نشانه های بلوغ فکری و عقلی در زندگی و ازدواج

بلوغ فکری مانند بلوغ جسمی دریچه‌ای است که فرد با عبور از آن دچار تحولاتی در زندگی خود خواهد شد. زمان رخ دادن بلوغ فکری قابل پیش بینی نیست. ممکن است افراد آن را در سن‌های مختلف تجربه کنند. در واقع رخ دادن نشانه‌های بلوغ فکری یا عقلی در زندگی (و بعدا ازدواج) از منطق و عقل پیروی دارد. زمانی در انسان‌ها شاهد نشانه‌های بلوغ فکری خواهیم بود که از لحاظ عقلی و عاطفی رشد کرده باشند.

بلوغ فکری (عقلی) چیست و چه نشانه هایی دارد؟

بلوغ فکری و عقلی

افرادی که تصمیمات آن‌ها بر پایه عقل و منطق باشند و در بروز رفتار، درایت و احساسات کنترل شده نشان دهند به این درجه رسیده‌اند. ابعاد مهم در سرشت انسان، ابعاد بلوغ‌های فکری است. برای رسیدن به زندگی ایده آل رسیدن به بلوغ فکری و عقلی لازم است.

زنان و مردان برای رسیدن به بلوغ روانی و فکری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به صورت میانگین زنان در سن 23 سالگی و مردان در سن 25 سالگی به بلوغ فکری خواهند رسید. البته این سن فقط میانگین سنی است. ممکن است در برخی از افراد زودتر و یا در برخی افراد خیلی دیرتر رسیدن به این بلوغ اتفاق بیفتد.

این تغییر مسلما در افراد دارای نشانه‌هایی است که پس از رسیدن به آن می‌توان از فرد برای شرکت در اجتماع و یا شروع زندگی مشترک و ازدواج، انتظاراتی داشت.

چگونه رسیدن به نشانه های بلوغ عقلی (فکری) در زندگی و یا ازدواج را در افراد تشخیص دهیم؟

افرادی که به این درجه می‌رسند ویژگی‌هایی در مقایسه با سایر افراد خواهند داشت. افرادی که دارای زندگی هدفمندی هستند در واقع به نوعی بلوغ عقلی و فکری رسیده‌اند. افرادی که مدام درگیر احساس‌های متغیر می‌شوند و از تصمیم گیری قاطع عاجزند معمولا با بلوغ عقلی فاصله دارند. اما در مقابل افرادی که بدون توجه به برخی از موقعیت‌ها و افراد، هدف خود را دنبال می‌کنند و زندگی خود را برای رسیدن به این هدف مدیریت می‌کنند قطعا به مرحله بلوغ فکری رسیده‌اند. این افراد هرگز تحت تاثیر کسانی که مانع رسیدن آن‌ها به هدفشان می‌شوند قرار نخواهند گرفت.

مدیریت شرایط و موقعیت‌های پیرامون خود، از ویژگی دیگرافرادی است که به بلوغ عقلی رسیده‌اند. آنان در شرایط حساس خود را کنترل کرده و از خود رفتارهای پرخاشگرانه و وقیحانه بروز نمی‌دهند. آنان به دنبال راه حل های منطقی برای مدیریت موقعیت هستند. دلیل آن نیز رسیدن به بلوغ عقلی است. (منبع)

معمولا افرادی که هر دم علایق خود را تغییر می‌دهند و فاقد الگوی خاصی برای نشان دادن علایق خود هستند از رسیدن به بلوغ بازمانده‌اند. افراد با ثبات که در مسیر مشخصی از زندگی حرکت می‌کنند و کمتر دچار نوسان می‌شوند، افرادی خواهند بود که به درجه بلوغ عقلی رسیده باشند.

ویژگی افرادی که به این مهم دست پیدا کرده اند چیست؟

به طور کلی افرادی که به مرحله بلوغ فکری دست پیدا کرده‌اند رفتار و تفکر جداگانه‌ای نسبت به دیگر افراد دارند. آنان در برابر مشکلات تحمل زیادی داشته و برای حل مشکلات خود فورا اقدام می‌کنند و به دیگران وابسته نمی‌شوند. افرادی که به خود متکی هستند معمولا آستانه تحمل زیادی دارند و تسلیم خواسته‌های اطرافیان و موقعیت‌های بحرانی نخواهند شد.

افرادی که به بلوغ فکری رسیده‌اند بیشتر با اطرافیان هماهنگ هستند و انجام کارهای تیمی را بیشتر دوست دارند. غرور بی‌خود و بیجا در این افراد وجود ندارد و برای حل مشکلات، خود را مغرور نشان نمی‌دهند.

ظرفیت در شنیدن و یا دیدن اعتراض و انتقاد و یا مخالفت‌های دیگران و منطقی برخورد کردن از نشانه‌های بلوغ فکری است. افرادی که هنوز به این مرحله نرسیده‌اند با سوءتفاهم و یا مخالفتی کوچک به شدت ناراحات و عصبی می‌شوند و سعی در به کرسی نشان دادن حرف خود دارند. افرادی که به این بلوغ می‌رسند یاد می‌گیرند که انسان‌ها هر یک دارای نگرش‌های متفاوتی هستند و باید به آن‌ها احترام گذاشت.

اهمیت بلوغ فکری و روانی در ازدواج چیست؟

ازدواج تنها بخشی از زندگی است که افراد با ورود به دنیای تاهل زندگی خود را با فرد دیگری شریک می‌شوند. به نظر می‌رسد برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و عاشقانه نیاز به رسیدن به بلوغ فکری در دختران و پسران است.

زمانی که زوج هر دو به بلوغ فکری رسیده باشند زندگی مشترک آن‌ها کمتر دچار مشکل خواهد شد. درک متقابل، احترام به نظرات و اعتقادات یکدیگر، حل مشکلات زندگی با تکیه بر خود، ایجاد روابط عقلانی و حذف غرورهای بی‌جا از دلایلی هستند که می‌تواند یک زندگی مشترک را به سوی خوشبختی سوق دهد.

تمام این دلایل از نشانه‌های رسیدن به بلوغ عقلی و عاطفی خواهند بود. افرادی که آگاهانه همسر خود را انتخاب کرده و علایق و سلیقه خود را تغییر نخواهند داد به یکدیگر نیز وفادارتر خواهند بود. به نظر می‌رسد قبل از ازدواج علاوه بر نشانه‌های بلوغ جسمی باید نشانه‌های بلوغ عقلی و فکری را در خود و طرف مقابل جست و جو کرد.

برای رسیدن به بلوغ عاطفی و فکری لازم است راه های رسیدن به این مهم را دانست.

مطالب مرتبط

تست بلوغ روانی و بلوغ عاطفی EMS می‌تواند به شما کمک کند تا میزان بالغ بودن خود را بسنجید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *