مشاوره زنان باردار در دوران حاملگی و بارداری

بارداری و به دنیا اوردن کودکی معصوم جزو زیباترین اتفاقاتی است که رقم می‌خورد.  دوره 9 ماهه بارداری می‌تواند با استرس و نگرانی‌های متفاوتی همراه باشد که دلیل آن تغییر هورمون‌های خانم باردار می‌باشد. مشاوره زنان باردار در دوران بارداری و حاملگی در راستای کم کردن اضطراب‌ها و استرس‌ها نقش مهمی دارد. در این صورت لازم است به اهمیت جلسات مشاوره بارداری در طول زمان حاملگی بپردازیم.

جلسات مشاوره بارداری همانند جلسات درمانی و نظارت پزشک به سلامت جسمی مادر و جنین کمک بسیاری می‌کنند. زیرا سلامت روحی و روانی مادر و جنین، مورد هدف مشاوران زنان باردار است. هیچ وقت نباید از معضلاتی چون افسردگی، حمله‌های عصبی، اضطراب‌های شدید و یا تغییرات هورمونی غافل شد. بروز هر یک از این مشکلات در خانم‌های باردار ممکن است صدمات و تلفات شدیدی را به مادر و یا جنین وارد کند. پس مشاوره بارداری با روانشناس بالینی برای گذراندن دوران حاملگی سالم بسیار ضرورت دارد. در ادامه به جهات مختلف جلسات مشاوره خواهیم پرداخت.

اهمیت مشاوره قبل از بارداری چیست؟

مشاوره بارداری

قطعا جلسات مشاوره بارداری فقط مختص به زمان بارداری نیست. بلکه قبل از بارداری زوج ها و به اخص خانم‌ها می‌توانند به جلسات مشاوره بروند و آمادگی لازم را برای بچه دار شدن دریافت کنند. بسیاری از خانم‌ها از باردار شدن و تغییراتی در بدن و زندگی خود بسیار نگران هستند. در واقع از تغییراتی در زندگی که در نتیجه اضافه شدن عضو جدید به خانواده است، می‌ترسند. به همین خاطر، ارائه مشاوره روانشناسی برای آنان بسیار ضروری است. همچنین خانم‌هایی که مشکل خاصی مانند عصبی بودن و یا مشکلات دیگر روحی دارند با مشاوره قبل از بارداری به راحتی برای ورود به این مرحله آماده می‌شوند.

قطعا جلسات مشاوره بارداری باعث می‌شود تا خانم‌ها در زمان بارداری از مشکلات روحی به دور باشند. 12 درصد زنان در دوران بارداری دچار افسردگی می‌شوند و درصد بیشتری در زمان زایمان به این افسردگی دچار می‌شوند. این اختلال واقعا برای آن‌ها آزار دهنده است. اما با جلسات روانشناسی و حمایت از طرف کسی که به خوبی آن‌ها را درک می‌کند این مراحل نیز به سادگی همانند سایر مراحل دیگر زندگی سپری خواهد شد.

اهمیت مشاوره بارداری چیست؟

توصیه اکید به همه خانم‌های باردار می‌شود تا در جلسات مشاوره بارداری شرکت کنند. قبل از بارداری برای رفع اضطراب‌ها و استرس‌ها نیز اهمیت مشاوره و تاثیر آن  بسیار زیاد است. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی اضطراب و استرس شدید به زن باردار روی وارد می‌شود که مشاور می‌تواند این موضوع را با صحبت کردن به راحتی برطرف کند.

مشاور در طول دوران بارداری نقش یک حمایت گر قوی را دارد که همه مسائل را با صحبت کردن و ارائه راهکار‌ها و تمرین‌ها برطرف می‌کند. در صورتی که اضطراب و استرس و یا افسردگی دوران بارداری رفع نشود، ممکن است این عارضه‌ها در زمان زایمان و حتی در همین دوران شدید‌تر از قبل شوند.

در حالت بد و بحرانی ممکن است زن باردار در این دوران و یا پس از زایمان، به خود و یا بچه آسیب وارد کند. همچنین ممکن است خانم‌های باردار به خاطر این موضوع شب‌ها به راحتی نخوابند و به همین دلیل روز‌ها ناراحت، نگران و کسل باشند. در واقع این معضل به سادگی با جلسات روانشناسی بالینی قابل حل است اما در صورت عدم توجه به آن، مشکلات زیانباری را برای سلامتی روحی و روانی فرد به بار خواهد آورد.

راهکارهای ارائه شده توسط مشاور برای رفع مشکلات بارداری چیست؟

مشاوره بارداری و زنان باردار

در صورت عدم درمان مشکلات افسردگی و اضطراب دوران بارداری، مشکلات زیادی برای خانم باردار و خانواده ایجاد خواهند شد. در نتیجه در مراکز درمانی و مشاوره بارداری به خانم هایی که هنوز با بارداری خود کنار نیامده‌اند، جلسات مشاوره بارداری پیشنهاد می‌شود. در جلسات مشاوره در مورد نگرانی‌ها و ناراحتی‌های زنان باردار صحبت می‌شود. در این بین امکان دارد تا از ماساژ درمانی و مدیتیشن نیز برای بهبود روان او استفاده شده و به او کمک می‌شود تا مشکلات را به خوبی اداره کند و آرامش خود را باز بیابد.

تجویز پیاده روی های منظم و یا یوگا و تفریحات لازم و مفرح برای زن باردار یکی از راه‌های درمانی است که در این جلسات بر آن‌ها تاکید می‌شود. حرف زدن در مورد نگرانی‌ها باعث می‌شود تا زن باردار به خوبی با استرس‌های خود روبرو شود. زن باردار در این جلسات سلامت روانی خود را محک زده و آن را به دست خواهد آورد.

دور کردن ذهن خانم باردار از بارداری و معطوف کردن به لحظات زیبای در آغوش گرفتن فرزند و یا زیبایی‌های دیگر زندگی از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات بارداری هستند. قطعا انجام هر یک از این روش‌ها توسط کسی که دارای تخصص است صورت می‌گیرد؛ این فرد مشاور حرفه ای در زمینه حاملگی است.

چه مواردی برای شرکت در جلسات مشاوره بارداری و قبل از بارداری ضروری است؟

ممکن است زن باردار و یا خانمی که قصد بارداری دارد به برخی از اختلالات روانی دچار باشد. مثلا افسردگی و یا اختلال شخصیتی خفیف داشته باشد. در نتیجه برای سلامت روانی زن باردار و جنین باید حتما قبل از اقدام به بارداری به مشاوره بارداری مراجعه کرد.

همچنین خانم‌های بارداری که در طول زمان بارداری احساس می‌کنند دچار اختلالات روانی و ذهنی شده‌اند، بلافاصله باید به جلسه مشاوره روانشناسی بالینی مراجعه کنند. همچنین اگر همسر خانم باردار به یکی از این اختلالات دچار باشد، باز هم شرکت در این جلسات بسیار مهم است.

در صورت بروز مشکلات فوق، مشاور خانواده هم می‌تواند به افراد کمک کند تا در این دوران خانواده آسیب نبیند. مطلب مشاوره خانواده حاوی اطلاعات مفیدی در مورد خانواده است که مراجعه به آن خالی از لطف نیست.

مشاوره زنان باردار (حامله)

جمع بندی

مشاوره بارداری به معنی آماده سازی زن باردار برای مادر شدن و گذراندن دوران سخت بارداری است. زنان قبل از بارداری و قبل از اقدام برای مادر شدن می‌توانند در این جلسات شرکت کنند. آنان به راحتی با روش‌هایی که مشاور برای آنان در نظر می‌گیرد این دوران را در آرامش کامل سپری می‌کنند. تغییرات هورمونی شدید در زنان باردار واقعا بر سلامت روحی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و مدام احساس می‌کنند که در حال شکست و ناراحتی هستند؛همچنین همیشه احساس می‌کنند که کسی یا کسانی به آنان آسیب وارد می‌کنند و نیاز به مراقبت و پشتیبانی دارند.

برای ارتباط با مشاوران ما و گرفتن وقت مشاوره به صورت آنلاین یا حضوری می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

Loader image

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب