شکاکیت همسر (شک کردن و بد بینی بی مورد)

شک کردن و بد بینی به همسر معضلی است که باعث ویران شدن هر ستون و سازه ای می شود که پایه های زندگی بر آن استوار است. مشکلات شکاکیت همسر و بد بینی باعث ایجاد خشم، ناامیدی، دلزدگی و کلی احساسات متناقض در طرف مقابل می شود. بدبینی نسبت به همسر مشکل بسیاری از زوج ها است. اما چرا کسی به همسر خود شکاک می شود؟ دلیل شکاکیت همسر هر چه که باشد در صورتی که طرف مقابل هیچ موضوع و یا کار پنهانی نداشته باشد باعث آزار طرف مقابل شده و در نهایت زندگی و علاقه را به مرز نابودی خواهد کشاند.

علت های بد بینی و شک کردن (شکاکیت بی مورد)چیست؟

علت های شکاکیت همسر شکاکیت و بد بینی

شک داشتن به همسر یک باور و احساس است. در زندگی بسیاری از افراد ممکن است این احساس و مشکلات شکاکیت همسر به وجود بیایند. بسیار پیش آمده است که مادر ها و مادربزرگ ها در مواجه با این مشکل، مخصوصا زمانی که مرد به همسرش شکاک می شود این پاسخ را می دهند؛ از دوست داشتن زیاد است. این جمله فقط یک جمله است برای مواقعی که یک دلیل منطقی و یا روانشناسی برای آن نداشته باشیم و برای خالی نماندن عریضه گفته می شود. دوست داشتن زیاد و ترس از دست دادن شاید به کنترل گری و شک کردن یا حتی بد بینی منتهی بشود که دلیل آن قطعا ناشی از خلاء های شخصیتی است. شکاکیت و شک کردن های بی مورد می تواند دلایل مختلفی داشته باشند که در ادامه به آنها می پردازیم:

احساس مالکیت به همسر

احساس مالکیت داشتن به همسر نیز احساسی است که دلیل آن قطعا به خلاء های شخصیتی و ذهنی  مربوط می شود. طبیعی است کسانی را که دوست داریم بر روی آنها تعصب داشته باشیم ولی اگر با همسر خود همچون کالای قابل خرید و فروش رفتار کنیم و بر آنها احساس مالکیت داشته باشیم روح و روان طرف مقابل را زیر پاهایمان لگد کرده ایم. اما دلیل منطقی آن ترس از دست دادن و ترس از پس زدن است که باعث می شود مالکیت بر همسر و کنترل کردن او بیشتر شود. اما دلیل این احساس یعنی ترس و اضطراب از دست دادن ناشی از چیست؟

ترس از طرد شدن و خیانت همسر

طبق اظهارات و دلایل روانشناسی، ترس از طرد شدن و خیانت از سوی همسر ناشی از خلاء های شخصیتی و کمبود هایی است که در زندگی فرد وجود داشته. اعتماد کردن در این افراد سخت است به همین دلیل به همه چیز مخصوصا به همسرشان شک می کنند.

مشکلات شکاکیت همسر مسئله ای نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت چون دلایل زیادی برای به وجود آمدن این احساس وجود دارد. اگر خطا و یا رفتار اشتباه طرف مقابل دلیل این شک نباشد می توان به خلاء های شخصیتی همسر اشاره کرد. کسانی که دارای اعتماد به نفس پایینی دارند، کسانی که به خود اعتماد ندارند و کسانی که خود را کامل نمی بینند معمولا آدم های شکاکی می شوند. تو آنقدر کامل نیستی که همسرت فقط با تو بماند این باور در ذهن افرادی است که از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند.

خیانت و شکاکیت (شک کردن و بد بینی بی مورد) همسر در زندگی زناشویی

خیانت اتفاقی است که ممکن است در یک زندگی زناشویی از سوی زن و یا شوهر رخ بدهد. ممکن است مشکلات بد بینی و شک کردن بی مورد به همسر، مربوط به خیانت همسر در زندگی مشترک باشد. به همین دلیل ذهن و قلب او نمی تواند این موضوع و خطا را هندل کند. در این صورت بایستی برای رهایی از این حس تصمیمات جدی گرفته شود. اما در حالت دیگر ممکن است شکاکیت بیجا به همسر در نهایت به خیانت تبدیل شود. خیانت عاطفی و جنسی دو حالت خیانت می باشد. زیرا زن و مردی نمی توانند از درون با این موضوع کنار بیایند. آنها از شکاکیت بی جای همسرشان بیزار شده و ممکن است طلاق عاطفی میان آنها رخ بدهد. معمولا زن ها از این موضوع بسیار آزرده خاطر می شوند و ممکن است به دنبال فرصتی برای خیانت کردن بیافتند.

تجربه اطرافیان و دلیل بر بد بینی همسر

ممکن است فردی که در جلسه مشکلات شکاکیت همسر حاضر شده است دلیل رفتار خود را رفتار و تجربه دیگران اظهار کند. مثلا پدر و یا مادر او به همسرش خیانت کرده است و یا دوستش با خیانت همسرش روبرو شده است. فلان همسایه نیز به زنش و یا شوهرش خیانت کرده است.

به تدریج این باور در ذهن فرد به اخص مردها پدیدار می شود که همه زن ها به همسرانشان خیانت می کنند. یا اینکه ممکن است زن من نیز خیانت کند. دلیل شکاکیت ممکن است به دلایل مختلف باشد. به طور کلی شک و بدبینی ممکن است ناشی از خلاء شخصیتی فرد، خیانت واقعی همسر و باور غلط در نتیجه رفتار و اتفاق های اطراف و زوج های دیگر باشد.

علاوه بر دلایل گفته شده، شک و بدبینی به همسر می‌تواند ناشی از مسائل دیگری هم باشد. می‌توانید به صفحه مشاوره خانواده مراجعه کنید و از دلایل دیگر این موضوع آگاه شوید. اما راه حل برای غلبه بر این احساس چیست؟

راهکار غلبه بر مشکلات شکاکیت همسر

مشاور به خوبی می تواند زندگی مشترک فردی که با مشکلات شکاکیت همسر روبه رو است را از فروپاشی نجات دهد. البته قبل از آن بایستی دلیل شکاکیت برای مشاور و یا همسر محرز باشد. سپس غلبه و راهکار های عملی بر آن به کار برده می شوند. ممکن است کسی که به مشاور مراجعه می‌کند خود فرد شکاک باشد. در این صورت درمان این احساس خیلی بهتر پیش خواهد رفت. با همسر خود حرف بزنید دلیل رفتارش را از او بخواهید و به او بگویید چقدر از این بابت ناراحت و غمگین است.

همسر خود را به خوبی بشناسید خط قرمز های او را بشناسید و به آنها احترام بگذارید. مثلا با جنس مخالف دست ندهید و حساسیت او را برانگیخته نکنید. ابراز عشق و دادن اعتماد به نفس به وی باعث از بین رفتن این حس خواهد شد. عشق خود را از او دریغ نکنید حتی وقتی از او به این دلیل ناراحت هستید و در کلام و رفتار به او یادآوری کنید که چقدر به داشتن او افتخار می کنید. دروغ گفتن ممنوع. حتی کوچک ترین دروغ و یا دروغ مصلحتی ممکن است همسر شکاک شما را بدتر شکاک کند.

حذف عوامل تحریک کننده احساس شک و بدبینی هر زمانی که همسر شما به شما شک می کند و احساس می کنید در این موقعیت و زمان بیشتر به شما شک می کند را بشناسید. سپس از این عوامل را حذف کنید. مثلا زمانی که با دوستان خود بیرون می روید مدام به او زنگ بزنید و یا با او تماس تصویری داشته باشد.

شکاکیت همسر

جمع بندی

مشکلات شکاکیت همسر یک زندگی را به سادگی به ویرانی می کشاند(مخصوصا اگر این بدبین های و شک کردن ها تناوب بالایی داشته باشند) پس باید برای رفع آنها خیلی سریع اقدام کرد. تا از عواقب آن جلو گیری کرد. مشاوره در این خصوص می تواند کمک کند که ریشه و علت این شکاکیت ها جست و جو شود و در ادامه اصلاح شود تا نهایتا سطح کلی زندگی بالاتر برود.

 

  • احساس مالکیت به همسر

  • ترس از طرد شدن و خیانت همسر

  • خیانت همسر در زندگی زناشویی

  • تجربه اطرافیان و دلیل بر بد بینی همسر

مشاور به خوبی می تواند زندگی مشترک فردی که با مشکلات شکاکیت همسر روبه رو است را از فروپاشی نجات دهد. البته قبل از آن بایستی دلیل شکاکیت برای مشاور و یا همسر محرز باشد، سپس غلبه و راهکار های عملی بر آن به کار برده می شوند.

هزینه هر جلسه به این بستگی دارد که مراجعه کننده به کدام مشاور و کدام مرکز مراجعه کند؛ در مهمید هزینه هر جلسه مشاوره از دویست هزار تومان شروع می‌شود که نسبت به سایر مراکز مبلغ مناسبی است.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب