مشاوره روانشناسی چیست؛ انواع، تعریف و مزایا

امروزه بیشتر از هر روز دیگر، درگیر مسائل و مشکلات مختلفی هستیم که کیفیت زندگی را تحت تاثیرقرار می دهد. به همین علت، در کل دنیای امروز، اهمیت مشاوره روانشناسی بالاتر رفته تا مردم بتوانند، سطح زندگی و ارامش بیشتری را تجربه کنند. مشاوره روانشناسی اگر توسط مشاور کاربلد و در مرکز های مشاوره ای که مورد تایید هستند انجام شود و تداوم کافی داشته باشد، واقعا می تواند کیفیت زندگی ما ادمها (مخصوصا ما ایرانی ها که مشکلات مختلفی را تجربه می کنیم) را بالاتر ببرد. در ادامه درباره تعریف مشاوره، انواع مشاوره روانشناسی و هر آن پیزی که نیاز است تا درباره مشاوره روانشناسی بدانید، صحبت می کنیم.

تعریف مشاوره روانشناسی چیست از نظر انجمن روانشناسی امریکا

مشاوره روانشناسی

انجمن روانشناسی امریکا، که بزرگترین نهاد علمی و حرفه ای در این زمینه است اعتقاد دارد که مشاور روانشناس با گوش کردن به صحبت های مراجعه کننده و تمرکز بر تمام جنبه های زندگی آنها مثل، دغدغه های احساسی، اجتماعی، کاری، تحصیلی و تندرستی، شرایط مراجعه کننده را تحلیل کرده  و به حل مشکلات و پیچیدگی زندگی مردم می پردازد. او تلاش خود را می کند تا بتواند با حل تناقض های به وجود امده در زندگی، مشکلات را برطرف کرده  و دغدغه های آنها را بهبود ببخشد.

مشاور روانشناس و تراپیست چه کاری انجام میدهد؟

مشاور روانشناس برای بهبود فشار مشکلات و دغدغه ی مردم، ازمتدها و تکنیک های مناسب برای انها استفاده می کند تا بتوانند حال بهتری را تجربه کنند.  این متدها و تکنیک ها برای تمامی سنین قابل استفاده است. او بنابر تجربیات و مطالب علمی ای که در تحصیلاتش یاد گرفته، سعی می کند تا در جلسات مشاوره و طول مدت درمان شخص، مشکل و دغدقه مراجعه کننده اش را برطرف کند.

تراپیست با مشاور تفاوت دارد، یک تراپیست می تواند مشاور باشد اما مشاور برای تبدیل شدن به تراپیست نیاز دارد تا تحصیلات تخصصی تر داشته باشد. در قسمت تراپیست کیست، به طور مفصل توضیح می دهیم که تراپیست چه ویژگی هایی دارد و چه خدماتی می تواند ارائه دهد

انواع مشاوره روانشناسی

هدف مشاوره روانشناسی، پیشگیری و درمان است؛ که نسبت به اختلالات به وجود امده درمراجعه کننده باید متخصص مربوطه با آن ارتباط بگیرد و مشکل مراجعه کننده را برطرف کند. به همین خاطر انجمن روانشناسی امریکا، علم روانشناسی را با توجه به عمق آن تقسیم کرده است.

از طرف دیگر، مردم بنابر مشکلات و دغدقه هایی که دارند، به مشاور مراجعه می کنند. مشاور، مشکلات آنها را بررسی می کند و مشاوره تخصصی که مورد نیاز آن فرد است را به او ارائه می کنند. در ادامه این قسمت، انواع مختلف مشاوره های روانشناسی را که مردم با آنها سروکار دارند را توضیح می دهیم.

مشاوره فردی

مشاوره فردی مختص مسائل و مشکلات فردی و خود شناسی است. در این مشاوره به مردم کمک می شود تا اختلالات تصمیم گیری بهبود داده شود. و شخص، با افزایش مهارت های ارتباطی، به درک بیشتری نسبت به خودش برسد. در قسمت مشاوره فردی می توانید مفصل درباره این مشاوره بخوانید.

مشاوره افزایش و تقویت، تعامل های ارتباطی

ممکن است، بعضی از مردم به مهارت های ارتباطی خود تسلط  کافی نداشته باشند که این به مشکلات کم رویی یا اضطراب اجتماعی مربوط می شود. به هرحال مشاوره افزایش و تقویت تعامل های ارتباطی، به مردم کمک می کند تا بتوانند مشکلات ارتباطی و رفتاری خود را بهبود دهند. اگر در این زمینه تمایل به مشاوره دارید ما پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله، با دقت تصمیم بگیرید که ایا این مشاوره با هدف شما یکی است یا خیر؟

مشاوره روانشناسی شغلی

هرچند مشاوره شغلی و کاری مربوط به مشاوران کسب و کار است؛ اما گاهی مسائل و مشکلاتی درزمینه شغلی مثل، کسل بودن در کار همزمان  با داشتن رضایت از شغل، ایجاد می شود، که بیشتر جنبه روانی دارند.  در مشاوره روانشناسی شغلی، مسائل روانی که مردم  در شغل خود، با آن دست و پنجه نرم می کنند، بررسی می شود. مشاور روانشناس با توصیه های مرتبط، مشکلات روانی مردم را بهبود می بخشند که در کسب و کار خودشان از نظر روانی هم حال خوبی داشته باشند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجب به این نوع مشاوره داشته باشید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

مشاوره کودک

بعضی از کودکان نمی توانند احساسات خود را ابراز کنند یا اینکه رفتارهای نامناسبی دارند؛ یا اینکه کودکان دچار احساس غم، استرس و یا اضطراب هستند. در این شرایط، مشورت کردن با یک روانشناس کودک برای رشد روحی و اجتماعی او ضروری است. با اسیب های که کودک می بیند؛ در سن نوجوانی و بزرگسالی، پیامد ها و مشکلات سنگینی را می تواند به همراه داشته باشد.

برای پیشگیری از این مشکل و  تشخیص اینکه ایا کودک شما احتیاج به مشاوره کودک دارد یا خیر؟ می توانید مشاور کودک را مطالعه کنید.

مشاوره شغلی یا کاری

ادم ها معمولا 8 ساعت از کل 24 ساعت روزشان سر کار هستند. خیلی مهم است که شرایط سرکار آنها و رضایت آنها از کار و محل کارشان تا چه حد است. اگر ذره ای درباره شغل و محل کار، ناراحتی و دغدقه دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره شغلی و کاری استفاده کنید. زیرا مشکلات کوچک الان در محیط کار، می تواند به معضلات بزرگ و جدی در اینده کاری شما تبدیل شود.

مشاوره کنترل خشم و عصبانیت

کنترل نکردن خشم و عصبانیت، بعضی وقت ها اثراتی دارد که بعدها ما را پشیمان می کند. کنترل خشم و عصبانیت برای بعضی از ادم ها که تجربیات تلخی در گذشته داشته اند، سخت تر به نظر می رسد. اما مشاوره برای کنترل خشم و عصبانیت می تواند کمک بزرگی برای این هدف باشد. به طور کلی، مشاوره کنترل خشم و عصبانیت، می تواند باعث شود تا راحت تر با مشکلات کنار بیاییم و شرایط زندگی بهتری را تجربه کنیم.

سایر مشاوره روانشناسی (در زمینه مسائل مرتبط با خانواده)

مشاوره ها در زمینه های مختلف انجام می شوند. بخشی از این مشاوره های روانشناسی، جزو مشاوره هایی هستند که برای خانواده ها مناسب است مثل مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، مشاوره خانواده و …. در این قسمت انواع این مشاوره ها را که برای خانواده اهمیت بالاتری دارد را توضیح می دهیم.

مشاوره خانواده

خانواده، جزو اصلی ترین جوامعی است که ادم ها در آن زندگی می کنند بنابراین خیلی مهم است اعضای خانواده سلامتی روانی و ارامش خوبی را تجربه کنند تا برای ادامه مسیر زندگی و رویارویی با چالش های آن، آمادگی بالاتری داشته باشند. اتفاقات مختلف مثل از دست دادن عزیزی، تنش بین اعضا، عدم ارتباط درست بین اعضا و … می تواند مشکلاتی برای خانواده درست کند که ارامش و تعادل آنها را به هم بریزد. مشاوره خانواده نوعی از مشاوره روانشناسی است که سعی می کند طی آن به راهکار هایی برای خانواده برسد که اعضای آن شرایط بهتری را در مقایسه با گذشته تجربه کنند.

مشاوره کودک

کودک ها باید به معنای واقعی، زندگی کنند، کودکی کنند. شرایط مختلفی می تواند آنها را از این وضعیت دور کند. در مشاوره های روانشناسی سعی می شود تا با روش های مختلف (که یکی از آنها بازی درمانی است) با کودک ارتباط گرفته شود و مشکلاتش بررسی شود. خیلی از درمان هایی که در کودکان استفاده می شود، بسیار بسیار سریع تر از حل آن مشکل در بزرگسالان است. به همین دلیل خیلی بهتر است که اگر مشکلی در کودک (مثل استرس، ترس بی مورد، عصبانیت بیش از حد و …) دیده شد، آن را در همان دوران کودکی که درمانش سریع تر و راحت تر است، انجام شود. در بخش مشاوره کودک مفصلا این مشاوره را توضیح داده ایم

برای مشاور روانشناس شدن چه مدارکی لازم است

همانطور که می دانید، روانشناسی علم ذهن و رفتار است که درباره احساسات و افکار مطالعه می کند. برای اینکه بتوانیم مجوز فعالیت مشاور روانشناس بگیریم کافیست که کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و مشاوره داشته باشیم. دیگر رشته های مرتبط  که کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاور دارند مجوز فعالیت ندارند. برای گرفتن مجوز فعالیت، باید حتما کارشناسی مرتبط  با روان شناسی داشته باشید و همچنین برای اجازه فعالیت در مطب باید یک سال از شروع فعالیتش گذشته باشد.

از مدارک لازم برای تاسیس مطب روانشناسی می توان به مواردی مثل:

  • کپی برابر اصل تمام مدارک تحصیلی مربوطه به رشته های روانشناسی
  • عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
  • گرفتن تاییدیه از این سازمان
  • گرفتن گواهی سلامت روان
  • کپی کارت ملی
  • گواهی عدم سابقه کیفری اشاره کرد.

مشاوره روانشناسی مهمید

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب