چگونه باید با حس استقلال طلبی در نوجوانان رفتار کرد؟

در این نوشتار به بررسی اهمیت حس استقلال طلبی در نوجوانان می‌پردازیم‌. رسیدن به استقلال بخش مهمی از سفر فرد به دوران بزرگسالی است‌. نوجوانان برای مستقل شدن همواره نیازمند عشق، حمایت و احترام هستند. نوجوانان با شور و حال این دوره از زندگی خود باید چیزهای جدید را امتحان کنند و مسئولیت پذیر شوند. این موضوع همراهی اطرافیان و به ویژه خانواده فرد را می‌طلبد. برای اینکه نوجوان به استقلال برسد، باید از جانب خانواده و اطرافیان خود مورد احترام قرار گیرد. والدین به جای اینکه نوجوان را قضاوت کنند، باید حامی او باشند. آن‌ها لازم است به فرزندان فضای کافی جهت پیدا کردن خودشان را بدهند. فقط در این صورت است که نوجوانان می‌توانند استقلال را تجربه کنند. شاید بهتر باشد در ابتدای صحبت، راجع به مفهوم استقلال بیشتر توضیح دهیم.

زمانی می‌توان یک فرد را مستقل تلقی کرد که مسئولیت کارهایش را بپذیرد و به اطرافیانش وابستگی نداشته باشد. یک فرد مستقل این توانایی را دارد که قاطعانه در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیم‌گیری کند و ارزش‌ها و باورهای مخصوصی برای خود داشته باشد. ممکن است در مورد این باورها میان والدین و فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، که امری طبیعی است. زیرا نوجوان و والدین از نسل‌های متفاوتی هستند که هر کدام می‌توانند باورهای مخصوص به خود را داشته باشند. نحوه رفتار والدین در چنین شرایطی بسیار مهم است. آن‌ها نباید سعی کنند تا عقاید و باورهای خود را به فرزندشان تحمیل کنند. این کار سد راه استقلال است و قدرت تصمیم گیری مستقل را از نوجوان خواهد گرفت. در این مقاله به طور کامل موضوع استقلال در نوجوانان بررسی شده و توصیه هایی به والدین در مورد حس استقلال طلبی در نوجوانان شده است. در ادامه با ماه همراه باشید.

راه‌های ایجاد استقلال در نوجوانان

استقلال طلبی در نوجوانان

ایجاد استقلال در نوجوانان به طرق مختلفی امکان پذیر است که در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم. ایجاد استقلال در نوجوانان به یکباره اتفاق نخواهد افتاد. والدینی که می‌خواهند فرزندان مستقلی داشته باشند، باید از کودکی مراقب رفتارهایی که با فرزند خود دارند، باشند. استقلال بدون وجود عزت نفس شکل نمی‌گیرد. عزت نفس هم از زمان تولد تا بزرگسالی در طول زمان شکل می‌گیرد. اگر والدین از دوران کودکی به فرزندان خود عشق و احترام بورزند، احساس لیاقت را در آن‌ها به وجود می‌آورند. اگر والدین بخواهند از دوران کودکی، زندگی کودک را پر از تنبیه و قانون کنند و او را سرزنش نمایند، عزت نفسی برای این فرد باقی نخواهد ماند. متاسفانه ضعف عزت نفس به سادگی قابل درمان نیست.

بسیاری از افراد حتی این موضوع را انکار کرده و با یک نقاب پوشالی خود را با شخصیت دیگری نشان می‌دهند. اگر بین ایده‌ها و باورهای والدین و فرزندان تفاوت وجود دارد، راهش گفت و گو و بحث مسالمت آمیز است. البته طبیعی است که والدین باید یک سری قوانین و حد و مرزهایی را در خانه تعیین کنند‌. این قوانین و حد و مرزها باید در زمینه‌های مختلف رفتاری، ارتباطی، روابط اجتماعی و… باشند. از این طریق نوجوانان هم با محدودیت‌ها و انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود آشنا می‌شوند. برای مستقل شدن فرزندان باید به آن‌ها مهارت تصمیم گیری را آموخت. یک نوجوان مستقل به راحتی می‌تواند نه بگوید و خود را گرفتار چیزی که به آن علاقه‌ای ندارد، نخواهد کرد. والدین لازم است تا فرصت کسب استقلال و رسیدن به خودکفایی را در اختیار نوجوانان قرار دهند. به نوجوانان اجازه دهند تا بتوانند استعدادهایشان را کشف کنند‌ و در مسیر درست تحصیلی و شغلی گام بردارند.

به منظور اطلاع از راه‌های ایجاد استقلال در نوجوانان مطلب مشاوره نوجوان می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.

اهمیت استقلال در نوجوانان

استقلال در نوجوانان، علی‌الخصوص استقلال مالی واجد اهمیت زیادی است. نوجوانان باید به درک درستی از ارزش پول برسند و فکر نکنند که یک منبع نامحدود در اختیارشان قرار دارد. اگر فرزندی درگیر کنکور و مدرسه است و تمایلی به کارهای پاره وقت ندارد، جای اشکال گرفتن بر او نیست. برای اينکه نوجوان مدیریت پول را یاد بگیرد، بهتر است پول توجیبی هر ماه با مبلغ مشخصی به صورت یکجا به او داده شود. این کار باعث می‌شود تا نوجوان یاد بگیرد که تا آخر ماه باید به گونه‌ای خرج کند که متناسب با میزان پول توجیبی او باشد.

برای کسب استقلال در نوجوانان می‌توان فرزندان را به دوره‌های مهارت آموزی فرستاد تا در کنار درسشان، حرفه‌ای را هم یاد بگیرند. کسب درآمد از سنین پایین علی‌الخصوص دوران نوجوانی باعث می‌شود تا آینده بهتری برای فرد ساخته شود. این موضوع از طرف دیگر منجر به افزایش اعتماد به نفس نوجوان نیز می‌شود. زیرا کسب درآمد و مستقل شدن به نوجوان احساس لیاقت و کارآمدی می‌دهد. رسیدن به احساس لیاقت پیش شرط کسب موفقیت در ابعاد مختلف زندگی خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله سعی ما بر این بود تا نکاتی را در مورد کسب استقلال و  حس استقلال طلبی در نوجوانان را مطرح کنیم. در مسیر کسب استقلال حمایت والدین یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار است. والدین با احترام به شخصیت مستقل فرزند خود و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس او می‌توانند در این راه یاری‌رسان فرزند خود باشند. افرادی که دارای استقلال هستند، در زمینه روابط با دیگران هم موفق‌تر عمل می‌کنند. از این رو نوجوانان مستقل در آینده زندگی خانوادگی و شغلی بهتری را تجربه خواهند کرد.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *