برای تقسیم کار در خانواده چه کاری باید انجام داد؟

امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی تقسیم کار و وظایف در خانواده بپردازیم. تقسیم کار و همکاری در خانواده یک مهارت مهم است. مفهوم تقسیم کار را می‌توان معادل با نوعی همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک یا دستیابی به منافع مشترک دانست. اعضای خانواده باید توانایی همکاری موثر و محترمانه با دیگر اعضا را داشته باشند. افراد با اجماع در تصمیم گیری، پذیرفتن مسئولیت مشترک برای انجام کارهای مشترک و ارزش قائل شدن برای نظرات سایر اعضا از موضع خودکامگی خارج می‌شوند. تقسیم کار در خانواده روابط اعضای خانواده را بهبود می‌بخشد و نگرش مثبتی در ذهن تک تک اعضا به وجود می‌آورد و علاوه بر اینها فواید دیگری هم دارد که در ادامه به طور مفصل به آن‎‌ها پرداخته خواهد شد.

چگونه می‌توان با همراهی فرزندان، تقسیم کار در خانواده را انجام داد؟

فایده تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده سن و سال نمی‌شناسد. بنابراین حتی کودکان خانواده هم باید در این فرآیند مشارکت کنند‌. اگر از کودکی فرزندان را به پذیرش مسئولیت عادت دهید، در آینده هم حس همدلی و همکاری در آن‌ها پرورش می‌یابد. اگر در خانواده خود کودک یا فرزند نوجوانی دارید، حتما او را در مسئولیت‌های خانه مشارکت دهید. وقتی قرار باشد تمامی مسئولیت‌ها بر دوش پدر یا مادر خانواده باشند، جایگاه واقعی والدین نزد فرزندان افول پیدا می‌کند. فرزندان نقش مادری یا پدری را صرفا منحصر به انجام کارهای به خصوصی تلقی می‌کنند و از خودشان رفع مسئولیت می‌نمایند. باید ذهنیت جدیدی در فرزندان خود به وجود بیاورید. اعضای خانواده همگی به میزان توانی که دارند باید گوشه‌ای از مسئولیت‌ها را قبول کنند. با گذاشتن مسئولیت بر دوش فرزندان خود آن‌ها را متوجه زحماتی که برایشان کشیده‌اید خواهید کرد.

با تقسیم کار در خانواده فرزندان بیش از پیش قدر شما و کارهایی که برایشان کرده‌اید را خواهند دانست. از طرف دیگر تقسیم کار میان والدین و فرزندان تاثیرات مثبتی بر روی تصویر ذهنی فرزندان از خودشان دارد. اگر مسئولیتی را به فرزند خود بسپارید و او به خوبی بتواند آن را به سرانجام برساند، احساس مفید بودن می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که عزت نفس و اعتماد به نفس فرزند شما بیشتر شود و احساس لیاقت کند. مسئولیت پذیری کودکان و نوجوانان باعث می‌شود تا آن‌ها مهارت‌های لازم برای زندگی را یاد بگیرند. مسئولیت پذیری محاسن مختلفی مثل نظم با خود در پی دارد. نظم به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا بتوانند به شکل مؤثرتری در مسیر اهداف خودشان گام بردارند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که وظایف محوله به کودکان و نوجوانان بیشتر از حد توان آن‌ها نباشد.

برای تقسیم کار در خانواده چه نکاتی مهم هستند؟

زمانی که تقسیم کار در خانواده وجود داشته باشد، کارها با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت. از سوی دیگر کیفیت انجام امور و مسئولیت‌های مختلف نیز افزایش پیدا می‌کند. زمانی که اعضای خانواده می‌خواهند کارها را مابین خود تقسیم کنند باید یک سری مسائل را رعایت کنند. برای مثال برخی از عوامل مثل سن و سال، میزان توانایی، روحیات فرد و… را در محول کردن مسئولیت‌ها مورد توجه قرار دهند. این مسئله در مورد کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. اگر تاکنون تمام امور مربوط به فرزندتان را خودتان انجام داده‌اید، نباید به یکباره از تمام مسئولیت‌ها دست بکشید و آن‌ها را بر دوش فرزندتان بگذارید. باید کم کم فرزندان را عادت به همکاری و تقسیم کار دهید. کودکان و نوجوانان از بزرگترهایشان الگو می‌گیرند. از این رو حواستان باشد که به عنوان والدین فرزند خود، چگونه با همدیگر رفتار می‌کنید.

اگر فرزندان کوچک و نوجوان شما نتوانند به خوبی از پس وظایف خود بر بیایند نباید آن‌ها را سرزنش کنید یا مدام آنان را مورد انتقاد قرار دهید. برای تقسیم وظایف در خانواده ابتدا توانایی‌های اعضای خانواده را مشخص کنید. سپس وظایفی را که متناسب با شرایط هر فرد است به او پیشنهاد دهید. محول کردن مسئولیت نباید به صورت اجباری باشد. پس از تقسیم کار یادتان نرود که شما هم‌چنان می‌توانید برای بهتر انجام شدن امور به دیگر اعضا هم کمک کنید. این کار اصلا اشکالی ندارد و مسیر همدلی و گفت و گو میان اعضا را باز می‌کند. سعی کنید در بازه‌های زمانی مختلف سطح عملکرد اعضا و نقاط ضعف و چالش‌های پیش رو را برای افزایش میزان بهره وری بررسی کنید. در این راه می‌توانید از مشاور خانواده هم کمک بگیرید.

کلام آخر

تقسیم کار در خانواده امری تحسین برانگیز است که موجب افزایش سرعت و کیفیت پیشبرد کارها می‌شود. تقسیم کار همواره فواید زیادی با خود در پی دارد. حس کار گروهی برای ارتقاء کیفیت زندگی خانواده اولین دستاوردی است که عاید اعضای خانواده می‌شود. این امر منجر به افزایش سطح همدلی و پیوند عاطفی پایدار میان اعضا شده و سطح وفاداری مابین افراد را افزایش می‌دهد. برای تقسیم وظایف در خانواده باید پیش از هرچیز اهداف را مشخص کرد. سپس کارهایی که برای رسیدن به اهداف معین باید انجام شوند، شناسایی و ابزارهای رسیدن به آن‌ها فراهم شوند. اگر می‌خواهید نتیجه خوبی از همکاری با اعضای خانواده بگیرید لازم است تا اهداف افراد را شفاف و بدون ابهام توضیح دهید، در مورد مشکلات و چالش‌ها با همدیگر صحبت کنید و از ورود خسارات و هزینه‌های اضافی پیشگیری نمایید.

0/5 (0 نظر)
خانم دکتر معصومه قنبری

خانم دکتر معصومه قنبری

دارای پروانه سازمان نظام به شماره: 3672 و سازمان بهزیستی و تجربه 20ساله در زمینه مشاوره
مدرس کارگاه های مهارت زندگی وخانواده. رویکرد درمانی روایت درمانی وطرحواره درمانی است.آشنایی با اصول حل تعارض بامتدهای روز دنیا، مترجم ونویسنده کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *