ازدواج با فرزندان طلاق؛ مزایا، معایب و چالش ها

ازدواج با فرزندان طلاق مزایا و معایب خاص خودش را دارد. پیش از شروع زندگی مشترک با کسانی که تجربه طلاق والدین‌شان را دارند، باید از مشاور روانشناس کمک بگیرید. به این واسطه می‌توانید اطلاعات خود را در مورد روحیات و طرز فکر این گروه از افراد، افزایش دهید.

نتیجه گیری در مورد شخصیت یک فرد، صرفا به خاطر «فرزند طلاق بودن» کاری بسیار اشتباه است. یک انسان ویژگی‌ها، روحیات، اخلاقیات، فرهنگ خانوادگی و اجتماعی خاص خودش را دارد. فقط به خاطر اینکه والدینش زمانی تصمیم به جدایی گرفته‌اند، نمی‌توان در مورد عدم ِازدواج با او فوراً یک طرفه به قاضی رفت. هر فردی تجربه‌های متعددی در زندگی خود دارد، پردازش و بهره‌گیری از آن تجربه‌ها به وی کمک می‌کند تا شخصیت ِپخته یا برعکس، بسیار شکننده‌ای برای خود بسازد.

در این مقاله در مورد مزایا،معایب و چالش‌های احتمالی ازدواج با فرزندان طلاق به طور کامل صحبت کرده‌ایم. برای بررسی این مطاللب در ادامه با ما همراه باشید.

چالش‌های ازدواج با فرزند طلاق چیست؟

ازدواج با فرزندان طلاق

متاسفانه، ازدواج با فرزندان طلاق در جامعه‌ی ما هنوز به درستی فرهنگ سازی نشده است. شما باید پیش از ازدواج با فرزند طلاق، ابتدا به سراغ شناخت شخصیت و روحیات آن فرد بروید. باید بدانید چه مسائلی برای وی مهم هستند و چه موضوعاتی او را فورا تحت تاثیر قرار می‌دهند. بیشتر از اینکه به طلاق والدین فردِ مورد نظر توجه کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که هر فردی، مزایا و معایبی برای ازدواج کردن دارد. منتها فرزندان طلاق به دلیل مشکلاتی که به صورت ناخواسته تجربه کرده‌اند ممکن است دیرتر به کسی اعتماد کنند، یا در طول مسیر زندگی مشترک با شما به طور مکرر دچار احساس «بی ارزش بودن» شوند. آگاهی از این شرایط و آنالیز کردن شخص مورد نظر برای داشتن زندگی پویاتر در آینده، بسیار مهم است.

مزایا و معایب ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟

درست است که همانطور که گفتیم ازدواج با هر فردی به روحیه و شخصیت او برمی‌گردد اما در حالت کلی ازدواج با فرزندان طلاق مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

معایب ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟

اولین و مهم‌ترین مشکلی که موقع ازدواج با بچه های طلاق تجربه می‌کنید، بی اعتماد بودنِ آن‌ها نسبت به هر رابطه‌ای با دیگران است. از آنجایی که آ‌ن‌ها در سنین کم، با بحث و جدال و جدایی عاطفی والدین‌شان روبرو بوده‌اند، بسیار دشوار می‌توانند به کسی اعتماد کنند. در عین حال برخی از آن‌ها همواره نیاز به یک همدم دارند، زیرا هرگز نتوانسته‌اند تجربه کنار هم بودنِ والدین‌شان را تجربه کنند. بنابراین اگر از سمت همسر خود محبت و توجه کافی دریافت نمایند، با آرامش بیشتری زندگی می‌کنند. اینگونه افراد همیشه به توجه نیاز دارند. عدم توجه به این گروه از افراد می‌تواند احساس «بی ارزش بودن» یا «کم اهمیت بودن» را در آن‌ها تقویت کند.

عدم بیان دقیق و صحیح احساسات توسط فرزند طلاق، یکی دیگر از معایب ازدواج با این گروه از افراد است. آن‌ها به دلایل مختلفی مانند عدم یادگیری، شناختن و کنترل کردن احساسات، نمی‌توانند نگرانی‌ها و اولویت‌های واقعی خود را بیان کنند. به علاوه، از در میان گذاشتن ِافکارشان با دیگران هراس دارند.

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟

این گروه از افراد استقلال شخصیت و عملکرد بالایی دارند. آن‌ها می‌توانند با کمترین کمک از سوی دیگران، امور روزانه زندگی‌شان را انجام دهند. آن‌ها قدر کوچکترین و جزئی‌ترین لحظات زندگی در کنار شما به عنوان همسرشان (و اهمیت تشکیل خانواده) را می‌دانند. این افراد در ابتدای رابطه ممکن است در عشق ورزیدن کمی‌ محافظه کاری به خرج دهند و نتوانند سریع اعتماد کنند، اما بلافاصله پس از اینکه کنار شما احساس امنیت و آرامش به دست آورند، می‌توانند فضایی آرام و سرشار از عشق در محیط خانه ایجاد کنند.

این گروه از افراد به خوبی می‌توانند معضلات و دعواها را مدیریت کنند. آن‌ها به خوبی آموخته‌اند که چطور تمامی‌ جنبه‌های زندگی را کنترل کنند تا مجددا اتفاقی که برای والدین‌شان رخ داده است را (به هر دلیلی) تجربه نکنند.

برای داشتن ازدواج موفق با این افراد چه کاری انجام دهیم؟

ازدواج با فرزند طلاق

تفاوت قابل ِتوجهی میانِ ازدواج با فرزند طلاق و ازدواج با فردی که چنین تجربه‌ای در زندگی شخصی خود نداشته است، وجود ندارد! همه‌ی افراد دارای مشکلات و پیچیدگی‌های شخصیتی هستند. به دست آوردن شناخت دقیق از شخصیت کسی که قرار است کنار او زندگی کنید به شما اجازه می‌دهد رابطه‌ای سالم و شاد در کنار او داشته باشید و بتوانید در کنار یکدیگر چالش‌های پیش رویتان را مدیریت کنید.

یک رابطه شاد و سالم از بخش‌های مختلفی مانند دوستی، اعتماد، احترام متقابل، پذیرش یکدیگر و قدردانی تشکیل شده است. با اینکه این افراد آسیب‌های روانی متعددی به خاطرِ جدایی والدین خود دیده‌اند، اما از جنبه‌هایی مانند استقلال شخصیت، مدیریت اوضاع، جلوگیری از پیش آمدن دعوا و بحث‌های بیهوده و … بسیار قوی هستند. آن‌ها قدر رابطه را می‌دانند.

برای داشتن ازدواج موفق با فرزندان طلاق، باید شخصیت و ویژگی‌های فردِ مورد نظرتان را به خوبی بشناسید. نقاط ضعف و نقاط قوتش را شناسایی کنید. ببینید که آیا زندگی کردن در کنار او به تمام معایب و مشکلاتی که ممکن است بر سر راهتان سبز شوند، می‌ارزد؟ همانطور که اشاره کردیم زندگی در کنار این افراد مانند یک فرد معمولی است. آن‌ها بیماری یا مشکل خاصی ندارند که ازدواج کردن را برایشان ممنوع کند! یک فرد معمولی هم متشکل از مجموعه‌ای از عادت‌ها و ویژگی‌های مختلف است. یادتان باشد، زندگی کردن کنار هر فرد، تجربه منحصر بفردی را رقم می‌زند و کاملا یونیک است.

شرکت در جلسات مشاوره خانواده یا مشاوره طلاق پیش از ازدواج با فرزندان طلاق به صورت دوطرفه، بسیار مهم است. حتی اگر این جلسات بسیار زمانبر باشند، باید آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

جمع بندی نهایی

مهم‌ترین برداشت غلطی که در جامعه‌ی امروز ما در مورد ازدواج با فرزندان طلاق وجود دارد این است که: «فرزندان طلاق به خاطر تجربه‌ی تلخی که در کودکی یا نوجوانی داشته‌اند، افراد قابل اعتمادی برای زندگی نیستند!» طلاق برای این گروه از افراد موضوعی عادی نیست. تعداد زیادی ازدواج موفق با فرزندان طلاق وجود دارد که به سرانجام دلپذیری رسیده‌اند. نتیجه گیری برای شخصیت یک فرد بر اساس اتفاقی که در رخ دادنِ آن هیچگونه نقشی نداشته است، کار بسیار اشتباهی است. برای ازدواج با این افراد (مانند هر فرد دیگری) باید به مشاور روانشناس مراجعه کنید و الزامات مهم را در نظر بگیرید. روانشناس فردی خبره و متخصص است. او می‌تواند بی‌طرفانه در مورد ازدواج شما نظرات تخصصی ارائه کند و ذهنیت درستی برای هر دویتان ایجاد نماید.

برای رزرو وقت مشاوره خانواده یا مشاوره ازدواج آنلاین یا حضوری و استفاده از نظرات کارشناسان و روانشناسان مرکز مشاوره مهمید می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

Loader image

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *