هر آن چیزی که نیاز است درباره مشاوره و کنترل خشم و عصبانیت بدانید| تیم مشاوره مهمید.

خشم و عصبانیت احساساتی کاملا طبیعی هستند که نحوه بروز آن ها افراد را به لحاظ رفتاری از یکدیگر متمایز می کنند. نحوه بروز خشم معمولا سلامت روانی انسان ها را نشان می دهد. ممکن است برخی از افراد خشم خود را به نحوی بروز دهند که به خود و یا اطرافیان آسیب وارد کنند (این افراد نیاز به درمان دارند) به همین جهت جلسات مشاوره کنترل خشم و عصبانیت برای این افراد ضرورت پیدا می کند. در ادامه درباره نحوه انجام جلسات مشاوره کنترل خشم، تعداد جلسات و هزینه های آن صحبت خواهیم کرد.

مشاوره کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت

همه افراد در معرض فشار های روانی قرار می گیرند که بروز خشم و عصبانیت راهی برای نشان دادن فشار عصبی وارد شده به افراد می باشد. در جلسات مشاوره کنترل خشم و عصبانیت به افراد آموزش داده می شود که چگونه خشم خود را تا حد قابل قبولی کنترل کنند.

این افراد آموزش می بینند که چگونه کنترل خشم خود را مدیریت کنند. به طور کلی زمانی که افراد در برابر موضوعی احساس ناتوانی کنند و یا به شدت از موضوعی نگران شوند به شدت خشمگین خواهند شد. لذا برای ارتقای سلامت روانی جامعه، ارائه آموزش های مشاوره کنترل خشم ضرورت پیدا می کند.

پیامد های عدم کنترل خشم

عدم کنترل خشم و عصبانیت موجب تیرگی روابط افراد در جامعه و به ویژه در میان خانواده می شود. دلیل اصلی برای برگزاری جلسات مشاوره کنترل خشم و یا عصبانیت همین موضوع می باشد. افراد خشمگین همیشه از سوی جامعه ترد می شوند. زیرا نشان دادن خشم موجب وقیح شدن افراد در مقابل دید افراد جامعه می شود.

افراد خود را در برابر انسان های خشمگین ایمن نمی دانند. در نتیجه از آنها فاصله می گیرند. ممکن است افرادی که خشم خود را به شدت بروز می دهند به دیگران و حتی خودشان آسیب وارد کنند. همچنین به دیگران توهین می کنند و وقاحت را به اوج می رسانند. در نتیجه جامعه چاره ای جز ترد این افراد را ندارد.

علاوه بر این، خشم و عصبانیت بر سلامتی انسان، تاثیر منفی دارد و باعث ایجاد اسیب به مغز، خصوصا قسمت جلویی مغز و همچنین قسمت هیپوکامپ می شود.

بررسی مشاوره عصبانیت در مشاوره کنترل خشم

قطعا همه افراد در زندگی خود عصبانی می شوند و خشم خود را از چیزی یا موضوعی نشان می دهند. اما نحوه بروز این عصبانیت و همچنین تعداد دفعات بروز و نشان دادن خشم و عصبانیت موضوعی است که  مشاوره کنترل عصبانیت را ضروری می کند

افرادی که برای هر اتفاق کوچک و پیش پا افتاده ای خشم خود را نشان می دهند و شاید در طول روز بارها خشمگین شوند، مسلما باید در مورد سلامت روان آن ها شک کرد. ریشه تمامی عصبانیت ها و پرخاشگری ها نگرانی، ترس، اضطراب و ناتوانی در برخورد با موقعیت ها است. در نتیجه انسانهایی که دچار خشم مداوم هستند، افرادی همیشه نگران و ناتوان هستند.

نشان دادن خشم با پرخاشگری همراه است که برای کنترل خشم و درمان خشم و عصبانیت  نیاز به یادگیری راهکارهای عملی می باشد. در ادامه به راهکار هایی که در جلسات مشاوره به افراد آموزش داده می شود خواهیم پرداخت.

راهکار های ارائه شده در جلسه مشاوره کنترل خشم و عصبانیت

برخی از افراد خشم و عصبانیت زیاد خود را نشان می دهند و نارضایتی خود را از موقعیت ها به صورت پرخاشگری نشان می دهند. زیرا این افراد در تحلیل موقعیت ها و حل مسائل عاجزند. در جلسات مشاوره کنترل خشم به این افراد آموزش می دهند چگونه با موقعیت های حساس برخورد کنند.

ترک کردن محیط و موقعیت برای تنها شدن

راهکار بسیار مهم و تاثیر گذار که در مشاوره کنترل خشم و عصبانیت به افراد یادآوری می شود؛ ترک محیطی است که فرد در آن خشمگین شده است. زمانی که فرد احساس خشم دارد هیچ کاری نکند و محیط را ترک کند و تنهایی را تا زمان آرام شدن انتخاب کند.

صحبت کردن ممنوع

زمانی که فرد دچار خشم و عصبانیت شدید شده است باید خود را از صحبت کردن در مورد موضوع مورد خشم منع کند. زیرا افراد خشمگین نمی توانند منطقی و آرام صحبت کنند بلکه احساسات خود را با پرخاشگری و فریاد زدن نشان می دهند.

انجام تکنیک های تنفسی

انجام تکنیک های تنفسی در مشاوره عصبانیت  به افراد آموزش داده می شود. کشیدن نفس های عمیق و یا قدم زدن در زمان خشم و عصبانیت و یا نوشیدن یک لیوان آب همگی تاثیر زیادی بر آرام کردن فرد دارد.

انجام کار هایی که به شما کمک می کند تا آرام شوید

همیشه برخی از کارها باعث آرامتر شدن افراد می شود. گوش دادن موسیقی، قدم زدن، نقاشی کشیدن، آشپزی، تمیزکاری، آرایش کردن، خرید و … کار هایی هستند که در لحظه موجب کنترل خشم در افراد می شوند. رفتن به کنار آب مثل دریا، دریاچه یا رودخانه حتی دوش گرفتن باعث خروج احساسات منفی در بدن انسان ها می شود.

پس زمانی که فرد احساس خشم دارد بایستی عملی را جایگزین بروز خشم و پرخاشگری نماید.که با آن خشم خود را کنترل کند که در جلسات مشاوره کنترل خشم و عصبانیت، عمیق تر راجب به این موضوعات صحبت می شود که با در نظر گرفتن شرایط مراجعه کننده، راه کار هایی برای کنترل مشاوره خشم و عصبانیت ارائه می شود.

فکر کردن در مورد دلیل خشم و عصبانیت

موضوعی که باعث خشم در افراد شده است، بایستی در مورد آن فکر شود و ذهن خود را برای بررسی آن باز کرد. مشاوره کنترل خشم به افراد یاد می دهد که در مورد مسائل مورد خشم خود فکر کنند. دلیل خود را بیان کنند و یا آن را بنویسند سپس در مورد دلیل خود فکر کنند.

دیدن نیمه پر لیوان همیشه به افراد کمک می کند تا امیدوار تر و همچنین آرام تر باشند. نباید به احساسات منفی خود پر و بال بدهند و لازم است، در مقابل پرخاشگری، کنترل خشم خود را مدیریت کنند. زمانی افراد در کنترل خشم خود موفق می شوند که به درک درستی از موضوع و موقعیت ها دست پیدا کنند.

تاثیر مشاوره کنترل خشم بر پرخاشگری و عصبانیت

شناخت نوع و ریشه خشم در حیطه کاری و سوادی مشاوران است که در جلسه مشاوره کنترل خشم و عصبانیت به آن می پردازند. دریافت مشاوره برای کنترل خشم و یادگیری راهکار های مقابله با آن و همچنین بهبود رابطه خانوادگی و اجتماعی و عاطفی ضرورت دارد.

مشاوران می توانند در جلسات مشاوره کنترل خشم، با علم و مهارت خود به افراد در کنترل خشم خود کمک کنند. بحث کردن در مورد این مسئله سبب می شود تا راحت تر به علل عصبانیت و پرخاشگری پرداخت. یادگیری هر یک از راهکار های فوق در کنترل خشم بسیار موثر می باشند.

تمرین هر یک از این راهکار ها با مشاور حرفه ای قطعا در بردارنده نتیجه ای مطلوب خواهد بود.

کنترل خشم و عصبانیت

جمع بندی

مشاوره کنترل خشم یکی از حیطه های مشاور روانشناسی است که رفتار افراد خشمگین و پرخاشگر را مورد بررسی قرار می دهند تا راهکار هایی موثر برای کنترل خشم آنها شناسایی نمایند. پرخاشگری و عصبانیت باعث ایجاد ناهنجاری و وقاحت و پرخاشگری در افراد خواهد شد که از سوی جامعه این افراد قطعا ترد خواند شد. برای جلوگیری از این واقعه، روانشناسی به کمک این افراد آمده است.

مشاوره کنترل خشم و عصبانیت به افراد کمک می کند تا سلامت روان و همچنین روابط خود را نیز در محیط خانواده و اجتماع و روابط عاطفی خود بهبود ببخشد.

  • ترک کردن محیط و موقعیت برای تنها شدن

  • صحبت کردن ممنوع

  • انجام تکنیک های تنفسی

  • انجام کار هایی که به شما کمک می کند تا آرام شوید

  • فکر کردن در مورد دلیل خشم و عصبانیت

 

شناخت نوع و ریشه خشم در حیطه کاری و سوادی مشاوران است که در جلسه مشاوره کنترل خشم و عصبانیت به آن می پردازند. دریافت مشاوره برای کنترل خشم و یادگیری راهکار های مقابله با آن و همچنین بهبود رابطه خانوادگی و اجتماعی و عاطفی ضرورت دارد.

مدت زمان جلسات مشاوره معمولاً بین 45 تا 60 دقیقه است که با توجه به تشخیص مشاور می‌تواند تغییر کند.

هزینه هر جلسه مشاوره به عواملی همچون سطح کاری روانشناس، مرکز مشاوره و … بستگی دارد. این هزینه در مرکز مشاوره مهمید به نسبت سایر مراکز پایین‌تر است و از دویست هزار تومان شروع می‌شود.

خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب