اختلال شخصیت مرزی چیست و درمان آن چگونه است

بی ثباتی عاطفی در برخی از افراد نشان از اختلال شخصیت مرزی آنان دارد. یک سری افراد هستند که نوسان در رفتار و خلق و خو آنان بیشتر از افراد عادی است. یک لحظه شاد و لحظه ای غمگین هستند. ممکن است دوباره به صورت لحظه ای احساس خشم زیاد کنند که منجر به بی قراری آن ها شود. همه این موارد تماما از نشانه های اختلال شخصیت مرزی هستند. رفتار این بیماران ابدا پایدار نیست و رخداد و عوامل بیرونی بر روی رفتار آنها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. بلکه این تفکر بیمار است که بر روی رفتار و خلق و خوی او تاثیرات مختلفی خواهد گذاشت. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بارها اقدام به خودکشی می کنند و درصد اینکه بالاخره موفق شوند خیلی زیاد است.

ویژگی بیماری اختلال شخصیت مرزی چیست

یکی از انواع اختلالات ذهنی و روحی مربوط به اختلال شخصیت مرزی است. ویژگی اصلی این اختلال بی ثباتی و ناپایداری در رفتار و خلق و خو می باشد. همچنین عواطف و احساسات این افراد به شدت در حال تغییر قرار دارند.
• این افراد رفتارهایی چون وارد کردن آسیب های مکرر و یا تهدید کردن به خود نشان می دهند.
• این افراد اختلال هویتی دارند و به همین دلیل به صورت ناگهانی و خیلی شدید در صدد تغییر هویت خود هستند
• ممکن است تغییر جنسیت بدهند و یا دوستان خود را کنار بگذارند و یا شغل خود را عوض کنند.
• این افراد اطرافیان خود را به افراد مطلقا خوب و مطلقا بد تقسیم بندی می کنند. هیچ انسانی در نظر آنها متعادل نیست. برخی را بسیار حقیر می بینند و برخی دیگر را بسیار کامل و عالی تصور می کنند.
• زمانی که به استرس دچار می شوند احساس می کنند از فکر و جسم خود جدا شده اند و شخص دیگری هستند.
• احساس پوچی شدید یکی از حالات اختلال شخصیت مرزی در افراد بیمار است.
• افراد مبتلا به این اختلال همواره احساس می کنند که محبت و دلسوزی والدین و یا همسر و یا معشوق خود را ندارند. سپس دچار خشم بسیار شدید خواهند شد. ممکن است چند ساعت و یا چند لحظه بعد دچار اضطراب و نگرانی شوند و این احساس را جایگزین احساس خشم کنند.
• گاهی رفتار افراطی را از خود نشان می دهند. پرخوری بیش از اندازه، رانندگی بسیار خطرناک ، ولخرجی زیاد و … که از نمونه های این رفتار می باشند.

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

حال که با اختلال شخصیت مرزی آشنا شدیم راحت تر وجود این بیماری را در افراد تشخیص خواهیم داد. البته تشخیص دقیق و بدون شک را باید از پزشک متخصص دریافت کرد. اما با توجه به نظر پزشکان در صورتی که فرد حداقل 5 مورد از ویژگی ها و رفتار های این بیماری را داشته باشد قطعا به اختلال شخصیت مرزی دچار شده است.
لازم به ذکر است که این فرد ویژگی های فوق را باید حداقل برای یک سال داشته باشد. البته در حالتی که فرد در ابتدای شروع بیماری قرار دارد باید به نشانه های ریز و مداوم در وجود وی توجه نشان داد. ممکن است در ابتدای بیماری باشد که درمان آن سریع تر و ساده تر خواهد بود. علائم اختلال شخصیت مرزی در زنان بیشتر نمایان می شود.
75 درصد افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی زنان هستند. شیوع این بیماری عموما از سن 17- 18 سالگی شروع می شود. و بیشتر زنان و یا دخترانی که مورد تجاوز قرار می گیرند به این اختلال دچار می شوند. 20 درصد از بیماران مبتلا به این اختلال عموما به بستری کردن در بیمارستان احتیاج دارند. درصد باقی مانده با مصرف دارو و تحت درمان جلسات روان درمانی می توانند بیماری را به راحتی کنترل کرده و آن را بهبود ببخشند. علائم و عوارض این بیماری خطرناک است و درمان آن نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود.

درمان اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی نوعی از بیماری های روانی است که درمان آن کمی دشوار است. زیرا ریشه این بیماری در نوجوانی افراد می باشد که به مرور ریشه و درون این افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ریشه کن کردن این بیماری به معنی رفتن به دوران نوجوانی فرد و از بین بردن عامل اختلال است که غیر منطقی و غیر ممکن می باشد.
همچنین دلیلی دیگر که باعث سخت تر شدن روند درمان می شود مربوط به این است که بیمار به هیچ عنوان بیماری خود را قبول نمی کند. در نتیجه کار با این بیماران مشکل است اما خب درمان و روند بهبودی آن بارها در بیماران امری شدنی بوده است و قطعا غیر ممکن نخواهد بود.
زمانی این بیماری تقریبا به نظر غیر قابل درمان می باشد که فرد همزمان با گرفتار شدن به اختلال شخصیت مرزی به بیماری دیگری همچون اضطراب شدید و یا افسردگی دچار باشد. البته تنها این موارد بعد خالی لیوان است و باید نیمه پر لیوان را دید.
وجود پزشکان حاذق و پیشرفت هایی که در نحوه درمان این بیماری وجود دارند به راحتی می توان این اختلال شخصیتی را درمان کرد. نیمه پر لیوان پیشرفت های علمی در درمان این بیماری هاست. به طور کلی استفاده از دارو و جلسات روانشناسی بالینی برای درمان این بیماری استفاده می شوند. افراد مبتلا به این اختلال در طول درمان بیمار با بیماری خود آشنا می شود و با استفاده از راهکار های درمانی موثر پیشرفت آن را متوقف کرده و سعی در بهبود عملکرد ذهن و روان بیمار می شود.
جمع بندی
اختلال شخصیت مرزی به معنی نارضایتی فرد بیمار به صورت نشان دادن مجموعه ای از رفتار هایی است که از خود نشان می دهند. این رفتار ها به دلیل نشان دادن ناراحتی خود از احساسات درونی است. اذیت و نارضایتی بیمار مانند نارضایتی یک انسان عادی نشان داده نمی شود.
بلکه به صورت غیر عادی ناراحتی، عصبانیت و یا هر رفتار دیگر آنها از درونشان تراوش کرده و حتی ممکن است به خود و یا اطرافیان نیز آسیب برسانند. ترس از ترک شدن، روابط پر تنش، بی ثبات بودن تصویر فرد از خودش، رفتار های خطرناک و تکانشی، خودکشی و خودزنی، عصبانیت غیر عادی و هیجانات بی ثبات از نشانه های این اختلال می باشند.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *