تغذیه سالم و اصولی برای رشد کودکان

قصد داریم در این نوشتار نکاتی را در خصوص خوراک و تغذیه مناسب برای رشد کودک با یکدیگر بررسی کنیم. همان‌طور که واضح است آن چه کودکان در سال‌های اولیه زندگی خود می‌خورند و می‌نوشند تا حد زیادی بر سلامت آن‌ها در آینده اثرگذار است. عادات عمومی غذایی معمولا در طی سال‌های اولیه زندگی شکل می‌گیرند. به همین جهت به عنوان والدینی دغدغه مند بهتر است فرزندان خود را تشویق به خوردن غذاهای مقوی نمایید.

تغذیه سالم و اصولی برای کودکان

تغذیه سالم کودکان

کودکان نیاز به یک رژیم متعادل و سالم غذایی دارند. برنامه خوراک و تغذیه مناسب کودک باید حاوی مواد غذایی از هر گروه غذایی خاص باشد. در واقع برای تامین سلامت جسمانی فرزندان دریافت طیف وسیعی از مواد مغذی ضرورت دارد. البته این نکته را مد نظر قرار دهید که اشتهای کودکان با توجه به سن، میزان فعالیتی که دارند و جهش رشد آن‌ها متفاوت است. به همین جهت باید حجم مواد غذایی مناسبی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. از لقمه‌های کوچک شروع کنید و اگر کودک تمایل داشت غذای بیشتری به او بدهید.

برای تغذیه مناسب کودک مصرف پروتئین را فراموش نکنید.

اگر می‌خواهید برنامه‌ای جهت خوراک و تغذیه مناسب کودک بچینید، پروتئین را فراموش نکنید. سعی کنید در طول روز حداقل یک یا دو مورد از غذاهای پروتئینی را به فرزند خود بدهید. زیرا رشد کودکان وابسته به پروتئین و آهن است. لوبیا، حبوبات و عدس را می‌توان جایگزین‌های مناسبی برای گوشت به شمار آورد. زیرا این مواد علاوه بر اینکه از چربی پایینی برخوردارند، دارای فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری نیز هستند. آجیل نیز می‌تواند یک منبع پروتئینی مناسب محسوب شود.

البته حواستان باشد که برای اجرای برنامه تغذیه مناسب کودک برخی از آجیل‌ها مثل بادام زمینی نباید به کودکان پایین سن ۵ سال داده شوند. زیرا در این شرایط احتمال خفگی کودکان وجود دارد. توصیه می‌کنیم که هفته‌ای دو بار سعی کنید مصرف ماهی را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید. یکی دیگر از جایگزین‌هایی که معمولا به جای گوشت قرمز پیشنهاد می‌شود تخم مرغ است. تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین است که تهیه آن برای تمامی اقشار جامعه امکان پذیر است. تخم مرغ را به شیوه‌ای که فرزندتان دوست دارد برای او طبخ کنید.

لبنیات و نشاسته؛ دو عضو برنامه خوراک و تغذیه مناسب کودک

به منظور تهیه برنامه خوراک و تغذیه مناسب کودک مصرف لبنیات را جدی بگیرید. لبنیات با دارا بودن کلسیم کافی موجب می‌شود تا کودکان استخوان‌های قوی داشته باشند. هم‌چنین با مصرف لبنیات شرایط عملکرد عصب و عضله آن‌ها به خوبی فراهم می‌شود. در کنار سایر منابع غذایی، باید به مصرف نشاسته هم توجه کافی شود. سیب زمینی، نان، برنج و ماکارونی بهترین منابع تأمین نشاسته برای بدن کودک هستند. با دریافت مواد نشاسته‌ای کودک انرژی لازم جهت انجام فعالیت‌های روزمره خود را پیدا خواهد کرد. غذاهای نشاسته‌ای با داشتن فیبر، ویتامین و مواد معدنی به روند رشد کودک کمک می‌کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی نمودیم در خصوص برنامه خوراک و تغذیه مناسب برای رشد کودک نکات لازم را مطرح کنیم. برای رشد و سلامتی کودک خود تهیه یک برنامه غذایی سالم و اصولی ضروری است. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می‌توانید از یک مشاور تغذیه یا مشاور کودک کمک بگیرید. سعی کنید در برنامه غذایی کودک خود مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات را جای دهید. از میان وعده‌های مفید مثل کرفس، کره بادام زمینی، پنیر سبوس دار و… استفاده کنید. حتی‌الامکان از گوشت‌های بدون چربی استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید. می‌توانید روش‌های بهتری را برای طبخ غذا به کار گیرید.

یکی از راه‌های سالم کبابی کردن مواد غذایی است. از این طریق دیگر چربی اضافی وارد بدن کودک شما نخواهد شد. سعی کنید غذاهای مفید را به شکلی طبخ کنید که کودک جذب آن‌ها شود. برای مثال ایده‌هایی در اینترنت وجود دارند که برای طراحی کردن غذا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این کار علاقه کودک شما را به غذا افزایش می‌دهد. به موازات مصرف غذاهای سالم، غذاهای فست فودی را کم کم از برنامه غذایی خود و کودکتان حذف کنید. مصرف تنقلاتی مثل انواع شیرینی، کیک، کلوچه، آبنبات، چیپس و… را محدود کنید. نیازی نیست که به یکباره تمامی این مواد را از سفره کودک خود حذف نمایید. یادتان باشد که ایجاد عادات غذایی سالم نیاز به زمان کافی دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب