سومین قدم: لیست ارزشمندی.مهمید

برای ارزشمندی نیاز به چارچوب و اولویت بندی  است

همان طور که یک ساختمان بخاطر اسکلت و چارچوبش سرپاست یک انسان هم به همان نسبت با توجه به چارچوب ارزشمندی که برای خودش در نظر می گیرد، خانه ارزشمندی محکمی خواهد داشت. در این خانه ارزشمندی چیزهای مختلفی دیده می شود که با بالا رفتن سن شلوغ تر می شود. اگر این ارزشمند بودن به بیرون گره زده شده باشد خیلی چیزهای واقعا غیرارزشمند درون این خانه قرار می گیرند و الکی فضای خانه ما را شلوغ می کنند برای این که تشخیص دهیم چه چیزی ارزشمند هست چه چیزی ارزشمند نیست نیاز به تهیه لیست ارزشمندی داریم تا ارزشمندی خود را بازبینی کنیم.

بازبینی ارزشمندی با استفاده از لیست ارزشمندی

در طول هفته  طبق روزها و در یک زمان مشخص می نویسیم؟ امروز در چه زمان هایی حس ارزشمندی داشتیم و این حس چرا ایجاد شده است؟‌ چه زمانی هایی حس غیر ارزشمندی داشته ایم؟ اگر دلیل ارزشمندی ما به بیرون گره زده شده بود مثلا بخاطر رضایت شخص دیگری یا تایید او  یا تعارف یا… باید با ارزیابی رفتارمان در طولانی مدت این عادت های رفتاری را حذف کنیم.

ارزیابی لیست ارزشمندی

در پایان روز زمان مشخصی را به ارزیابی موارد ارزشمندی و غیر ارزشمندی اختصاص می دهیم و مانند یک دستگاه ام آر آی نقاط قوتمان و نقاط ضعفمان،‌دلایل درونی حس ارزشمندی و دلایل بیرونی  حس ارزشمندی را مشخص می کنیم. نکته بسیار مهم این است که ارزیابی ما با پذیرش خود و عدم سرزنشگری همراه باشد. انجام مستمر ارزیابی و عمیق شدن در خود حائز اهمیت است.

  تقویت ارزشمندی

در آینه مستقیم به چشمان خود نگاه کنیم. با نگاه به آینه و دیدن برق چشمانمان با درونمان ارتباط می گیریم  گهگاه حال خودمان را بپرسیم و از کارهای روزانه مان خبر بگیریم

جاهایی که حس ارزشمندی ما  براساس دلایل درونی است خودمان را تشویق کنیم و آن کارها و رفتارها را بیشتر تکرار کنیم. اگر رفتار و کارهای ما براساس دلایل بیرونی مانند تایید طلبی مهر طلبی و … است آن ها را حذف کنیم. این روند در طول زمان قابل اصلاح است و باید صبور باشیم.

سخن آخر

ارزشمند بودن کار یک روز و یک شب نیست در یک بازه مشخص و منظم و بازبینی مستمر لیست ارزشمندی‌، نتیجه بخش خواهد بود. در این سفر درونی بازبینی،‌ ارزیابی و تقویت خودمان را فراموش نکنیم.

اینجا مطلب  قبلی درباره ارزشمندی رابخوانید گام اول ، گام دوم

اینجا با کلی مطالب آموزشی آشنا بشوید

برای پیامک فوری به واتساپ مرکز اینجا را کلیک کنید

جهت تماس با مرکز ۶۶۸۵۷۳۱۰

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *