نیز تبعا تحت تاثیر این علائم متفاوت خواهد بود. در بیش فعالی نوع اول کودک تمرکز بر روی مسائل را از دست داده است و نمی تواند بر روی موضوعات مختلف تمرکز کند.

در اختلال بیش فعالی نوع دوم کودک بسیار پر تحرک و شلوغ است. به این صورت این کودک هم نمی تواند به مسائل های مختلف تمرکز نشان دهد. همچنین بسیار پرتحرک و پر جنب و جوش است. در فرزند اول خانواده و در پسران سه تا پنج سال و البته دبستانی ها این نوع بیش فعالی شایع تر از نوع اول می باشد.

اختلال بیش فعالی نوع سوم که در کودکان از سه سالگی به بعد علائم آن نمایان می شود. معمولا شیرخوارانی که دست و پای خود را زیاد تکان می دهند. همچنین کمتر می خوابند، کمتر از کودک عادی شیر و غذا می خورند و البته زیاد گریه می کنند در سن سه سالگی به بیش فعالی نوع سوم مبتلا می شوند. همچنین همه علائم در شیرخواری را با خود دارند.

عوامل تشدید کننده اختلال بیش فعالی

در صورتی که برای درمان اختلال بیش فعالی کودکان به مراکز مشاوره مراجعه شود ابتدا قبل از هر اقدامی عوامل تشدید کننده و یا موثر شناسایی می شوند. مشاوره بیش فعالی یا همان نقص تمرکز و توجه، با این روند اقدام به درمان کودکان بیش فعال می کند. کودک بیش فعال باید از عوامل زیر دور باشد و یا مادر از برخی عادات پرهیز کند. این عوامل به قرار ذیل می باشند.

  • مسمومیت با سرب در اثر آلودگی هوا و اتومبیل ها
  • مصرف الکل و سیگار توسط مادر باردار
  • مصرف غذا های آماده با افزودنی های مصنوعی و رنگ دهنده های خوراکی

نحوه تشخیص بیش فعالی در کودکان

با کمک مشاوره بیش فعالی یا مشاوره تشخیص اختلال کمبود یا نقص تمرکز و توجه، وجود یا عدم وجود این اختلال در کودک شناسایی می شود. اما عموما از سن سه سالگی به بعد کودک به این اختلال دچار می شود. اما در زمان شیرخواری کودک نیز می توان بیش فعالی کودک را تشخیص داد. همانطور که گفته شد گریه های غیر معمول کودک، تحرک زیاد دست و پاها، نخوردن غذا و خوابیدن های کم نشان از بیش فعالی نوزاد دارند. البته تنها وجود این عوامل کافی نیست. در جلسات مشاوره بیش فعالی، مشاور و یا متخصص 6 ماه کودک را تحت نظر خواهد گرفت. این کار برای اطمینان از وجود اختلال ضروری است. به طور کلی کودکان قبل از 7 سالگی به بیش فعالی دچار می شوند. در صورتی که این اختلال درمان نشود کودک به صورت کامل در تحصیلات، خانواده و روابط اجتماعی دچار مشکل می شود. علاوه بر این مشکل، مسائل و مشکلات دیگری هم ممکن است برای کودک پیش بیاید و آینده او را تحت تأثیر قرار دهد که در صفحه مشاوره کودک در سایت مهمید به آن‌ها پرداخته شده است.

درمان بیش فعالی در مشاوره بیش فعالی

بیش فعالی اختلالی رایج است که بسیاری از کودکان به آن دچار می شوند. اما خب این اختلال روانی همانند تمام اختلالات دیگر از طریق مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی قابل درمان می باشد. مشاوره بیش فعالی به صورت حرفه ای نوع اختلال را در رفتار کودک تشخیص داده و در نتیجه اقدام مناسب برای درمان شروع می شود. والدینی که کودکان بیش فعال دارند ممکن است بسیار خسته شوند و از نقص توجه و تمرکز فرزندشان نارحت باشند.

کودکان توانایی کافی برای انجام برنامه و تکالیف خود را ندارند و بر کیفیت زندگی خانواده نیز تاثیر می گذارند. اما خبر خوب این است که در مراکز مشاوره ای درمان کودکان بیش فعال به صورت کامل انجام می شود؛ علائم را در کودک کاهش می دهند و سبک زندگی جدیدی به او و خانواده اش می دهند.

عوارض و خطرات بیش فعالی کودکان/ مشاوره بیش فعالی

بسیاری از مشکلات درسی در سن کودکی و نوجوانی و مشکلاتی که برای آنها در محیط مدرسه به وجود خواهند آمد ناشی از بیش فعالی درمان نشده آنها در کودکی می باشد. نوجوان و جوان هایی که در خانواده خوب و نسبتا مرفه بزرگ شده اند اما شرور و یا دزد می شوند معمولا به خاطر بیش فعالی درمان نشده آن‌ها می باشد.

به همین دلیل درمان از طریق مشاوره بیش فعالی و توجه به این اختلال از سوی والدین و اقدام مناسب آنها بسیار مهم و ضروری می باشد. بسیاری از این کودکان که تحت درمان قرار نمی گیرند در آینده انسان های افسرده می شوند و آینده ای درخشان برای این کودکان نیز تصور نخواهد شد. برای آینده کودک و همچنین آرامش خود والدین، بایستی پدر و مادر ها در صورت مشاهده این رفتارها و بیش فعالی در کودک خود خیلی سریع اقدام به درمان آن کنند.

بیش فعالی

جمع بندی

مشاوره بیش فعالی یا اختلال کمبود و نقص تمرکز یا توجه، از جلسات مشاوره روانشناسی است که مربوط به کودکان و اختلالی است که به آن دچار شده اند. در جلسات مشاوره بیش فعالی ابتدا از کودک ارزیابی اولیه صورت می گیرد. از طریق آزمون های شناختی وجود یا عدم وجود بیماری در این کودکان تایید یا رد خواهد شد. از کودک تست های هوشی و تخصصی مربوط به بیش فعالی گرفته می شود؛ سپس مشاوران متخصص این تست ها را بررسی کرده و در نهایت برنامه درمانی کودک شروع خواهد شد.

مطالب مرتبط

تشخیص به موقع بیش فعالی کودکان می‌تواند شرایط بهتری را برای درمان آن‌ها فراهم کند. تست تشخیص اختلال بییش فعالی می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب