راه های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان چیست؟

یکی از مسائلی که والدین درگیر آن هستند، تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان است. وقتی والدین می‌بینند که فرزند آن‌ها به میزان کافی تلاش نمی‌کند به شدت آزرده خاطر می‌شوند. تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان می‌تواند آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از نوجوانان تنبل در مدرسه عملکرد خوبی ندارند و این موضوع ناراحتی والدین را دوچندان می‌کند. به عنوان والدین باید اول ببینید که فرزند شما چرا بی‌انگیزه است و دل به درس و کار نمی‌دهد. گاهی اوقات والدین از فرزندان خود توقعات عجیبی دارند که فراتر از توان آن‌ها است. گاهی همین مورد دلیلی می‌شود که فرزندان اهمال کاری و تنبلی کنند. زمانی که نوجوان می‌بیند نمی‌تواند توقعات خانواده را برآورده کند ترجیح می‌دهد از ترس شکست خوردن اصلا تلاشی نکند. در این مقاله به طور کامل در مورد تنبلی در نوجوانان و راه‌های غلبه بر آن صحبت کرده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

علل تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان چیست؟

تنبلی در نوجوانان

تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان ناشی از علل مختلفی است که به آن‌ها می‌پردازیم. در دنیای امروز به دلیل ظهور تکنولوژی، نفوذ همسالان، رژیم‌های غذایی ناسالم و… بسیاری از نوجوانان تنبل یا بی‌انگیزه می‌شوند. نوجوانان و دانش آموزان امروزی دیگر خیلی از کارها را به صورت دستی انجام نمی‌دهند. آن‌ها به جای شیوه‌های سنتی از سایت‌ها، نرم افزارها، ربات‌ها و… کمک می‌گیرند. این مسئله خود دلیلی برای تنبل شدن نسل جدید است. نوجوانان نسل جدید وابسته به ابزارهایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانند کارهایشان را به شکل آنی انجام دهند. از طرف دیگر تمرکز بر روی رایانه، گوشی و تبلت در طولانی مدت منجر به کاهش فعالیت بدنی و در نهایت کمبود انرژی و تنبلی می‌شود. گاهی نوجوانان برای بازی‌های آنلاین، تماشای فیلم‌ها، برنامه‌ها و… یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی ساعت‌ها بیدار می‌مانند.

کمبود خواب و استرس از عوارض این سبک زندگی نوجوانان هستند. به جز فناوری، نوجوانان تحت تاثیر گروه دوستان و همسالان خود نیز قرار دارند. اگر نوجوان شما دوستان تنبلی داشته باشد، به احتمال زیاد او هم تنبل خواهد شد. این کار به صورت کاملا ناخواسته و بدون اینکه فرد متوجه باشد انجام می‌شود. بنابراین نوجوانان باید مراقب این باشند که با چه دسته‌ای از هم سن و سال‌هایشان پیوند دوستی برقرار می‌کنند. در ابتدای بحث به رژیم غذایی ناسالم هم اشاره کردیم. رژیم‌های غذایی ناسالم منجر به کمبود انرژی می‌شوند. اگر فرد موادی را مصرف کند که مضر باشند و حاوی پروتئین‌ها و ویتامین‌های لازم نباشند، از نظر بدنی ضعیف می‌شود. ضعف قوای بدنی هم طبیعتا به تنبلی ختم خواهد شد. این روزها فست فود‌ها جای وعده‌های غذایی اصیل و مفید را گرفته‌اند. رژیم غذایی باید سرشار از مواد پروتئینی، ویتامین‌ها، انواع میوه و سبزیجات باشد.

راه های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان چیست؟

در این قسمت به بررسی راه‌های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان می‌پردازیم.

در گام اول به عنوان والدین سعی کنید وظایف مشخص و در عین حال ساده‌ای را به فرزند خود واگذار کنید. در طولانی مدت این وظایف را سنگین‌تر کنید تا نوجوان احساس مفید بودن پیدا کند.

اگر در خانواده عادت‌های خواب نامناسبی دارید باید آن‌ها را اصلاح کنید. در خیلی از مواقع خانواده‌ها خودشان تا دیروقت بیدار می‌مانند و این مسئله منجر به رشد این عادت منفی در فرزندان هم خواهد شد. از این رو سعی کنید به صورت پله‌ای ساعت خواب خود را تنظیم نمایید و یک برنامه مشخص داشته باشید.

برای رفع تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان سعی کنید با فرزند خود صمیمی باشید تا بتوانید اعتماد او را جلب نمایید. پس از جلب اعتماد بهتر است با صحبت‌های خود انگیزه کافی را در او برای گام برداشتن در مسیر موفقیت ایجاد نمایید.

عادات غذایی سالم را در خانواده تجربه کنید و کمتر به سراغ تهیه وعده‌های غذایی از فست‌ فودها بپردازید.

سعی کنید برای اینکه بتوانید تاثیر خوبی بر روی فرزند خود داشته باشید از تنبیه و اعمال خشونت نسبت به او بپرهیزید‌. این کارها اصلا کمک کننده نیستند و فقط اوضاع را بدتر می‌کنند. به جای تنبیه با در نظر گرفتن پاداش او را ترغیب کنید تا مسئولیت‌هایش را انجام دهد.

اگر همه کارهای گفته شده را انجام دادید و بازهم مشکل حل نشد توصیه این است که حتماً به جلسات مشاوره نوجوان مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم نکات لازم در مورد تنبلی و اهمال کاری در نوجوانان را با شما در میان بگذاریم‌. اگر به عنوان والدین قصد دارید به فرزند خود کمک کنید تا تنبلی را کنار بگذارد باید صبور باشید. شما خودتان می‌توانید الگوی فرزندتان باشید. بنابراین لازم است تا بهره‌ وری خودتان را به حداکثر ممکن برسانید و آن را در معرض نمایش قرار دهید. اگر تجربیات موفقی در زندگی دارید، از آن‌ها کمک بگیرید. مثلاً برای فرزند نوجوان خود تعریف کنید که چگونه کنار گذاشتن تنبلی در مقطعی از زندگی به موفقیت شما کمک کرده است.

 در این حالت او احساس می‌کند که باید همراه شما باشد و از طرفی دیگر در مسیر رسیدن به موفقیت و افزایش بهره وری احساس تنهایی نمی‌کند. اگر خودتان فردی باشید که فقط به گذراندن روزمره فکر می‌کنید و فعالیت مفیدی ندارید نمی‌توانید تاثیر مثبتی بر روی فرزند خود بگذارید. نکاتی را که در این نوشتار بیان کردیم مدنظر قرار دهید تا فرزند خود را از شر تنبلی و اهمال کاری خلاص کنید. اگر نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر با توجه به شرایط ویژه خود دارید حتما از یک مشاور خوب کمک بگیرید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *